Skúsenosti s čínskym SUV

Konkurencia pre Tucson, Kugu, Sportage aj Formentor! TEST Dongfeng Forthing T5 Evo

KROK ZA KROKOM. Značka Dongfeng robí obrovské pokroky.

Dôkazom je aj model T5 Evo. Majú sa už pomaly európske automobilky triasť z čínskej konkurencie?
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 7/2023.
Vydané  Text: 

Štyrikrát som sa posadil do auta koncernu Dongfeng a zakaždým bol rozdiel v kvalite a technológiách skokový. Forthing T5 Evo je však pre mňa prvý, kde sa stretol dizajn, technológie a cena v bode, kde je to už ozaj zaujímavé. Aj keď nie je T5 Evo s cenou od 30 990 € v tejto výbave žiadne lacné auto, svoju cenovku si vie obhájiť celkom dobre.

 

ČO TO JE?

Ako vidieť z fotiek, je to zaujímavé auto. Naživo má pôsobivý dizajn a z mnohých uhlov vyzerá vyslovene dobre. Budí aj záujem verejnosti. Dávno sa mi v aute nevystriedalo toľko cudzích ľudí vyslovene preto, lebo ma oslovili, či by si auto nemohli prezrieť. Na ceste pôsobí T5 Evo ako kus auta. Pri dĺžke takmer 4,6 metra sa niet čo čudovať.

Relatívne dlhá a horizontálna kapota navodzuje spolu s agresívnou papuľou a ostrým predkom pocit silného motora. Vzadu sa zas celou šírkou auta tiahne svietiaci LED pás, ktorý opticky rozširuje auto. Dolu sa nachádzajú štyri skutočné koncovky výfuku. Pekne!

Dynamické tvary tu nie sú úplne náhodou. Pod kapotou je totiž 1,5-litrový preplňovaný štvorvalec z dielne Mitsubishi naladený na 145 kW (197 k) s maximálnym krútiacim momentom 285 Nm, ktorý dokáže s autom celkom príjemne dynamicky pohnúť.

Spolupracuje so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou a musím povedať, že aj keď prvé kilometre jazdy sa niesli v znamení istého kultúrneho šoku, po chvíli sa mi s T5 Evo jazdilo dobre. Priam veľmi dobre. Ale o tom neskôr. Dodajme ešte, že auto využíva viacprvkovú zadnú nápravu a váži 1 665 kg.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

 

VNÚTRI

Interiér je na prvý pohľad celkom pekný. Nájdeme tu moderné usporiadanie bez kaplnky prístrojov. Miesto toho sú tu dva displeje. Ten pred vodičom je „digitálkový“, vedľa je už plne grafický displej, aj keď so slabšou čitateľnosťou cez deň.

Sedadlá aj výplne dverí sú čalúnené celkom dobre vyzerajúcou kožou (alebo niečím podobným – dnes už človek nevie) a prešívané červenou niťou. Nebudem rozoberať každý detail, ale až na panel klimatizácie tu pôsobí väčšina vecí kvalitne, pokojne na úrovni európskych áut. Dokonca aj poloha za dobre tvarovaným volantom je dobrá, sedadlá sú tvrdšie ale chrbticu podopierajú príjemne… A miesta je v aute naozaj dostatok pre všetkých pasažierov aj ich batožinu.

KVALITA

Sú tu aj isté kvalitatívne zaváhania. Napríklad cúvacia kamera smeruje príliš dole a neohúri rozlíšením. Kvalita bluetooth hovorov nie je najlepšia (ľudia na druhej strane sa sťažovali, že ma horšie počujú) a palubná doska bola príliš blízko môjho pravého kolena. Multimediálny systém je veľmi jednoduchý a veľa vám toho nedovolí. Na zrkadlenie telefónu si musíte stiahnuť špeciálnu aplikáciu.

Klimatizácia má občas vlastný rozum. Auto tiež jazdí na pneumatikách Batman Atlas SUV (nie, ani ja som o nich nikdy nepočul). Inak je však celkom slušne odhlučnené, príplatkové LED svetlá dobre svietia a veľmi ma potešilo, že na prístrojovom paneli sa vám neustále zobrazuje aktuálny tlak vo vašich pneumatikách. Skvelá vec!

