Dlhodobý vzťah / Dlhodobý test Fiat Tipo Cross kombi (RED), 3. časť

Fiat Tipo sa s nami lúči po štvrťroku spoľahlivej služby. Na to, aby sme naplno pochopili jeho prednosti, sme potrebovali najmä čas a spoločné kilometre.

Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 7/2023
Vydané  Text:  Juraj Hrivnák

  1. časť dlhodobého testu: Na Slovensku po taliansky! / Dlhodobý test Fiat Tipo Cross kombi, 1. časť
  2. časť dlhodobého testu: TIPOvali ste správne? / Dlhodobý test Fiat Tipo Cross kombi (RED)

Aktuálny Fiat Tipo sa svetu predstavil pred 8 rokmi. Šance na veľké prekvapenia sú teda malé. Štandardy boli v tom čase trochu inde, rovnako ako ceny áut. Niektoré veci však neovplyvníme a niekedy zároveň nie je zlé dať šancu aj starším riešeniam.

Na čo narážam? Keď sme si preberali Tipo na dlhodobý test, najprv nás príjemne prekvapilo, ako dobre stále vyzerá dizajn jeho karosérie. Taliani to skrátka vedia, dokonca aj keď ide o také ľudové auto, akým malo byť Tipo. Pridajte pútavú vášnivú červenú farbu, trochu vyššiu karosériu s kontrastnými off-roadovými prvkami a karosériu kombi (ktorá modelu Tipo extra sekne) a dostanete auto, za ktorým sa kedykoľvek otočíte.

V interiéri je to trochu komplikovanejšie, pretože plasty vo dverách a na palubnej doske sú neostýchavo a na prvý pohľad tvrdé. Digitálny prístrojový štít a pekný širokouhlý displej multimediálneho systému to však trochu kompenzujú a dodávajú interiéru svieži nádych.

To isté platí aj o sedadlách s vtipným čalúnením s opakujúcimi sa reliéfmi FIAT prešívané kontrastnou červenou niťou. Mimochodom, sú z antibakteriálnej látky. Antibakteriálnu úpravu má aj volant. Prečo? Za všetko môže špeciálna výbava (RED). Rovnomenná organizácia totiž bojuje s globálnymi zdravotnými hrozbami a naše Tipo jej vzdáva hold. Fiat navyše tejto organizácii prispieva nemalé peniaze. Automobilka si dala záväzok do konca roka prispieť sumou 4 milióny eur.

 

Ako sa nám žilo

Dizajnové a materiálové preferencie časom pominú a oveľa viac začnete riešiť, ako sa vám s autom žije. A Fiat Tipo Cross je oveľa príjemnejší, než by ste si mohli myslieť. Aj po presadnutí z iných áut zaujme veľmi dobrou pozíciou za volantom.

Po dlhšej jazde si zas uvedomíte, že jeho sedadlá sú dobre tvarované a netrápia vašu chrbticu, aj keď výraznejšiu bočnú oporu v nich nehľadajte.

S pohonnou jednotkou sme boli nakoniec veľmi spokojní. Jej prvotné prejavy neboli veľmi presvedčivé. Naladenie plynového pedála bolo totiž lenivé – tam, kde by sa iné autá už dávno razantne zapierali do kolies, sa Tipo len opatrne rozbiehalo. Stačilo však pritlačiť plynový pedál viac a zrazu sa v ňom prebudila sila tandemu preplňovanej 1.5-ky a elektromotora, ktorá s nie ťažkou karosériou typu kombi vedela pohnúť veľmi presvedčivo aj vo vyšších rýchlostiach a zachovávala si pritom veľmi rozumnú spotrebu.

Náš dlhodobý priemer sa pohybuje na úrovni 5,9 l/100 km.

Keď už spomíname kombi – Fiat Tipo Cross je skvelý pracant. Jeho kufor je obrovský a prekvapiť dokáže ešte raz, keď sa pozriete pod jeho falošné dno. Tam sa totiž nachádza riadna priehlbina v tvare rezervy, ktorú si môžete priať nemať.

Sklápateľné zadné sedadlá sú tu samozrejmosť, ale to, že po sklopení nevznikne schod, ale jemný prechod, ešte stále nedokáže úplne každý. Tipo to zvláda. Z každodenných zápiskov spomeňme aj ovládanie systému udržiavania v jazdnom pruhu.

Je tu na to špeciálne tlačidlo na volante, ktoré stačí stlačiť dvakrát po sebe a hotovo, systém je vypnutý. Jedným stlačením ho potom znovu aktivujete. Jednoduché, účinné, rýchle a bezpečné. A čoraz vzácnejšie.

