PRVÝ TEST BMW XM: Mokrý sen pivničných reperov

Niektorí ho budú milovať, iní nenávidieť.

Argumentom oboch strán plne rozumieme.
Po niekoľkých hodinách za volantom v nás zostali pomerne zmiešané pocity.
Vydané  Text: 

Ak by som mal vykresliť BMW XM v pozitívnom svetle, tak začnem tvrdením, že ide o koncepčné auto, ktoré sa Nemcom podarilo bez zásadných zmien dostať do sériovej výroby. Všetky základné prvky, ktoré sme mohli vidieť na koncepčnom modeli, zostali. Žiaľ, podobne ako v prípade posledných modelov od BMW, ani XM sa nesnaží nadviazať na historický odkaz predchádzajúcich generácií a v niektorých oblastiach predviedlo (možno až príliš) úplne nový prístup k dizajnu. Azda najkonvenčnejšie vyzerá predná maska s veľkými podsvietenými ľadvinkami. Sú tak veľké, že do každej by ste bez problémov umiestnili mikrovlnku. Zvyšok prednej časti, predovšetkým umiestnením denných a stretávacích svetlometov, pripomína modernizované BMW X7.

Z pôvodného konceptu si bočná časť zobrala výrazné lemovanie okien, ktoré začína už nad nabíjacím portom na prednom blatníku a kopíruje siluetu okien. V testovanej farebnej kombinácii majú bronzovo-zlaté dekoračné prvky exteriéru výrazný arabsko-dubajský charakter.

Inzercia

To platí aj pre 23-palcové disky kolies Bicolour Night Gold za príplatok v hodnote 3 163 eur. Bavorácky charakter však XM úplne stráca pri pohľade na zadnú časť, kde na tradičnom mieste nenájdete ani logo BMW. Medzi svetlometmi je netradične vľavo umiestnená jedine plôška XM v čierno-zlatom prevedení. Zadné nárazníky zdobí výrazná štvorica koncoviek výfuku, obklopená masou čierneho plastu. Lesklé čierne doplnky lemujú celú spodnú časť karosérie a so špecifickým diamantovým vzorom ich nájdete aj na kľučkách dverí.

 

FAREBNÉ RÓDEO

Ak si myslíte, že exteriér je ťažkou kompiláciou náhodných tvarov, materiálov a farebných prvkov, interiér posúva tento dojem na ďalšiu úroveň. Zatiaľ čo základ palubnej dosky pripomína už spomínané BMW X7 alebo elektrický crossover iX, kombináciu materiálového vyhotovenia posunulo BMW interiér XM do úplne novej kategórie. Sivozelená koža, čierna koža, chróm, karbón, brúsená hnedá koža, čierny trojrozmerný strop s podsvietením, hnedá vzorovaná koža a čierne lesklé plastové doplnky v jednom interiéri predstavujú dokonalý spúšťač epileptického záchvatu. Nazvite to ako chcete – chaos, kolotočarina, bordel alebo gýč – nič na tom nemení skutočnosť, že podobnú kombináciu uletených tvarov a materiálov ste pravdepodobne nikde inde nevideli. Presvedčte sa sami vo fotogalérii.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Ovládacie prvky do veľkej miery kopírujú štandardné modely BMW. Predné sedadlá fantasticky podržia telo a možnosti ich nastavenia sú takmer nekonečné. Samozrejmosťou sú dofukovacie bočnice či kvalitná masáž. Na volante nechýbajú karbónové pádla pod volantom a konfigurovateľné červené tlačidlá M1 a M2, ktoré vám umožňujú nastaviť si do detailu každý aspekt jazdných vlastností (ako na obrázku).

Úplne iný zážitok poskytuje sedenie vzadu. Úrovňou priestoru sa v tomto smere vyrovnáva modelom Rolls-Royce, pričom cestujúcich rozmaznáva neuveriteľne mäkkými sedadlami, ktoré sú v prekvapivom kontraste so športovým charakterom auta. Pekným detailom sú doplnkové vankúšiky, ovládanie klimatizácie či zabudované USB porty priamo v operadle predného sedadla. Zadnú lavicu navyše môžete sklápať a tým jednoducho zväčšiť batožinový priestor. Prekvapilo nás, že ovládanie sklápania operadiel musíte riešiť ručne z druhého radu a nie priamo z kufra prostredníctvom tlačidiel ako v prípade BMW X7. Veľkosť batožinového priestoru sa pohybuje od štandardných 527 litrov do 1 820 litrov po sklopení druhého radu sedadiel.

