Testy

TEST: Mestský Smart EQ forfour ma naučil jednu vec!

Nikdy by som si nebola myslela, že elektromobil ma môže toľko naučiť. V prvom rade nezabudnúť na kľúč od vozidla, čip na nabíjanie a najmä dobre si zvážiť, čo a kde potrebujem vybaviť, aby som mala kde autíčku doplniť šťavu. Tieto myšlienky mi počas testu štýlového mestského autíčka Smart EQ forfour neustále kolovali v hlave pred odchodom z domu.

Smart EQ forfour

Štyridsať minút pre seba

Otvorene poviem, plánovanie nemám rada, naopak, improvizácia je ako moje druhé ja. Tomuto štvorkolesovému tátošovi som sa ale musela podriadiť, ak som nechcela, aby ma niekde zradil len preto, že už nemá dosť energie v batérii na dojazd do cieľa. Bola to skúška môjho manažovania, logistiky a koniec – koncov som zrazu mala akýsi väčší poriadok vo svojom dennom režime. Stretnutia i zariaďovanie povinností som si starostlivo premyslela. Dojazd vozidla je totiž pri presune mestom maximálne 130 km. Mimo neho to môže ešte o niekoľko kilometrov klesnúť. Závisí to od vašej ťažkej nohy na plyne. Ale veď kto by už len riskoval jazdiť na doraz?

Nevynechajte tiež naše video-testy

Štyridsať minút, čo je približný čas nabíjania, som zrazu mala počas dňa pre seba. A to na telefonické spojenie s rodinou či priateľmi, prípadne na nákupy. Pokojne to môžeme nazvať – zabila som dve muchy jednou ranou.

Smart EQ forfour
Aj interiér auta už na prvý pohľad pôsobí veľmi hravo a žensky. Iste je to aj pre tvar výduchov, cez ktoré prúdi klimatizácia. Sú tiež ľahko nastaviteľné
Zdroj: PANER

Pri nehode nič nehrozí

Najviac ma bavilo sledovať, akým spôsobom elektromobil funguje. Na grafikách, ktoré sú k dispozícii na stredovom displeji, ale aj v rámci palubného počítača, je všetko prehľadne znázornené. Navyše autobatéria je schovaná na bezpečnom mieste, čiže ani v prípade dopravnej nehody nehrozí žiadne nebezpečenstvo. Vysokonapäťové prvky sa totiž automaticky vypnú. Výkon akumulátora je pritom poistený na osem rokov alebo najazdených 100 000 kilometrov.

Smart EQ forfour
Z malej tabuľky možno vyčítať všetko podstatné –rýchlosť vozidla, minutú energiu, dojazd, ale i čas a vonkajšiu teplotu

Malé, ale bezpečné!

Už som nejaké to auto testovala, ale ešte žiadne nevzbudzovalo u verejnosti toľko pozornosti. Okoloidúcich najčastejšie zaujímalo, prečo je ešpézetka zelená. Ale udivoval ich aj takmer nehlučný motor. Hoci na diaľnici by som s ním preteky zrejme nevyhrala, keď však na semafore zasvietila zelená, vyštartovala som jednoznačne prvá. Zrýchlenie vozidla bolo svižné, plynulé a tiché. Postarala sa o to sila elektromotora. Počas jazdy na moju bezpečnosť dohliadal aj asistent. Stačilo, že som sa k vozidlu predo mnou dostala trošku bližšie, červený výstražný trojuholník mi signalizoval, aby som si držala dostatočný odstup. Ak tento signál nezaregistrujete, auto samo začne pozvoľna brzdiť.

Smart EQ forfour

Ďalším bezpečnostným prvkom je systém proti nárazovému vetru zboku. Na otvorených priestranstvách teda nemáte pocit, že vás chce spolu s autom odviať preč. Priam veselý vzhľad dodávajú Smartu EQ forfour aj moderné svetelné diódy. Nespĺňajú však len dizajnový účel. Vďaka nim je viditeľnosť po zotmení ešte lepšia.

Smart EQ forfour

Strešné okno zahreje

Zvonka to možno tak nevyzerá, ale vozidlo je určené pre štyri osoby. Ak ide o štyri dámy, nemusia sa báť, že by sa im na zadné sedadlá nezmestili veľké kabelky, ktoré obyčajne nosíme. Sedenie je veľmi pohodlné nielen na mieste vodiča, ale aj pre pasažierov. Keď ich chcete prekvapiť, určite im počas slnečného počasia nezabudnite dopriať viac svetla vo vozidle a možno aj vietor vo vlasoch. Strešné okno je ďalšia z predností tohto elektromobilu, ktoré mi urobili radosť.

Smart EQ forfour

Menej som sa už tešila z klasického kľúča, od ktorého som si už pomaly odvykla. Väčšina značiek pri nových modeloch už preferuje otváranie dverí dotykom kľučky a štartovanie stlačením tlačidla pod volantom. Táto drobnosť by ma však určite neodradila v tom, ak by som uvažovala nad kúpou elektromobilu.

Text: Lucia Lukušová
Foto: PANER
Rád skúšam nové veci a neznášam jednoliatý spôsob života. Práve vďaka tomu som sa dostal aj k písaniu článkov. V novinárskej branži sa pohybujem od roku 2015, začínal som ako kameraman a redaktor v košickej regionálnej televízií Naša (ktorá sa neskôr preorientovala na Košice:Dnes). 90% svojho času venujem video-tvorbe a fotografii, no popritom sa rád uvoľním aj pri ďalších kreatívnych prácach.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie