TEST: Hyundai Tucson je auto, ktorému len ťažko niečo vytknúť! Vyskúšali sme hybridnú verziu s motorom 1.6 T-GDi a pohonom 4×4

Odvaha je to posledné, čo by automobilke Hyundai chýbalo pri tvorbe nového modelu Tucson. Na prvý test prišiel s hybridným pohonom a my sme boli zvedaví, čo všetko pod svojou novátorskou karosériou prináša.
Vydané  Text: 
Priznávame, že ambície tejto juhokórejskej automobilky, ktorá model Tucson vyrába v moravských Nošoviciach, sú nám sympatické. Každou novou generáciou posúvajú svoje schopnosti ďalej a ďalej tak výrazne, že ak by sme boli manažérmi európskych automobiliek, zvýšime ostražitosť pri každom novom modeli. Výrazné pokroky totiž Hyundai zaznamenáva nielen zo stránky dizajnu, ale aj technológií, ktoré ponúka na palube. Stačí sa len pozrieť na prednú časť. Nebudeme rozoberať, ako funguje technológia jednotlivých segmentov prednej masky, ktoré sa menia na svetlá. Stačí, že to vyzerá pútavo a vzbudili sme s tým pozornosť všade, kde sme sa počas testu objavili. A nemyslíme tým iba Bratislavu, ale aj Banskú Bystricu, Liptovský Mikuláš či Poprad. **Áno, k testu tohto vozidla sme sa postavili nanajvýš seriózne a za týždeň sme s ním najazdili takmer 1 000 kilometrov.** Po diaľniciach, no nevynechali sme ani horské priechody Donovaly a Čertovicu či vedľajšie cesty Liptova. A to je už porcia, pri ktorej sa Tucson prejavil naplno.
### Drobnosti robia rozdiel Svetlá zasadené do prednej masky sme už spomínali, netradičnými riešeniami však konštruktéri nešetrili ani na zvyšku vozidla. Ostré dizajnové prelisy si našli miesto na dverách a svalnatých blatníkoch, vzadu padnú do oka špeciálne tvarované svetlomety, ktoré sa inšpirovali prednou maskou. A medzi nimi už takmer povinná červená svetelná lišta. Dizajnových prvkov dosť na to, aby ste sa stále mali na čo pozerať a čo objavovať. Z praktických riešení oceňujeme zadný stierač umiestnený pod strešným spojlerom. Ušetrí sa tak pár gramov CO2 a pri stieraní pomôže aj gravitácia, čo oceníte najmä v zime pri zbavovaní okna snehu. **Tucson používa inováciu aj v samotnom otváraní veka batožinového priestoru.** Namiesto kopnutia pod zadný nárazník stačí, ak sa s kľúčom vo vrecku postavíte k zadnej časti vozidla a veko sa otvorí samé. Nápad vynikajúci, keď máte plné ruky a zamknuté auto. Chcelo by to ešte zrýchliť reakcie systému, aby ste nemuseli stáť pár sekúnd za autom. Po otvorení batožinového priestoru na vás začne pozerať jaskyňa s objemom 616 dm3, ktorá po sklopení operadiel zadných sedadiel narastie na 1 795 dm3. **Na sklápanie operadiel môžete využiť páčku pri otvore batožinového priestoru, alebo na vonkajšej strane zadných sedadiel.** Ňou si môžete nastavovať aj sklon operadla pre zvýšenie pohodlia za jazdy a rovnako funguje ako poistka. Hyundai totiž vymyslel, že sklopené operadlá si môžete zaistiť, aby sa za jazdy nehýbali, netriasli a vytvorili pevnú podložku pre prepravovaný materiál. Drobnosť, ktorú sme doteraz nestretli, no veľmi dobrý nápad, ktorý má pridanú úžitkovú hodnotu.
### Vitajte v novom svete Na novátorské ambície exteriéru nadviazal aj interiér. Pred vodičom má miesto okrem veľmi dobre tvarovaného a zrozumiteľnými tlačidlami osadeného volantu aj digitálna prístrojová doska. **Konštruktéri jej zobrazovacím schopnostiam veria natoľko, že jej nedali žiaden štít, ktorý by zabezpečil jej čitateľnosť pri ostrom svetle.** Naše týždenné skúsenosti hovoria o tom, že má veľmi vysoké rozlíšenie, veľmi dobre sa z nej odčítavajú údaje vo dne aj v noci, no v polke decembra sme nemali šťastie na taký deň, ktorý by preveril jej schopnosti pri slnečnom svite.
**Stredová konzola Tucsonu sa zbavila fyzických ovládačov a natočila sa smerom na vodiča. Škoda len, že zasahuje do priestoru, kde mávajú vysokí vodiči koleno.