TEST HECHT COCIS RED: Ako jazdí elektrický skúter za 1599 eur?

Zvažujete kúpu jednoduchého elektrického skútra od značky Hecht? Prečítajte si našu recenziu, v ktorej sumarizujeme naše skúsenosti s týmto nápadným a prekvapivo lacným elektrickým skútrom.

Je určený do mesta, stačí vodičský preukaz na auto a vyžaduje minimálnu údržbu.
Stojí toľko, čo lepší mobil, čo prirodzene vzbudzuje zvedavosť a možno aj pochybnosti.
Vydané Text: 

Elektrická mobilita praje rôznorodosti

Súčasní päťdesiatnici si zrejme ešte dobre budú spomínať na časy, keď azda každý mladý človek bez ohľadu na pohlavie mal na dvore alebo pod panelákom zaparkovaný moped či iný malý motocykel. Namiesto jazdenia v autobusoch či automobiloch mladý človek sadol na jednostopové vozidlo a z pár decilitrov benzínu prekonával vzdialenosti, na ktoré autá potrebovali litre. Samozrejme, technicky menej zdatných odrádzali servisné problémy, ktoré boli prakticky neustále.

Medzičasom mladí ľudia z motoriek zosadli, no zdá sa, že popularita malých dopravných prostriedkov opäť rastie. Motorizované bicykle, kolobežky, malé elektrické skútre, to všetko sa podieľa na rozmanitosti, ktorú dnes vidíme na cestách. A sú tu aj také skupiny ľudí, ktorí nepreferujú skútre, elektrické bicykle či kolobežky, pretože sa na nich necítia bezpečne – radšej by boli za klasickú babetu, no necítia sa ani na neustály servis a smrad z výfuku.

Pre nich je tu vskutku zaujímavá alternatíva: elektrické skútre značky Hecht rodiny Cocis. Písali sme o nej v samostatnom príspevku, na výber sú dnes tri modely: Cocis Zero, Cocis Max a východiskový Cocis. Zatiaľ čo Cocis Zero je konštrukčne jednoduchý, Cocis Max je trojkolkou a štandardný Cocis je pomyslenou zlatou strednou cestou.

Hecht Cocis sme na redakčný test prijali s očakávaniami. Pozrite sa na tie široké pneumatiky, nízku nástupnú plošinku a celkovo vydarený imidž pripomínajúci retro motocykel. Toto by malo byť avízo zážitkovej jazdy, hoci elektrickej – tichej a bez vibrácií.

Silným argumentom v prospech kúpy sú však najmä dva faktory: nadobúdacia cena a nízke prevádzkové náklady. Vyberateľnú batériu nabijete doma alebo kdekoľvek v kaviarni (ak vám to dovolia), potom môžete jazdiť v lepšom prípade až 60 kilometrov. V prípade dvoch batérií výrobca avizuje až 120 km dojazd. O našej skúsenosti s reálnym dojazdom píšeme nižšie, v kontexte ceny sa ale nie je o čom baviť: 100 km prejdete za asi 50 eurocentov, čo je neporovnateľné aj s cenou veľmi úsporného benzínového motocykla.

Technické údaje Hecht Cocis
Cena 1 599 €
Dojazd na jedno nabitie: 1/2 batérie 60 km / 120 km
Max. rýchlosť 45 km/h
Brzdy predné/zadné kotúčové
Max. výkon (kW) 1 500 W
Farby červená, čierna, modrá
Batéria – kapacita 20 Ah
Batéria – napätie 60 V
Batéria – typ Li-ion
Max. zaťaženie 180 kg
Rozmery ráfikov – predný/zadný 225×40-8″
Hmotnosť vrátane batérie 69 kg

 

Naše skúsenosti s Hecht Cocis

Keď uvidíte Hecht Cocis naživo, poviete si, že napriek vydarenému dizajnu ide o pomerne jednoduchý stroj. Zakrýva to svojou robustnosťou a vskutku zaujímavým imidžom pripomínajúcim retro motocykel. Vysoké riadidlá, posed ako na bežnom skútri, to hraje v prospech pohodlnej obsluhe pre svoju cieľovú skupinu. S týmto dopravným prostriedkom sa ani senior nemusí obávať o to, že by mal problém nastúpiť alebo vystúpiť, pretože plošinka je na úrovni trochu vyššieho schodu a posed vysoký ako klasická stolička (ak počítame výšku od plošiny). Obavy nemusia vznikať ani v kontexte stability počas státia – kým je skúter na stojane, je naozaj pevný a nehrozí jeho prevrátenie.

S výškou 175 cm sme si našli najlepšiu polohu pomerne rýchlo, ale neubránili sme sa pocitu, že rukoväte sú príliš vzdialené. Kto má záujem, môže si ich prispôsobiť svojim potrebám, keďže zakrivený tvar riadidiel a dvojbodové upevnenie to umožňujú.

Cocis naštartujete klasickým kľúčom, vtedy vydáva jednoznačný zvukový signál o spustení pohonu. Následne stačí už len zložiť stojan, otočiť rukoväťou ako na klasickej motorke a vydať sa vpred.

Na výber sú tri rýchlostné stupne označené I, II a III. Limitujú maximálnu rýchlosť, pričom po krátkom zoznámení sa s brzdami a akceleráciou usúdite, že pokojne môžete jazdiť na trojke.

Výkon elektrického motora v náboji zadného kolesa je 1,5 kW, čo je pomerne úsmevná hodnota, avšak na dospelého muža a pomerne ľahkú motorku je to celkom dosť. Dokonca zistíte, že skúter vie „kopať“, keď nedbalo pootočíte rukoväť. Je to skúter ako každý iný, len… trochu iný.

Jazda na elektrinu je pomerne tichá, počuť iba valenie sa kolies a trochu piskotu od elektrického motora. Pneumatiky sú pritom mohutné dosť,  vlastne sú to poriadne balóny. Počas prvých stoviek metrov sme si museli zvykať na to, že tieto širšie pneumatiky neumožňujú mierne náklony do zákrut v nižších rýchlostiach, je potrebné cielene pootočiť riadidlami. Na tomto mieste je vhodné zmieniť aj to, že práve vďaka pneumatikám je manipulácia so skútrom bez zapnutého pohonu náročnejšia, keďže na roztlačenie vyžaduje viac sily. Je preto dobré osvojiť si zvyk zaparkovať ešte sediac na skútri.

Predné aj zadné koleso majú celkom účinné pruženie, takže prejazd cez nerovnosti vám neudrie do riadidiel a rozmerné pneumatiky úplne ako úplne filtrovali menšie diery na chodníkoch a cestách. Vzhľadom na jednoduchý dezén ešte bez problémov prejdete cez suchú trávu a veľmi mierny terén, do blatoviska alebo vysokého snehu by sme sa však radšej nepúšťali.

Ak vás zaujíma dojazd a rýchlosť, vedzte, že tieto údaje sú veľmi závislé od mnohých faktorov, na čo upozorňuje aj výrobca. Tým je podľa štítka čínska spoločnosť HK Shansu Technology Limited. Podľa štandardnej metodiky je najvyššia rýchlosť 45 km/h a na jednu plne nabitú batériu prejdete 60 km.

Nám sa v praxi preukázali o niečo nižšie hodnoty: pri hmotnosti vodiča 88 kg, na celkom rovnom profile trase a pri asi 20° C bol dojazd odhadom polovičný.

Rýchlosť kulminovala na hodnote 35 km/h, aj keď pocitovo to bolo podstatne viac. Pri snahe o výjazd na kopec pokrytý suchou trávou sme pocítili limity pohonu, ktorý rýchlosť znížil asi na 20 km/h. Rovnako sa rýchlosť vozidla znižuje pri nízkom stave nabitia: keď batéria klesne na 3 čiarky, max. rýchlosť je 15-16 km/h aj na zaradenej trojke, dve čiarky potom znížia rýchlosť na 6 až 10 km/h. Vtedy už budete mať problém so stabilitou – vtedy sme nadobudli poznatok, že

Treba si to však dobre spočítať. Koľko kilometrov mienite prejsť denne, keď uvažujete nad kúpou takéhoto motocykla? Skúste si to premyslieť, vypočítať a zrejme zistíte, že váš denný nájazd v rámci mesta alebo dediny neprekročí ani 15 kilometrov. V takomto prípade pre vás nebude nabíjanie batérie tak nepraktickou starosťou, ako keď sa musia nabíjať elektrické autá. Rýchlosť takisto nemusí byť limitujúcim faktorom, keď uvážite, že na relatívne krátkych vzdialenostiach stratíte nanajvýš pár minút.

