Testy

Test Mercedesu A180d sedan za vyše 40-tisíc eur: Toto auto chceme. Hneď.

Tí, ktorí čas od času čítajú moje testy áut pre auto motor a šport a Autoviny.sk, dobre vedia, že som fanúšikom vozidiel, ktoré sa nestratia v teréne. Teda najmä terénne kombi, ale aj také tie solídnejšie off-roady ako Isuzu D-Max, Ford Ranger, Mercedes-Benz Triedy X, no i Lada 4x4. Mercedes-Benz Triedy A sedan medzi ne v žiadnom prípade nazapadá, lenže dokázal ma osloviť natoľko, že som ochotný definitívne sa vzdať častokrát zbytočných nárokov na terénne jazdné vlastnosti. Taká je moc značky s trojcípou hviezdou v logu a jej dôrazu na detaily.

Zároveň však nemožno prehliadať drobné nedostatky, ktoré si pri aute za viac ako štyridsaťtisíc eur zaslúžia primeranú kritiku.

Test Mercedes-Benz A 180d sedan

Z hatchbacku sa stal vďaka prerodu na sedan vyzretý a obzvlášť pútavý automobil, i keď sa nevyhol sa ani drobným nedostatkom.

Test Mercedes-Benz A 180d sedan 7G-DCT (2019)

Trieda A ponúka rozsiahlu personalizáciu a silné motory, ale my sme jazdili základnú verziu 180d s naftovým motorom s maximálnym výkonom 85 kW (116 k) a maximálnym krútiacim momentom 260 Nm. V konfigurácii so sériovo dodávanou automatickou prevodovkou 7G-DCT. sa jedná o motorizáciu, ktorú oceníte predovšetkým vtedy, keď často jazdíte medzimesto a po diaľniciach.

Naftový motor v malom sedane

Test Mercedes-Benz A 180d sedan 7G-DCT (2019)

Vznetový štvorvalec je solídny základ s primeraným maximálnym výkonom, ale vozidlu dodáva skôr priemernú dynamiku a menej dôrazné akcelerácie pri zrýchľovaní z nuly alebo z nízkej rýchlosti. Naladenie tohto naftového motora tak pripomína skôr jeho benzínovú alternatívu, i keď po akustickej stránke sa už na prvé počutie jedná o vznetový agregát. Väčšinou jeho zvuk v žiadnom prípade neprekáža, ale chvíľami vás možno prekvapí, čo za rachot sa to spod prednej kapoty ozýva.

Na druhej strane má nízku spotrebu a kultivovaný chod v rýchlosti 90 km/h a vyššej. Výrobca zapracoval na redukcii vibrácií od motora a tiež na odhlučnení interiéru, aj v rýchlosti 100 km/h je vnútri ticho vďaka vynikajúcej aerodynamike s rekordne nízkym súčiniteľom cw 0,22.

Jazdné vlastnosti - typický pohodlný Mercedes

Test Mercedes-Benz A 180d sedan 7G-DCT (2019)

Napriek skôr priemernej dynamike (0-100 km/h za 10,6 sekundy) v plne automatickom režime a zriedkavým priskorým preradeniam počas akcelerácie sú moje dojmy z jazdy naozaj pozitívne.

Áčkový sedan má skvelý podvozok, ktorý ideálne zosúladil komfort s pripravenosťou na športovú jazdu. Auto sa nehúpe, nakláňa sa iba mierne, ponúka dobrú manévrovateľnosť a zároveň príjemne mäkké prejazdy cez spomaľovače a nerovnosti vozovky. Pocit plavby na lodi síce nie je porovnateľný s pocitom v Triede S, ale dajme tomu, že práve sem Trieda A sedan úspešne smeruje. Auto ide vpred ako guľa, ak máte k dispozícii dobrú vozovku, Mercedes-Benz Triedy A vám ponúkne výbornú úroveň komfortu.

Test Mercedes-Benz A 180d sedan 7G-DCT (2019)

Zadná náprava je vlečná, čo môže byť pre niekoho dôvod na kritiku. Ale neoprávnenú, pretože jej naladenie zodpovedá tomu, čo od vozidla očakávajú jeho preferovaní majitelia. Možno ju ani nerozoznajú od štvorprvkovej nezávislej nápravy z modelov s pohonom 4MATIC. Pre potencionálnych kupcov je dôležitá informácia, že zadná náprava neodkakuje ani pri výjazde na priečne nerovnosti v zákrute vo vyššej rýchlosti, automobil je na ceste veľmi stabilný.

Zmena jazdných režimov signifikantne ovplyvňuja správanie prevodovky, v športovom režime necháva otáčky vyletieť k štyrom tisícom za minútu, v ekologickom móde zasa preraďuje pri dosiahnutí dvoch tisíc. V danej motorizácii však nemožno Triedu A sedan považovať za športové auto, niekde na okruhu by ste veľmi pravdepodobne skoro narazili na jeho limity.

Interiér, jedným slovom úžasný, ale vzadu aj s chybou

Sedan Triedy A kopíruje interiér z hatchbacku, takže sa pasažieri môžu tešiť na perfektný finiš, príjemné materiály, členitú palubovku a viditeľne prémiový charakter vnútorného priestoru.

Už prvý pohľad na interiér natíska otázku, prečo sa aj ostatní výrobcovia nevybrali cestou Mercedesu. Keď som po týždni v Triede A presadol do konkurenčného automobilu, bol som priam sklamaný z jeho estetického a materiálového vyhotovenia, ktoré už na prvý pohľad nedosahovalo kvalít Mercedesu.

Príbuznosť s limuzínami zdôrazňuje združený panel spájajúci 7-palcový prístrojový a 10,25-palcový centrálny displej. Nejedná sa však o displeje spojené hranami, je medzi nimi medzera z lesklého plastu (alebo skla?). Základom multimediálneho rozhrania je vizuálne i funkčne pôsobivý systém MBUX, v praxi použiteľný český hlasový asistent, dva touchpady na volante.

Skutočne nemám dôvod čokoľvek ergonómii ovládania multimédií, navigácie a funkcií čokoľvek vyčítať.

Test Mercedes-Benz A 180d sedan 7G-DCT (2019)

Pasažieri vzadu majú dostatok miesta i komfortu, ale v testovanej vozidle chýbali zadné výduchy klimatizácie! Toto považujem za pomerne významný nedostatok vzhľadom k tomu, že sa jedná o Mercedes. Tie predné výduchy sú pritom priam dokonalé pre svoj guľovitý tvar a dizajn.

Kvalitu sedenia vpredu hodnotím veľmi pozitívne. Predné sedadlá majú optimálne bočné vedenie a čalúnenie do kombície textílie a kože zdôrazňuje luxusný imidž. Rozsah nastaviteľnosti predných sedadiel je na vysokej úrovni a poskytuje oporu všetkým vodičom bez ohľadu na ich telesnú dispozíciu. Mne s výškou 175 cm a hmotnosťou ~80 kg sa Trieda A sedan javila ako rozmerovo ideálne auto.

Veľký kufor v malom sedane

Keď som takto minulý rok písal o príchode áčkového sedanu do Európy, bol som nadšený. A nadšenie neopadlo dodnes, pretože malé sedany sú sexy, pôsobia hodnotnejšie ako všadeprítomné hatchbacky. Je ale imidž nadradený praktickej stránke auta? Pozrime sa dozadu: hatchback ponúka 370 dm³, zatiaľ čo sedan až 420. To je až o päťdesiat litrov viac, pričom kufor hatchbacku vyzerá už na prvý pohľad priestrannejšie. Je otázne, kde Mercedes nabral tento priestor navyše, istotne je ale skutočný. Keď otvoríte veko kufra, máte možnosť nahliadnuť dnu a pozorovať veľkosť batožinového priestoru - zrejme vás milo prekvapí.

Po praktickej stránke má ale svoje limity. Výška kufra je 50 cm a do metra šírky chýba päť centimetrov, nie sú tu bočné skrinky a dno pod vekom je veľmi plytké

Oceňujeme, že zadné sedadlá sa sklápajú z kufra v pomere 60:40.

Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4 549 mm
Šírka 1 796 mm
Výška 1 446 mm
Rázvor 2 729 mm
Objem palivovej nádrže 50 l
Pohotovostná hmotnosť 1 485 kg
Maximálna hmotnosť 1 965 kg
Objem batožinového priestoru (min.) 420 dm3
Motor a prevodovka
Počet valcov 4
Objem valcov cc 1 461 cm3
Najvyšší výkon 116 k
Najvyšší výkon 85 kW
Najvyšší výkon pri ot./min. 4 000
Najvyšší krútiaci moment (Nm) 260
Najvyšší krútiaci moment pri ot./min. 1500-2750
Výkony a spotreba
Kombinovaná spotreba 3,9 L
Emise 103 CO2g/km
Maximálna rýchlosť 206
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs 10,6

Postrehy z redakčného testu:

  • Interiér sedanu vychádza z hatchbacku, čo znamená prémiové materiály a vynikajúcu kvalitu vyhotovenia.
  • Združený digitálny kokpit je v podaní Mercedesu prehľadný a veľmi jednoduchý na používanie pomocou touchpadov na volante.
  • Kam sa stratili kruhové ovládače klimatizácie? Aktuálne riešenie od výrobcu si vyžaduje viac pozornosti, ale je estetickejšie.
  • Zadné sedadlá ponúkajú priestor totožný s hatchbackom, pasažieri majú pomerne veľa miesta na nohy.
  • 420 litrov vôbec nie je zlý údaj, ale bicykel tu neodveziete ani so sklopenými sedadlami.
  • Vznetový motor s maximálnym výkonom 85 kW (115 k) sme jazdili s priemernou spotrebou 4,8 l/100 km.
  • Vizuálna podobnosť s modelom CLS chvíľami bije do očí. A to je dobre.

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4,5

Najmenší sedan od Mercedesu na mňa zapôsobil, i keď naftový motor vo mne vyvoláva mierne pochybnosti. Silné pozitívne stránky vozidla však jednoznačne prevažujú a trúfam si tvrdiť, že noví majitelia sa budú tešiť na každú jednu jazdu aj po dlhej dobe vlastníctva.

Klady
  • Spotreba
  • Vyhotovenie interiéru
  • Vyladenie podvozka
Zápory
  • Zvukový prejav motora
  • Priemerná dynamika
Erik Stríž - auto motor a šport
Erik Stríž je redaktorom magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. V mediálnej oblasti sa pohybuje od roku 2007, okrem konvenčných auto-moto tém sa venuje aj problematike udržateľnej mobility, technológiám a dizajnu.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Magazín

Podnikaví príbuzní Elona Muska (video s titulkami)

Elon Musk pochádza z veľmi podnikavej rodiny. Možno viete, že jeho bratranci založili SolarCity a jeho brat Kimbala bol investorom či spoluzakladateľom niektorých skorších Elonovych firiem, ale čo viete o zvyšku jeho rodiny? Napríklad Elonova sestra Tosca založila „romantický Netflix“ a jeho matka je 71-ročný modelka. Za zmienku však stoja tiež Elonovi predkovia, ktorí boli prieskumníci, chiropraktici či politici.