4.4 V8

Plug-in hybridnú kombináciu elektromotora so 4,4-litrovým osemvalcom pri pohotovostnej hmotnosti 2 700 kilogramov budete rozhodne potrebovať. Pokiaľ ide o kapacitu batérie pre elektrický pohon, akumulátor disponuje až 29,5 kWh (brutto), čo je údaj, za ktorý by sa donedávna nemuseli hanbiť ani niektoré plnohodnotné elektrické vozidlá (napríklad Nissan Leaf prvej generácie). V tomto prípade však pomerne veľká batéria vystačí len na necelých 90 kilometrov elektrickej jazdy. To nemôžeme nazvať inak, ako (s)prosté plytvanie energiou. A inak tomu nie je ani v prípade spaľovacieho motora, ktorého dlhodobá spotreba na palubnom počítači prekračovala hranicu 15 l/100 km.

Tento apetít však poskytuje aj merateľné výsledky v podobe čistého výkonu na úrovni 480 kW (653 k) a papierového zrýchlenia 0-100 km/h za 4,3 sekundy! BMW XM však nedokáže plnohodnotne preniesť radosť z výkonu na vodiča za volantom. Áno, obnovovacia frekvencia displeja má pri zrýchľovaní čo robiť, aby pri plnom zošliapnutí pedála udržala krok. Interiér vás však od pocitu zrýchlenia izoluje možno až príliš. Rovnako tak BMW nedokáže zamaskovať hmotnosť, ktorej negatívne účinky budete cítiť tak na nekvalitných cestách v meste, ako aj v zákrutách na okresných cestách. Napriek nepochybne veľkej snahe konštruktérov je XM jednoducho tvrdé, pričom už na malých nerovnostiach dokáže prenášať otrasy, rezonancie a buchot priamo do kabíny. Jazda v tomto aute pôsobí aj pri normálnych rýchlostiach ťažkopádne a neohrabane, pričom skutočný potenciál je možné využiť maximálne na dostatočne dlhej a kvalitnej rovinke.

V rámci krátkeho niekoľkohodinového testu nás zásadne nepresvedčilo ani odmerané riadenie, ktoré častokrát vykoľajil zvlnený povrch vozovky. A sme si istí, že to nebolo systémom udržiavania v jazdnom pruhu. Dobrou správou však je, že napriek monumentálnej veľkosti si XMko dokáže prekvapivo hravo poradiť s parkovaním vďaka natáčaniu zadných kolies. Minimálne sú tie náklony pri rýchlejšom prejazde zákruty, vtedy zafunguje tvrdší podvozok a odvďačí vodiča dobrou kontrolou karosérie.

Viacerých z vás bude nepochybne zaujímať zvuk veľkoobjemového osemvalca pod kapotou. Po stlačení tlačidla s vyobrazenými koncovkami výfukov sme čakali peklo, dočkali sme sa však relatívne syntetického zvuku, ktorý s najväčšou pravdepodobnosťou vychádzal z reproduktorov. V štandardnom režime však osemvalec rozhodne započujete, nie je však tak chuligánsky a prehučaný ako by ste očakávali od americkej konkurencie. Kolega situáciu analyzoval aj pri prejazdoch zvonku, kde rev osemvalca vyznie prekvapivo lepšie spredu než zozadu. Tam počuť už len pomerne jednoliaty hlboký hrmot.

Naše hodnotenie

Ako nakoniec dopadlo naše prvé zoznámenia sa s ultimátnym SUV od BMW? Po niekoľkých hodinách za volantom v nás zostali pomerne zmiešané pocity. BMW XM je príliš tuhé na to, aby sa mohlo pasovať za luxusné SUV, a zároveň príliš kompromisné na to, aby sme ho mohli definovať ako jazdecké auto.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!


ODPORÚČANÉ