** Takže musia o čosi dlhšie hľadať ideálnu pozíciu za volantom. Ak však máte do 180 cm, tento moment vôbec nepostrehnete. Namiesto tlačidiel sú na stredovej konzole dotykové plochy s jasne určenými funkciami, čo považujeme za druhé najlepšie riešenie po samostatných tlačidlách. Plochy sú totiž neustále na svojom mieste a časom dokážete ovládať jednotlivé funkcie aj poslepiačky. Zvlášť, keď funkcie ako vyhrievanie sedadiel a volantu, odvetrávanie sedadiel, prepínanie medzi pohľadmi kamier či stráženie zjazdu z kopca majú svoje tlačidlá na konzole medzi prednými sedadlami.
Na tlačidlové ovládanie sa pretransformovala aj automatická prevodovka. Vzniklo tak viac odkladacích miest, zväčšila sa aj schránka pod palubnou doskou. A pribudlo prepínanie jazdných režimov na ceste a v teréne. **K modernému vzhľadu interiéru prispieva aj klimatizácia s množstvom malých otvorov na vypúšťanie vzduchu** v palubnej doske. To má zabrániť priamemu prúdeniu vzduchu na posádku a jeho rovnomernejšiemu rozloženiu. Ako vidno, Hyundai nenechal nič na náhodu a postavil vozidlo hodné 21. storočia.
### Prekvapenia v pohybe Priestorové pomery v interiéri sú veľmi príjemné, Tucson sa stará o pohodlie všetkých členov posádky. K vyhrievaniu a odvetrávaniu predných sedadiel sa v našom prípade pridalo aj vyhrievanie zadných vonkajších sedadiel a samostatná klimatizácia pre zadné sedadlá. **Samotný nástup by mohol byť v chladných dňoch o čosi svižnejší, aby sa studená koža rýchlejšie prehriala,** inak bolo aj na zadných sedadlách miesta dosť. Potvrdilo to obsadenie štyrmi dospelými ľuďmi, pričom nik sa na nedostatok priestoru nesťažoval. A to bol v batožinovom priestore náklad na štyri dni mimo civilizácie.
Asistenčnými systémami sa Hyundai Tucson radí na úplnú špičku toho, čo môžete v dnešných automobiloch dostať. Stráži celý priestor okolo vozidla, ak treba, zasiahne veľmi citlivo a okrem toho, že stráži, či môžete bezpečne vystúpiť, prípadne ste niekoho nezabudli na zadných sedadlách, prináša posilu pri eliminovaní mŕtveho uhla – pri zmene jazdných pruhov so zapnutou smerovkou premieta do jedného z kruhových ukazovateľov na prístrojovej doske obraz z mŕtveho uhla, čo považujeme za ďalšiu príjemnú novátorskú drobnosť. **Len škoda, že všetky kamery sú neustále odkryté, takže pri jazde v pľušti ich musíte priebežne čistiť,** aby ste niečo videli.
A samotná jazda? Tá bola veľkým prekvapením. **Hyundai Tucson dostal skvelý podvozok, ktorý špičkovo spojil pohodlie a presvedčivé pohlcovanie nerovností s istými jazdnými vlastnosťami.** Z pokoja sa nedostal ani pri prejazde horskými priechodmi s plným zaťažením. Na diaľnici si udržiaval priamy smer bez potreby akýchkoľvek korekcií a zvolenú líniu držal veľmi presvedčivo. Úplne presvedčivo sa však nesprávalo hybridné pohonné ústrojenstvo. Tucson sa rozbiehal vždy s pomocou spaľovacieho motora a na elektrinu jazdil väčšinou pri ustálenej rýchlosti, pričom väčšina konkurencie používa hybridný pohon presne naopak. S tým je spojené aj využívanie kapacity 1,49 kWh lítiovo-iónovej polymérovej batérie, ktorá sa nikdy nevybila na menej ako približne 30 percent. A na 100 percent sa nabila iba pri jazde z horských priechodov. Môže byť za tým snaha o zaručenie dlhšej životnosti batérie, no prínos hybridného systému k zníženiu spotreby až tak intenzívne nevnímame, navyše **6-stupňová automatická prevodovka nechávala motor často v relatívne vysokých otáčkach.** Tá sa nám totiž na konci testu pohybovala okolo 8 l/100 km, pričom sme rátali s nižšou hodnotou. Napriek tomu dokáže Hyundai Tucson jazdiť veľmi príjemne a dostatočne dynamicky. [CAR id=17102]




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!


ODPORÚČANÉ