Prečo Cross?

Medzi silné stránky auta patrí podvozok. Ten je veľmi príjemný a v podstate sme sa nedostali do situácie, kedy by sme naňho nadávali pre nedostatok komfortu. V zákrutách by sa auto mohlo vedieť lepšie oprieť o svoje predné kolesá, avšak takto aspoň dáva vodičovi včasné a jasné signály, že nájazdová rýchlosť do zákruty je privysoká. Možno je to daň za vyšší podvozok, avšak ten má svoje neodškriepiteľné výhody.

Tipo Cross je s mild-hybridným pohonom ozaj vhodné auto do mesta a tam pri častom nastupovaní a vystupovaní ihneď oceníte pridaný komfort, ktorý vyšší podvozok poskytuje. Nemusíte sa tak krčiť, ani klesať hlboko do auta. Ďalšie výhody sa ukážu pri manipulácii s detskou sedačkou. Ide o centimetre, ale verte, že vaša chrbtica ich pocíti.

Vyšší podvozok oceníte tiež aj pri výlete s autom mimo spevnené cesty. Nielen tak, že sa nebudete toľko báť, že vám nejaká skala pošteklí brucho auta, ale aj komfortom pruženia. Vyšší zdvih tlmičov umožňuje autu lepšie dýchať s nerovnosťami a na poľných cestách si dovolíte vyššie prejazdové rýchlosti.

 

Postrehy na záver

Ak by sme na našom Tipe Cross chceli niečo zlepšiť, boli by to iba drobnosti. Napríklad tvar volantu, ktorý by mohol umožňovať prstom objať veniec. Takto v tom bránia jeho prihrubé vodorovné ramená. Taktiež by sa nám páčilo, ak by digitálny prístrojový štít mal trochu rýchlejšiu grafiku. Je to drobnosť, ktorá by spravila veľký efekt. Hlavný displej navigácie je totiž rýchlejší a s lepším rozlíšením, pričom jeho vysoko kontrastná širokouhlá obrazovka naozaj posúva úroveň celej kabíny vyššie.

Navyše si tu viete zobraziť naozaj zaujímavé štatistiky o spotrebe, zrekuperovanej energii za jednotlivé dni, aktuálny výkon motora a elektromotora a podobne. Grafika je jednoduchá, menu nie sú zbytočné hlboké, ale celé to pôsobí príjemne profesionálne. Rovnako dobre pôsobila kvalita obrazu zadnej parkovacej kamery.

Tá je ozaj nadpriemerná aj v tme a koncern Volkswagen by ju mal okamžite celú rozobrať a skopírovať. Tu by sme takú kvalitu nečakali a o to sme príjemnejšie prekvapení. Z rovnakého dôvodu nás milo potešilo výborné odhlučnenie auta na diaľnici.

Arrivederci!

Ešte pár dní a s Fiatom Tipo Cross sa rozlúčime. Bude nám chýbať pre svoj prístup bez nezmyslov, jednoduché ovládanie, skvelú úžitkovú hodnotu a podvozok, ktorý si výborne rozumel s bratislavskými aj inými nerovnosťami.

Plusy a mínusy
+Pozícia za volantom
+Objem kufra
+Variabilné dno
+Ľúbivý dizajn
+Ľahké nastupovanie
+Jednoduché ovládanie
+Veľkorysá záruka
+Dobré odhlučnenie
+Zaujímavá výbava
– Tvrdé plasty
– Kalibrácia pohonu
– Nevyhlo sa zdražovaniu

Fiat Tipo Cross (RED) 1.5 MHEV 130 k 7° DCT: Technické údaje

  • Motor preplň. benzínový R4, 1 469 cm3
  • Výkon 96 kW (130 k)
  • Krútiaci moment 240 Nm pri 1 500 ot./min.
  • Pohon a podvozok: 7-st. automatická dvojspojková prev., pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu náprava s torznou priečkou.
  • Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu. 215/55 R17.
  • Batožinový priestor 550/– dm³
  • Rozmery: 4 583 × 1 818 × 1 548 mm, rázvor 2 638 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 380/1 880 kg, objem nádrže 50 l.
  • Najvyššia rýchlosť 199 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 9,4 s
  • Spotreba (WLTP) 5,1 – 5,3 l/100 km
  • Emisie CO2 116 – 120 g/km
  • Cena 24 650/29 850 €

Zdroje:  auto motor a šport č. 7/2023