Testy

Kia EV6 prešla skúškou bŕzd a losím testom výborne, účinne maskuje hmotnosť akumulátora

Automobilový magazín km77.com zverejnil video a rozsiahle zhodnotenie elektromobilu KIA EV6. Robustný automobil s celkovou dĺžkou 4,68 metra, výškou 155, šírkou 188 centimetrov a rázvorom bezmála tri metre je akýsi crossover - ešte stále nejde o SUV, ale už ani o hatchback či kombi. Predáva sa vo viacerých konfiguráciách pohonu a s dvomi verziami trakčných akumulátorov s kapacitou 58 a 77 kWh.

Losí test (takzvaný Moose Test) obyčajne býva pre automobilky nevďačný - asi žiadne moderné auto už dnes po vyhýbacom manévri nepreklopíte na bok alebo strechu, ale schopnosť bezpečne a s nadhľadom zvládnuť náhly slalom nie je stále samozrejmosťou. Okrem dobrého auto je pritom kľúčový aj vodič, ktorý potrebuje mať s týmto druhom testov skúsenosti a rýchle ruky.

Elektromobily sú často kritizované za svoju vyššiu hmotnosť v porovnaní s proporčne podobnými vozidlami s motormi s vnútorným spaľovaním (tzv. ICE), za čo môže práve trakčný akumulátor. Platí priama úmera, že čím je jeho kapacita vyššia, tým má vyššiu hmotnosť. Naopak, samotný elektrický motor môže byť ľahký a priestorovo veľmi úsporný, vďaka čomu ho výrobcovia môžu montovať priamo na nápravy. Akumulátor je spravidla umiestňovaný do podvozku, aby sa znížilo ťažisko vozidla a kompenzovala tak vyššia hmotnosť, avšak fyzikálne zákony nemožno oklamať marketingovými sloganmi. Ťažké vozidlo má po rozbehu takú kinetickú energiu, že vysporiadať sa s ňou pri brzdení alebo vyhýbaní sa prekážke dáva zabrať podvozku, elektronickým systémom aj vodičovi. Kvalitné pneumatiky sú kľúčové, rovnako ako vyladenie podvozka, proporcie vozidla, poloha ťažiska, ale aj typ pohonu a v podstatnej miere systémy kontrolujúce trakciu.

Testovaná Kia EV6 mala obuté pneumatiky Continental Premium Contact 6 XL s rozmermi 225/40 R20 a išlo o konfiguráciu s pohonom zadných kolies s maximálnym výkonom 170 kW.

Výsledky testu

Výsledky testu sú pre elektromobil od Kie vskutku priaznivé. Motoristickí novinári vykonali losí test pri rýchlosti až 78 km/h, podľa zhrnutia sa správalo neutrálne (čo je pozitívne hodnotenie), predvídateľne a bezpečne: „Reakcie boli vždy bezpečné a presné a bolo pre nás ľahké preskúmať limity auta, pretože keď sa kolesá začali šmýkať, vždy to bolo progresívne. Podarilo sa nám urobiť vyhýbací manéver bez odrazenia kužeľov rýchlosťou 78 km/h, teda vysokou rýchlosťou.“

Novinári tiež otestovali brzdný účinok: „Brzdný test sme robili z rýchlosti 120 km/h s mierne mokrým povrchom, takže výsledok nemôžeme porovnávať s ostatnými autami. Tých 55 metrov potrebných na zastavenie je však na suchu v rámci normálnych limitov. Po týždni testovania s množstvom dažďa nepochybujem o tom, že pneumatiky 225/45 R20 H XL Continental ContiPremiumContact 6 na testovacej jednotke poskytujú vynikajúcu priľnavosť na mokrom povrchu.“

Autor síce spomína najmä pneumatiky, ale aj to je pre potenciálnych kupujúcich Kie EV6 dôležité, že ich relatívne ťažké vozidlo nebude mať pri brzdení problém.

Prečítajte si aj:


Elektromobil ako jediné auto v rodine? KIA EV6 si trúfa, nabíja sa za 18 minút, má veľký kufor aj pozoruhodné ťažné schopnosti

Redakcia (s)


Práve teraz: Kia EV6 dostala kompletný slovenský cenník, zverejňujeme ceny všetkých verzií

Redakcia (s)


Vybrané články

  1. 1

    TEST Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC: Dobrý, lepší, najlepší – ktorý z nich je elektrický Mercedes?

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Magazín

Cesta k udržateľnosti so spoločnosťami Shell a Hyundai

Na cestu udržateľnosti sa vydáva čoraz viac vodičov. Aj keď jazdia autom, vyberajú si výrobky, ktoré čo najmenej zaťažujú životné prostredie a našu planétu. Dnešní spotrebitelia očakávajú, že známe značky budú ponúkať udržateľné alternatívy výrobkov a služieb. Preto spoločnosti Shell a Hyundai spojili svoje sily a prišli s radom mazív Shell Helix Ultra AH 0W, ktoré sú uhlíkovo neutrálne.