 

JAZDA

A skvelo T5 Evo aj jazdí. Naozaj. Okamžite odporúčam vymeniť pneumatiky, na ktorých sme namerali suchú brzdnú dráhu zo 100 km/h až 38 metrov a v daždi v zákrutách sú doslova nebezpečné, ale mechanicky je auto vyladené vynikajúco. Má veľmi príjemné riadenie (aj keď polomer otáčania je dosť veľký), ktoré je na dnešné pomery plné života.

Podvozok je komfortný, nikdy neprenáša žiadne rany do karosérie a autu prepožičiava veľmi čitateľné jazdné vlastnosti. Nie je to o vyrezávaní zákrut maximálnou rýchlosťou bez náklonov, ale o skutočne veľmi príjemnom pocite z jazdy. Motor má pod záťažou pekný zvuk a po chvíli som sa výborne zžil aj s automatickou prevodovkou.

Už to nie je pomalá utrápená CVT prevodovka, ale skutočne slušný automat, ktorého prioritou je veľmi komfortné radenie.

Veľmi som bol zvedavý na spotrebu, keďže v tejto oblasti Dongfeng doteraz nežiaril. A veru teraz musím konštatovať opak. Dlhodobý priemer s veľkým pomerom jazdy v meste som mal na úrovni 7,5 l/100 km. Keď som testoval priemernú spotrebu pokojným tempom, podarilo sa mi podliezť výrobcom udávanú hodnotu 6,8 l/100 km takmer o pol litra.

 

Dizajn sa naozaj podaril. Zo štvorice výfukov navyše naozaj idú výfukové plyny!

Záver zhrniem asi takto: T5 Evo je zaujímavé, pekné a dobre jazdiace auto. Nie je dokonalé, ale to nie je ani jeho konkurencia a aj keď má isté detské choroby, ktoré majú iní už vychytané, kompenzuje ich férovou cenou. Pred pokrokom Dongfengu však skladám klobúk. Postavil totiž auto, ktoré by som si prvýkrát s radosťou zobral aj na dlhodobý test. A čosi mi hovorí, že v blízkej budúcnosti ma čakajú ešte onakvejšie prekvapenia.

Postrehy z testu:

  • Dizajnovo čistý interiér ponúka dobrú základnú ergonómiu ovládania.
  • „Digitálkový“ prístrojový štít zobrazuje presný tlak v pneumatikách.
  • Panel klímy je minimalistický, teplota sa zobrazuje na displeji až s oneskorením.
  • Priestoru je v modelu T5 Evo nadpriemerne veľa. Zadní pasažieri tu majú výduchy klímy, háčik na tašku a zozadu sa dá ovládať aj sedadlo spolujazdca.
  • Kufor má dobrý objem 480 litrov, ale patrí k tým plytším. Rozumnej rodine však musí stačiť.
  • PLUSY: Podvozok, spotreba mimo mesta, vzhľad, priestor
  • MÍNUSY: Slabé sériové pneu, kvalita kamery, infotainment
Technické údaje DONGFENG FORTHING T5 EVO
Motor preplň. benzínový R4, 1 499 cm3
Výkon 145 kW (197 k) pri 5 600 ot./min.
Krútiaci moment 285 Nm pri neznámych otáčkach
Pohon a podvozok: 7-st. manuálna prevodovka, pohon predných
kolies, vpredu MacPherson, vzadu multilink. Brzdy kotúčové, vpredu
s vnútorným chladením. Pneu. 235/55 R19.
Batožinový priestor 480 dm³
Rozmery: 4 569 × 1 875 × 1 690 mm, rázvor 2 715 mm,
pohotovostná/celková hmotnosť 1 665/2 025 kg, objem nádrže 55 l
Najvyššia rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 10,1 s (nami nameraná hodnota, výrobca neuvádza)
Spotreba (WLTP) 6,8 l/100 km
Emisie CO2 výrobca neuvádza
Cena/testované auto 30 990/32 070 €
Konkurenti: Cupra Formentor, Hyundai Tucson, Ford Kuga

 





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Dopravná poradňa

Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.