Testy

Test BMW F 900 RX a BMW F 900 R: Dvojvaječné dvojčatá

Modely si modernizáciu zaslúžili. V Mníchove pridali sto kubíkov, poladili krivky výkonu a najmä krútiaceho momentu, pridali kopec výbavy a technológií osvedčených z veľkých modelov, a zrazu tu máme ukážkovo vybavenú a motoricky veľmi vydarenú dvojicu za rozumné peniaze!

Do činenia máme so 77 kW (105 k) pri 8 000 ot./min. a s 92 Nm pri 6 500 pri 8 000 ot./min., čo sú nanajvýš príjemné hodnoty. Krútiaci moment je až rozprávkovo hutný, veď už niekde nad 4 000 otáčkami je jeho priebeh takmer plochý. A ten dunivý chrapľavý zvuk!

A keď si prikúpite rýchloradenie (vďaka nemu netreba používať spojku), začnete premýšľať, že vám je auto úplne zbytočné.

Test BMW F 900 R a BMW F 900 XR (auto motor a šport č. 03/2021)
Dvojvalcový motor sa za svoj zvuk nehanbí, rovnako tak ani za tvar výfuku

V meste sa F 900 R cíti ako ryba vo vode, aj keď na nej budete viac prikrčení. Verzia XR, ktorej dominantou je cestovanie, ho zvláda tiež a vy si užijete pohodlnejšie kolmejšie sedenie. Oveľa lepšie sa však cíti na otvorených priestranstvách s neistými cieľmi.

Zákruty a športovanie idú novej deväťstovke brutálne dobre, doslova po týchto aktivitách baží. Tomu sekundujú precízne brzdy, vďaka ktorým dokážete odbrzdiť všetky zákruty bezpečne jedným prstom, či športové rozmery pneumatík, kedy vpredu je šírka 120 a vzadu 180, samozrejme, v 17-palcovom priemere.

Za príplatok môžete mať aj elektronické semiaktívne odpruženie, ale netypicky iba vzadu. Predná nenastaviteľná vidlica odvádza svoju prácu veľmi dobre a nedá sa očakávať, že na naháči bude človek často meniť zaťaženie. Skôr to využijete na verzii XR, kde sa ráta so spolujazdcom (tomu sa sedí oveľa lepšie ako na naháči) a s batožinou v kufroch. Tá jazdí celkovo pohodlnejšie, čo spôsobujú aj vyššie zdvihy tlmičov (+ 35 mm vpredu, + 30 mm vzadu).

O väčší dojazd (276 vs. 232 km) sa potom stará 15,5 l nádrž (+ 2,5 l).

Test BMW F 900 R a BMW F 900 XR (auto motor a šport č. 03/2021)
Test BMW F 900 R a BMW F 900 XR (auto motor a šport č. 03/2021)

Ďalšia výbava z veľkých modelov zahŕňa aj také vychytávky ako vynikajúcu TFT prístrojovku s konektivitou a grafikou ako z osobných automobilov značky, bezkľúčové zapaľovanie, pohodlné ovládače, tempomat, nastavenie motorovej brzdy, kontrolu tlaku v pneumatikách či adaptívny predný LED svetlomet, v prípade verzie XR aj jednoducho i za jazdy výškovo nastaviteľné plexi, alebo rýchloradenie, aj keď viaceré z toho sú za príplatok.

Test BMW F 900 R a BMW F 900 XR (auto motor a šport č. 03/2021)
Na pohyb v ponuke infotainmentu slúži vrúbkovaný kruh na ľavej rukoväti, tempomat sa ovláda veľmi jednoducho.
Test BMW F 900 R a BMW F 900 XR (auto motor a šport č. 03/2021)

Predstava, že môžete mať naháč a stredne veľké enduro s výbavou, aká je vlastne len vo veľkých cestovných endurách alebo toureroch, je veľmi príjemná.

Napriek tomu, že technický rozdiel medzi týmito dvoma modelmi nie je veľký, rozdiel pri jazde je až obrovský, takže môžu zasiahnuť široké spektrum zákazníkov bez toho, aby sa navzájom bili.

Test BMW F 900 R a BMW F 900 XR (auto motor a šport č. 03/2021)
BMW F 900 RX a BMW F 900 R

Technické údaje:

BMW F 900 R
Motor R2, 895 cm3
Výkon 78 kW (105 k) pri 8 500 ot./min.
Krútiaci moment 92 Nm pri 6 500 ot./min.
Pohon zadného kolesa reťaz
Pneumatiky predná; zadná 120/70R17; 180/55R17
Objem nádrže 13 l
Hmotnosť s plnou nádržou 211 kg
Cena od 8 892 €
BMW F 900 XR
Motor R2, 895 cm3
Výkon 78 kW (105 k) pri 8 500 ot./min.
Krútiaci moment 92 Nm pri 6 500 ot./min.
Pohon zadného kolesa reťaz
Pneumatiky predná; zadná 120/70R17; 180/55R17
Objem nádrže 15,5 l
Hmotnosť s plnou nádržou 219 kg
Cena od 10 960 €
Martin Šebesta, profilová fotografia
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie