Veľký test Suzuki Vitara 1.5 Hybrid AllGrip: Uvažujete nad malým SUV? Vitara je overená klasika s novým pohonom

Počas týždňa sme jazdili konfiguráciu 1,5 DUALJET HYBRID 6AGS 4WD/AllGrip, čo je benzínový hybrid s pohonom všetkých kolies a 6-stupňovým automatom, ktorý sa predáva od akciových 28 990 €.
Suzuki Vitara sa na Slovensku predáva od akciových 19 990 € (po zvýhodnení 2 000 €)
Hybrid s pohonom 4×4 AllGrip, ktorý sme testovali, kúpite od akciových 26 700 €
Vydané Text: 
  • Suzuki Vitara sa na Slovensku predáva od akciových 19 990 € (po zvýhodnení 2 000 €)
  • V predaji je s pohonom predných aj všetkých štyroch kolies, na výber je automat aj manuálna prevodovka
  • Verzia 1.5 DualJet Hybrid sa predáva od akciových 24 900 € vo verzii 2WD (pohon predných kolies)
  • Hybrid s pohonom 4×4 AllGrip, ktorý sme testovali, kúpite od akciových 26 700 €
  • Táto recenzia Suzuki Vitara Hybrid obsahuje podrobné poznatky o praktickej stránke vozidla a tiež zo samotnej hybridnej jazdy
 

Dizajn, ktorý pretrval

Kto by nepoznal Suzuki Vitara? Dizajn aktuálnej generácie sa vydaril natoľko, že ani po ôsmich rokoch nepôsobí zastaralo. Možno je to tak preto, že Vitara zatiaľ nepodstúpila tak dramatickú modernizáciu, ako napríklad Suzuki S-Cross, čím sa stala predchádzajúca verzia prekonanou. Vitara však niekoľkými modernizáciami predsa len prešla a vždy sa vylepšili detaily, ktoré napokon vytvorili hodnotný celok. Tak napríklad všetky verzie Vitary sa dodávajú štandardne s LED svetlometmi, automatickou klimatizáciou a adaptívnym tempomatom, v stupňoch výbav Premium a Elegance má toto malé SUV chrómované estetické doplnky na prednej maske. V Elegance dostanete aj 17-palcové leštené zliatinové disky a v rámci paketu Elegance + dokonca panoramatické strešné okno. K tomu si pripočítajte svetlú výšku podvozka až 185 mm, krátke previsy a ak tento komplet zavŕšite pekným lakom karosérie, Vitara ich má na výber dovedna 13, z toho 6 dvojfarebných za 1 050 €, máte postarané o pekný a funkčný dizajn.

Testovaná Suzuki Vitara

My sme počas jedného týždňa jazdili konfiguráciu 1,5 l DUALJET HYBRID 6AGS 4WD/AllGrip, čo je benzínový hybrid s pohonom všetkých kolies a 6-stupňovým automatom, ktorý sa predáva od akciových 28 990 €. Paket Elegance + doprial vozidlu veľmi pôsobivý balík výbavy, z ktorých vyberáme nasledovné položky:
  • panoramatické strešné okno s dvojitým posúvaním
  • parkovacie senzory, cúvacia kamera
  • leštené zliatinové disky 17″
  • bezkľúčové odomykanie a štartovanie
  • audiosystém s dotykovým displejom, rádio AM/FB/DAB, navigácia
  • kožený volant s tlačidlami na ovládanie palubného počítača, tempomatu a infotainmentu
  • vyhrievané predné sedadlá
  • automatická klimatizácia, zadné výduchy klimatizácie
  • prístrojový panel so stredovým 4,2″ displejom
  • čalúnenie sedadiel syntetická koža + semiš
  • pozdĺžne strešné lyžiny v striebornej farbe
  • LED svetlomety: stretávacie, diaľkové, zadné skupinové
  • funkcia automatického spustenia stieračov
Ešte pred časom by sme boli napísali, že toto všetko je v aute za takmer 30-tisíc eur (niekdajší milión korún) úplná samozrejmosť, ba priam nevyhnutnosť. No doba sa zmenila, ceny nových áut tiež, a dnes hodnotíme pomer ceny a ponúkanej výbavy ako primeranú, zodpovedajúcu aktuálnej situácii na trhu.

Motorizácia 1.5 DualJet Hybrid

  • slabší motor využíva podporu elektrického motora
  • pri nízkych rýchlostiach úplne postačuje aj 75 kW
Suzuki Vitara sa predáva s výhradne elektrifikovanými pohonmi, no je medzi nimi rozdiel. Zatiaľ čo lacnejší 1,4 BoosterJet (max. 95 kW) je mild-hybrid a nedokáže jazdiť elektricky, nami testovaný 1.5 DualJet Hybrid (max. 75 kW) dokáže jazdiť aj čisto elektricky, hoci počas krátkej doby. Aj to však stačí na to, aby sa znížila priemerná spotreba paliva. Zákazníka, ktorý študuje technické údaje svojej vysnívanej Vitary, môže zaraziť, že drahšia verzia má nižší maximálny výkon pohonu. Nejde ani tak o to, že DualJet má o 20 kW nižší výkon ako BoosterJet, ako skôr o to, že ten celkový výkon je len 75 kW (102 koní). A ešte k tomu sa oboje dodávajú aj s pohonom všetkých kolies. Je pravda, že sú to slabšie hodnoty, ale elektrický motor tu zohráva svoju úlohu v nízkych rýchlostiach a tiež musíme vziať do úvahy typickú klientelu modelu Vitara a jej očakávania. Benzínový motor dosahuje najvyšší krútiaci momentom 138 Nm pri 4 400 ot./min. Elektrický motor dodáva celkovému pohonu až 60 Nm, čo sa na aute s pohotovostnou hmotnosťou 1 390 kg dokáže prejaviť citeľne priaznivo. Akcelerácia z nuly na 100 km/h trvá až 13,5 sekundy, čo tiež nie je pôsobivá hodnota, ale dôležitejšie je zrýchlenie 0-50 km/h. Výrobca ho neuvádza, ale subjektívne hodnotíme dynamiku hybridnej Vitary v mestskom prostredí veľmi priaznivo.

INZERCIA

Mimochodom, kto by sa obával, či bude motor K15C s viacbodovým vstrekovaním strácať dych na diaľnici, vedzte, že to nie je vôbec zlé. Pri rýchlosti 130 km/h točí na niečo vyše 3-tisíc otáčkach za minútu, štvorvalec sa prejavuje pomerne kultivovane. V rýchlostiach nad 100 km/h už síce stráca svoju pružnosť, no predchádzať ešte stále môžete aj vozidlá jazdiace rýchlosťou 145 km/h. Maximálna konštrukčná rýchlosť hybridnej Vitary je 180 km/h, tento limit sme však neoverovali.  

Elektrický pohon a spotreba paliva

  • slabší motor využíva podporu elektrického motora
  • jazda na elektrinu je možná iba počas veľmi krátkeho času
  • priemerná spotreba 5,9 l/100 km
Hybridy, ktoré niektorí výrobcovia označujú aj ako full-hybrid, sa nedajú nabíjať káblom z elektrickej siete. Malý trakčný akumulátor spravidla umiestnený v podlahe alebo v kufri sa nabíja práve tak, ako sa počas jazdy dobíja alternátorom štartovacia batéria. Počas niekoľkých stoviek metrov (nanajvýš pár kilometrov pri klesaní a pokojnej jazde) sa akumulátor vybije a následne sa počas veľmi krátkej doby opäť dobije doplna. Počas jazdy nás Vitara potešila tým, že sa pomerne často zapínala režim čisto elektrického pohonu. Vtedy svieti na prístrojovom displeji zelená ikona listu s nápisom EV. Vzápätí zmizla, pretože sa auto opäť preplo do režimu pohonu na elektrinu, aby dobilo malú batériu. Všimli sme si, že počas pokojnej jazdy s veľmi ľahkou nohou na pedále dokáže hybridná Vitara prejsť elektricky asi dva kilometre, zrejme pri miernom klesaní. Nejde teda ani tak o plnohodnotný pohon, ako skôr také lepšie plachtenie. Keď sa počas 100 km trasy zopakuje niekoľkokrát, v konečnom dôsledku ušetríte zopár decilitrov paliva. Spotreba paliva je podľa metodiky WLTP 5,8 – 6,1 l/100 km. Nám palubný počítač po 5 000 km vykázal priemerných 5,9 l/100 km a počas jazdy okreskami a diaľnicami 7,6 l/100 km. Pri nadmieru šetrnej jazde sa nám podarilo dosiahnuť 4,8 l/100 km, ale pochybujeme, že by ktokoľvek jazdil v meste takto predpisovo a mierne – a hlavne bez akejkoľvek záťaže v podobe spolucestujúcich či batožiny. Vozidlo sme testovali na letných pneumatikách počas júla 2022. Aby sme boli úprimní, na trhu dnes sú hybridy, ktoré vedia jazdiť podstatne dlhšie na elektrinu. Niektoré dokonca celkom rýchlo. Suzuki si hybridný systém vyvíjalo samo, teda nenakúpilo technológiu u iného výrobcu, čo je možno škoda. Keď už Suzuki rebadguje autá od Toyoty, mohla na svoje existujúce modely adaptovať aj hybridný systém pohonu, ktorý je vyladený fakt vynikajúco. Či do veci vstupuje vysoká cena alebo konštrukčné limity, v podstate nie je pre zákazníka dôležité vedieť.

Jazdné vlastnosti

  • kompaktný podvozok a vysoká karoséria
  • tendencia nakláňať sa v zákrutách
  • pri miernej jazde poteší aj zadných pasažierov pokojným prejavom
Suzuki Vitara bola vždy takým solídnym základom pre každodenné dopravovanie sa. Ide o pomerne vysoké malé SUV, alebo ak chcete crossover, postavené na jednoduchšom podvozku s torzným nosníkom vzadu a vzperami MacPherson vpredu. Náklony karosérie, tendencia na chvíľu chaoticky reagovať na priečne nerovnosti, mierne odskakovanie zadnej časti či celková citlivosť na kvalitu vozovky sú tu evidentné. Poteší, že pri mestských rýchlostiach sa auto prejavuje dynamicky a celkom obratne, vodičovi dáva dobrý výhľad na blízke okolie vozidla. S Vitarou môžete jazdiť aj ofenzívne a divoko, ale pomerne skoro narazíte na jej hranice. Naopak, keď budete jazdiť skôr pokojne, môžete z Vitary vyťažiť veľa.  

Praktická stránka

  • solídnejší interiér s priznanými plastovými obloženiami
  • menej dotykového rozhrania, viac mechaniky
  • panoramatická strecha dokáže interiér doslova otvoriť a navodiť dojem vyššieho štandardu
Predná časť interiéru patrí k tým jednoduchším, ktoré sa ešte neboja priznať veľkorysé využívanie plastov. Ovládacie prvky sú tvorené predovšetkým mechanickými tlačidlami a prepínačmi, dotykový displej je viditeľne vnorený do stredovej konzoly a zvlášť nevynikne obrazovou kvalitou, rýchlosťou ani funkciami infotaimentu. Pre mnohých bude práve táto jednoduchosť výhodou.
Oplatí sa vyzdvihnúť príjemný posed a volant, funkčné tlačidlá na volante, nájdete tu aj vyhradený panel na ovládanie hovorov, čo zvlášť oceňujeme. Hmlové svetlá, ekologický jazdný režim, funkciu asistovaného zjazdu z kopca, upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu a upozornenie na príliš blízku jazdu nájdete na paneli naľavo pod volantom, trocha nelogicky je potom tlačidlo pre asistovanú jazdu v pruhu priamo na volante. Nie je to jednotné, no zvyknete si na to rýchlo. Aj prepínače vyhrievania sedadiel pôsobia dojmom, že boli vytiahnuté zo starého off-roadu, no opäť s ohľadom na cieľovú skupinu Vitary to môže byť cenenou vlastnosťou.
Medzi pákou prevodovky a ručnou brzdou je ovládač pohonu všetkých kolies. Aj vďaka vysokému podvozku je posed tak akurát vysoko, aby sa do auta nastupovalo pohodlne aj s boľavých chrbtom. Nakladanie detí do detských sedačiek je doslova úľavou, majitelia hatchbackov pochopia.
Vzadu je kvalita posedu do výraznej miery ovplyvnená skromnými priestorovými pomermi, dvaja dospelí sa sem zmestia v pohode. Stredový pasažier je tak trocha chudák, pretože si nemá kam pohodlne uložiť nohy, v strede je totiž tunel aj konzola s lakťovou opierkou. Zadní pasažieri však nevedia sklopiť stredové sedadlo do lakťovej opierky, vlastne sa sedadlá sklápajú len v pomere 60:40. Úložné priestory sú slabšie, čalúnená lavica nemá výraznejšie bočnice, takže úprimne musíme zhodnotiť, že Vitara nie je stavaná na dlhšie cesty. My sme síce na vozidle prešli krížom celé Slovensko aj s dvomi dospelými vzadu a cestovanie zvládli vlastne bez problémov.
Batožinový priestor nie je len prázdne miesto na vzduch: v hybridnej verzii Vitary má kapacitu 289 litrov, po sklopení zadných sedadiel sa prístupní nákladný priestor s objemom 1 046 litrov. Kryt batožinového priestoru je pevný, teda aj využiteľný, navyše sa dá ľahko demontovať a položiť na podlahu. Na tento detail mnohí výrobcovia nemyslia, Suzuki áno. Bočné steny kufra sú plastové, preto sa vám budú ľahšie udržiavať čisté, na ľavej stene je jeden háčik pre zavesenie tašky – škoda, že je umiestnený nelogicky nízko a je iba jeden. Sú tu však dva vnorené priestory po bokoch a skromnejšie priečinky pod dnom. Je tu sada na opravu defektu, zvyšnú povinnú výbavu budete musieť voziť v hlavnom priestore kufra.

Zdroje:  AUTOVINY.SK




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Bestsellery ešte výhodnejšie