Kde sa šetrilo?

Nízka predajná cena je avízom optimalizácie výrobných nákladov, pričom špeciálne pri elektrických motocykloch platí, že najväčšou položkou z hľadiska hodnoty je trakčný akumulátor. Dobrou správou je, že v prípade Hechtu Cocis sa optimalizácia nákladov uplatňovala na mnohých miestach, no nie na samotnom ráme. Počas jazdy tak máte pocit stability a istoty, že sa jednotlivé spoje neuvoľnia.

Na internete som sa dočítal, že si niektorí údajní zákazníci sťažovali na kvalitu zvarov, na tomto modeli som však takéto nedokonalosti nepostrehol, rovnako ani zle dotiahnuté skrutky. Nepociťoval som ani vibrácie predného kolesa, na ktoré niektorí internetoví komentujúci upozorňovali. Napriek tomu odporúčam priebežne si technický stav motocykla kontrolovať, čo je napokon povinnosť každého jedného motoristu.

Miesta, kde je cítiť nižšiu hodnotu materiálov, sú predovšetkým karoséria a ovládacie tlačidlá/prepínače. Pripomínajú ovládače z cenovo dostupnej kosačky, najmä smerovky a prepínač stretávacích a diaľkových svetiel. Mimochodom, používajú sa tu klasické žiarovky.

Takisto rukoväte patria k tým materiálovo jednoduchším, hoci ich tvrdé povrchové vyhotovenie budí dôveru, že sa tak rýchlo nepoškodia. Je však otázne, či toto bude niekoho trápiť, keďže svoj hlavný účel skúter plní – je ním nenáročný presun v rámci krátkych vzdialeností prakticky zadarmo.

 

Zhodnotenie

Hecht Cocis patrí medzi najlacnejšie elektrické skútre na trhu. Spĺňa zákonné podmienky na to, aby bol klasifikovaný ako motocykel kategórie L1e-B, takže ak na ňom chcete jazdiť, musíte mať zaplatené PZP, riadne osadenú tabuľku s evidenčným číslom vzadu a na hlavne mať prilbu. Výkonnostné parametre sú slabšie, rovnako aj kvalita vyhotovenia motocykla, napriek tomu to nepovažujeme za zásadný nedostatok. Ak je skúter bezpečný, za čo ručí jeho importér, môže byť vhodným dopravným prostriedkom na krátke vzdialenosti s pridanou hodnotou v podobe tichej a veľmi lacnej prevádzky. Odporúčame pred kúpou Hecht Cocis vyskúšať na vlastnej koži a zvážiť aj ostatné motocykle, ktoré má Hecht v predaji – tých modelov je viac, napríklad Hecht Betis, stoja za pozornosť.





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




ODPORÚČANÉ


Poradca pri kúpe

Stále príťažlivejšia ponuka / Jeep Avenger

  • Jeep Avenger prišiel minulý rok na európsky trh s čisto elektrickým pohonom. Odvtedy sa situácia posunula a dnes dostanete toto kompaktné SUV aj s čisto benzínovým a mild hybridným motorom a už aj spojenie spaľovacieho motora s automatickou prevodovkou.

     Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024 
  • Test motocykla

    Ako pierko / Yamaha RayZR

  • Ak hľadáte malé, ľahké a obratné premiestňovadlo do mesta, prichádza Yamaha s niečím, čo vás môže zaujať. Navyše nestojí veľa peňazí a o jeho spoľahlivosti vôbec netreba pochybovať.

      
  • Servis

    Nevydržali ani 100 000 km: Desať najhorších áut v teste odolnosti

  • Uvažujete nad kúpou nového auta a jeho dlhodobá spoľahlivosť je pre vás kľúčová? Potom by ste mali poznať výsledky nemeckých testov dlhodobej odolnosti áut. Nedopadli dobre ani pre nemecké značky.

     Dlhodobým testom odolnosti prešlo viac ako 100 áut.