Testy

Porovnávací test Hyundai Tucson N Line T-GDi vs CRDi: Súboj filozofií

Napísal som to aj v prvom teste Tucsonu N Line a napíšem to aj teraz. Sex predáva. Slovo sex tu však nemusí byť vždy doslovné. Stačí sa páčiť a na to potrebujete dobre vyzerať. A to je jedna z poínt Hyundai Tucson N Line. Upravené nárazníky, maska chladiča, nové LED denné svietenie, čierne disky kolies a čierne doplnky na karosérii môžu znieť ako drobnosti, ale ako celok pôsobí N Line o poznanie krajšie a dynamickejšie než štandardný Tucson. Najmä ak si ho kúpite v nejakej výraznej farbe.

Aby som vám uľahčil rozhodovanie, zobral som si na test rovno dva Tucsony N Line v tých (podľa mňa najpodarenejších) farbách. Aby to však bolo zaujímavejšie, ten červený poháňa vrcholný 1,6-litrový preplňovaný benzínový motor s výkonom 130 kW (177 k) a krútiacim momentom 265 Nm, kým ten sivý má pod kapotou diesel s objemom 2 litre a výkonom 136 kW (185 k), resp. 400 Nm. A tam sa rozdiely nekončia.

Nie je N Line ako N Line

Porovnávací test Hyundai Tucson N Line T-GDi vs CRDi: Súboj filozofií

Ak chcete mať za svoje peniaze najviac N Line, musíte si kúpiť najvýkonnejší benzínový variant. Ten má totiž okrem bodykitu a upraveného interiéru aj športovejšie naladený podvozok s tuhšími pružinami. K tomu má aj novú kalibráciu posilňovača riadenia pre lepšiu spätnú väzbu vo volante. Najvýkonnejšia dieselová verzia má podvozok sériový – iba riadenie je upravené.

Porovnávací test Hyundai Tucson N Line T-GDi vs CRDi: Súboj filozofií

Interiér majú však obe verzie zhodné až na jeden jediný detail: otáčkomer. Prirodzene, červené pole benzínovej verzie sa začína vyššie. Kožou a alcantarou čalúnené sedadlá prešívané červenou niťou, športový volant a hlavica voliča prevodovky či športové pedále majú obe testované autá zhodné.

Priorita dynamiky

Porovnávací test Hyundai Tucson N Line T-GDi vs CRDi: Súboj filozofií

Benzínový a teda červený Tucson má jednu obrovskú výhodu, a tou je kultivovanosť motora. Dávno sa mi nestalo, že som sadol do auta, stlačil štartovacie tlačidlo a omylom vypol motor, pretože už bolo naštartované. Pri červenom Tucsone sa mi to stalo viackrát. Jeho motor je neskutočne tichý a na voľnobehu bez akýchkoľvek vibrácií. Pri jazde v nízkych otáčkach o ňom vôbec neviete. Sedemstupňová dvojspojková prevodovka ho v tomto pásme drží čo najviac, ale je trochu lenivá podraďovať, a tak je pri bežnej jazde auto zdanlivo ospalé.

Žiaľ, nevykompenzuje vám to ani spotrebou. V meste sa pohybuje okolo 12 l/100 km a až keď začnete výraznejšie do mixu zapájať pokojné mimomestské výlety, neochotne klesá pod hranicu 10 l/100 km. A to je na môj vkus priveľa, aj keby mal červený Tucson N Line 250 koní. Lenže nemá. Rovno sa vykašlite na úspornú jazdu, jazdite dynamicky a paradoxne vám už spotreba až tak drasticky nestúpne. Pri rýchlej jazde oceníte najmä dobre naladený podvozok, až 245 mm široké UHP pneumatiky a evidentne ľahšiu prednú časť, ktorá je až prekvapivo ochotná zatáčať. Škoda, že v ponuke nie sú pádla prevodovky pod volantom. To by potenciál radosti z jazdy na peknej ceste posunulo ešte vyššie.

Priorita pohodlia

Porovnávací test Hyundai Tucson N Line T-GDi vs CRDi: Súboj filozofií

Sivý Tucson N Line má pokojnejšiu náturu. Jeho podvozok je pohodlnejší a pokojnejší, ale aj tak by som si nedovolil nazvať ho uplávaným alebo neprecíznym. Jazdí nadpriemerne dobre, ale ponúka komfort aj tam, kde bol červený Tucson už na hrane. Komfort je lepší aj vďaka inej prevodovke. Dieselový Tucson má totiž v ponuke miesto dvojspojky klasický osemstupňový automat. Jeho schopnosť jemne sa s autom rozbehnúť a plynulo radiť je na inej úrovni, rovnako ako ochota podraďovať.

Solídny krútiaci moment diesela je ako stvorený pre jazdu na diaľnici. Motor sa nemusí tak vytáčať, aby „potiahol“. Kombinovaná spotreba do 7 l/100 km vôbec nie je problém, ani keď si nedávate pozor. V meste sa táto hodnota pohybuje okolo osmičky. Sú tu však aj nevýhody. Dieselový Tucson je hlučnejší vo všetkých režimoch. Vibrácie sú našťastie dobre potlačené. Je tiež citeľne ťažší na čumák, čo cítiť najmä v pomalých zákrutách a tento pocit ešte umocňuje mäkší podvozok. Napriek vyššiemu výkonu a krútiacemu momentu je diesel v šprinte citeľne pomalší, aj keď rozhodne nie pomalý. Je pravda, že vytáčať diesel nie je taká radosť, ako keď dáte ochutnať otáčky benzínovému motoru v červenom Tucsone N Line. Tam má dokonca aj pekný zvuk. Na druhej strane – sedíte v SUV. Nejaké dlhodobé naháňanie sa asi nehrozí.

Voľba existuje

Porovnávací test Hyundai Tucson N Line T-GDi vs CRDi: Súboj filozofií

Osobne však nemám problém priznať, že práve tá „ťarbavejšia“ podoba Tucsonu N Line mi vyhovuje viac. Je to predsa SUV, navyše veľmi dobré, a takéto auto sa kupuje skôr pre rodinu ako pre vlastné šoférske potešenie. Minimálne ja by som si Tucson kúpil práve pre jeho výbavu, záruku a perfektný posed na zadných sedadlách. Ak by som na to mal, vybral by som si diesel, avšak priznávam, že cenový rozdiel oproti benzínu je dosť brutálny. Dokonca až taký, že ho na vyššej spotrebe benzínovej verzie len ťažko dorovnáte. Avšak niekto to môže vnímať inak. A práve to je na Hyundai Tucson N Line pekné. Dáva vám na výber. Jediné, čo pri Tucsone N Line dané je, že bude vyzerať dobre.

Porovnávací test Hyundai Tucson N Line T-GDi vs CRDi: Súboj filozofií
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie