TEST: Suzuki Across je výsledkom dokonalej japonskej spolupráce!

Japonská spolupráca Suzuki s Toyotou sa na slovenskom trhu prejavuje prvý raz a hneď v podobe veľmi zaujímavého modelu. Zoznámte sa, prichádza Suzuki Across.
Vydané  Text: 
Najprv sa pozastavíme nad označením vozidla. Across znamená naprieč, skrz či cez. Azda by sme ťažko hľadali príhodnejšie označenie pre automobil z kategórie SUV s pohonom všetkých kolies. A s plug-in hybridným pohonom, ktorý **kombinuje 2,5-litrový benzínový motor s elektromotorom na pohon predných kolies a s ďalším elektromotorom, ktorý poháňa zadné kolesá.** Takže má voľný vstup aj tam, kde sa pred vozidlami so spaľovacím motorom zatvárajú mestské brány. O prvom ovocí spolupráce medzi Toyotou a Suzuki hovoríme preto, lebo ide v podstate o plug-in hybridnú verziu RAV4, avšak čiastočne oblečenú v drese, ktorý poznáme z modelu Suzuki Swift Sport. Neveríte? Porovnajte si tvar predného nárazníka. **V akomkoľvek ohľade ide o veľmi zaujímavé spojenie.** Toyota dodala jeden z absolútne najspoľahlivejších pohonov súčasnosti, skvelú techniku a Suzuki kabát, na ktorý sa budete radi pozerať aj o niekoľko rokov.
Interiér si zachováva všetky výhody stredne veľkého SUV. Jeho vnútorný priestor nenachytáte na hruškách azda žiadnymi požiadavkami. **Štyria dospelí si bez problémov nájdu svoje miesto aj keď budú mať okolo 190 cm.** A to majú aj vzadu k dispozícii dva USB konektory či vyhrievané sedadlá. Akurát vzadu sa sedí o čosi nižšie a to aj napriek tomu, že pod zadnými sedadlami sa nachádza batéria s kapacitou 18,1 kWh. O čosi dlhšie sedáky by sme potom privítali na všetkých miestach. Rovnako tak aj výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca.
Keď sme pri batérii – na bežnej verejnej nabíjacej stanici ju nabijete za približne 4 hodiny a tri štvrte, čo vás bez paušálu vyjde na menej ako tri eurá. Potom palubný počítač ukáže dojazd viac ako 60 km. Nám to vyšlo na čosi cez 50 km. Keďže to bolo v mínusových podmienkach a po mrazivých nociach, používali sme vyhrievanie volantu, sedadiel, čelného aj zadného okna a kúrili sme, tak to považujeme za veľmi dobrý výsledok. **Poteší aj to, že ak raz zapnete tlačidlo vyhrievania sedadiel, tak sa budú vyhrievať po každom naštartovaní.** To isté platí aj pre volant, i keď tomu sa vyhrieva iba stredná časť okolo ramien. Celkovo je auto na zimu pripravené veľmi dobre a nemalo s ňou problém. Prispieval k tomu aj pohon všetkých kolies. Síce zadné kolesá poháňa iba elektromotor s výkonom 40 kW (54 k) a krútiacim momentom 121 Nm, ktorý reaguje na základe pokynov riadiacej jednotky a nie je s prednými kolesami spojený mechanicky, dokázalo auto reagovať veľmi svižne a bez zaváhania aj keď sme sa rozbiehali z čistého ľadu.
Samotnú jazdu hodnotíme ako veľmi príjemnú. Podvozok sa nekolíše, ani nehojdá, do zákrut ide s odhodlaním a nerovnosti pohlcuje veľmi dobre. Aj na terénnych vlnách sa len tak jemne zhupne a veľmi rýchlo sa upokojí. Žiadne ďalšie kočíkovanie. **Za takéto prejavy by sme pochválili aj oveľa drahšie značky.** Tlmenie nerovností tiež neinformuje posádku viac ako iba tlmeným zvukom. Na druhej strane, pokým jazdíte čisto na elektrinu, počuť od kolies viac šumu. To však zapnutím motora ustáva.
Spaľovací motor počuť výraznejšie iba vtedy, keď sa rozhodnete rýchlo predbiehať. Inak je buď vypnutý, alebo to výrazne krotí prevodovka CVT. Tá spracováva výkon zo všetkých troch motorov a vôbec ho nijako neobmedzuje. **Na plyn reaguje veľmi rýchlo a bez oneskorenia, ktorými sa tieto prevodovky zvykli vyznačovať.** V režime Sport dokonca až mierne hekticky. Keď spomíname režim Sport, treba povedať, že ak si raz niektorý z režimov zvolíte, tak si ho auto zapamätá a aktivuje to ajpri ďalšom naštartovaní. K dobrým momentom patrí aj to, že tlačidlo voľby režimov sa vždy sfarbí podľa toho, čo máte aktuálne aktivované.
A čo po vybití batérií? Áno, naskočí motor. Ale aj v tomto momente sa bude správať veľmi účinne a ak si na stredovú obrazovku vytiahnete zobrazenie aktuálneho prúdenia energie, zistíte, že takmer stále aspoň čiastočne dobíja batérie a snaží sa energiu z nich využívať vždy, keď je to čo i len trochu možné. **Výsledkom je, že aj na diaľnici je auto príjemne tiché, bez problémov sa v ňom budete rozprávať a nebude vás unavovať hlukom.** Počas týždňového spolužitia pri dôslednom nabíjaní sme s ním dosiahli priemernú spotrebu niečo mierne cez 5 l/100 km. A to aj vrátane jazdy po diaľnici aj po meste s prázdnymi batériami. Takže za spotrebu a účinnosť má u nás Across jednotku s hviezdičkou.
Pochváliť musíme aj asistenčné systémy pracujúce bez akéhokoľvek obmedzovania, stresovania či naháňania. A vyzdvihujeme spôsob, akým sa prepínali veľmi dobre svietiace stretávacie a žiarivé diaľkové svetlá. Ani raz sme nikoho neoslepili, čo sa stáva naozaj veľmi zriedka. Palec hore, klobúk dolu. [TECHNICKÉ ÚDAJE ](https://www.suzuki.sk/automobily/sites/default/files/2021-06/výbava_across.pdf)




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!


ODPORÚČANÉ