Test Mercedesu A180d sedan za vyše 40-tisíc eur: Toto auto chceme. Hneď.

Je krásne, elegantné, má fantastický interiér a veľmi solídne jazdné vlastnosti. Mercedes-Benz A180d sedan so 7-stupňovým automatom je moje nové vysnívané auto.
Vydané  Text: 
Tí, ktorí čas od času čítajú moje testy áut pre auto motor a šport a Autoviny.sk, dobre vedia, že som fanúšikom vozidiel, ktoré sa nestratia v teréne. Teda najmä terénne kombi, ale aj také tie solídnejšie off-roady ako Isuzu D-Max, Ford Ranger, Mercedes-Benz Triedy X, no i Lada 4×4. Mercedes-Benz Triedy A sedan medzi ne v žiadnom prípade nazapadá, lenže dokázal ma osloviť natoľko, že som ochotný definitívne sa vzdať častokrát zbytočných nárokov na terénne jazdné vlastnosti. Taká je moc značky s trojcípou hviezdou v logu a jej dôrazu na detaily. Zároveň však nemožno prehliadať drobné nedostatky, ktoré si pri aute za viac ako štyridsaťtisíc eur zaslúžia primeranú kritiku. ## Test Mercedes-Benz A 180d sedan **Z hatchbacku sa stal vďaka prerodu na sedan vyzretý a obzvlášť pútavý automobil, i keď sa nevyhol sa ani drobným nedostatkom**.
Trieda A ponúka rozsiahlu personalizáciu a silné motory, ale my sme jazdili základnú verziu 180d s naftovým motorom s maximálnym výkonom 85 kW (116 k) a maximálnym krútiacim momentom 260 Nm. V konfigurácii so sériovo dodávanou automatickou prevodovkou 7G-DCT. sa jedná o motorizáciu, ktorú oceníte predovšetkým vtedy, keď často jazdíte medzimesto a po diaľniciach. ### Naftový motor v malom sedane
Vznetový štvorvalec je solídny základ s primeraným maximálnym výkonom, ale vozidlu dodáva skôr priemernú dynamiku a menej dôrazné akcelerácie pri zrýchľovaní z nuly alebo z nízkej rýchlosti. Naladenie tohto naftového motora tak pripomína skôr jeho benzínovú alternatívu, i keď po akustickej stránke sa už na prvé počutie jedná o vznetový agregát. Väčšinou jeho zvuk v žiadnom prípade neprekáža, ale chvíľami vás možno prekvapí, čo za rachot sa to spod prednej kapoty ozýva. Na druhej strane má nízku spotrebu a kultivovaný chod v rýchlosti 90 km/h a vyššej. Výrobca zapracoval na redukcii vibrácií od motora a tiež na odhlučnení interiéru, aj v rýchlosti 100 km/h je vnútri ticho vďaka vynikajúcej aerodynamike s rekordne nízkym súčiniteľom cw 0,22. ### Jazdné vlastnosti – typický pohodlný Mercedes
Napriek skôr priemernej dynamike (0-100 km/h za 10,6 sekundy) v plne automatickom režime a zriedkavým priskorým preradeniam počas akcelerácie sú moje dojmy z jazdy naozaj pozitívne. Áčkový sedan má skvelý podvozok, ktorý ideálne zosúladil komfort s pripravenosťou na športovú jazdu. Auto sa nehúpe, nakláňa sa iba mierne, ponúka dobrú manévrovateľnosť a zároveň príjemne mäkké prejazdy cez spomaľovače a nerovnosti vozovky. Pocit plavby na lodi síce nie je porovnateľný s pocitom v Triede S, ale dajme tomu, že práve sem Trieda A sedan úspešne smeruje. Auto ide vpred ako guľa, ak máte k dispozícii dobrú vozovku, Mercedes-Benz Triedy A vám ponúkne výbornú úroveň komfortu.
Zadná náprava je vlečná, čo môže byť pre niekoho dôvod na kritiku. Ale neoprávnenú, pretože jej naladenie zodpovedá tomu, čo od vozidla očakávajú jeho preferovaní majitelia. Možno ju ani nerozoznajú od štvorprvkovej nezávislej nápravy z modelov s pohonom 4MATIC. Pre potencionálnych kupcov je dôležitá informácia, že zadná náprava neodkakuje ani pri výjazde na priečne nerovnosti v zákrute vo vyššej rýchlosti, automobil je na ceste veľmi stabilný. Zmena jazdných režimov signifikantne ovplyvňuja správanie prevodovky, v športovom režime necháva otáčky vyletieť k štyrom tisícom za minútu, v ekologickom móde zasa preraďuje pri dosiahnutí dvoch tisíc. V danej motorizácii však nemožno Triedu A sedan považovať za športové auto, niekde na okruhu by ste veľmi pravdepodobne skoro narazili na jeho limity. ### Interiér, jedným slovom úžasný, ale vzadu aj s chybou [GALLERY id=30337] Sedan Triedy A kopíruje interiér z hatchbacku, takže sa pasažieri môžu tešiť na perfektný finiš, príjemné materiály, členitú palubovku a viditeľne prémiový charakter vnútorného priestoru. Už prvý pohľad na interiér natíska otázku, prečo sa aj ostatní výrobcovia nevybrali cestou Mercedesu. Keď som po týždni v Triede A presadol do konkurenčného automobilu, bol som priam sklamaný z jeho estetického a materiálového vyhotovenia, ktoré už na prvý pohľad nedosahovalo kvalít Mercedesu. Príbuznosť s limuzínami zdôrazňuje združený panel spájajúci 7-palcový prístrojový a 10,25-palcový centrálny displej. Nejedná sa však o displeje spojené hranami, je medzi nimi medzera z lesklého plastu (alebo skla?). Základom multimediálneho rozhrania je vizuálne i funkčne pôsobivý systém MBUX, v praxi použiteľný český hlasový asistent, dva touchpady na volante. Skutočne nemám dôvod čokoľvek ergonómii ovládania multimédií, navigácie a funkcií čokoľvek vyčítať.
Pasažieri vzadu majú dostatok miesta i komfortu, ale v testovanej vozidle chýbali zadné výduchy klimatizácie! Toto považujem za pomerne významný nedostatok vzhľadom k tomu, že sa jedná o Mercedes. Tie predné výduchy sú pritom priam dokonalé pre svoj guľovitý tvar a dizajn. Kvalitu sedenia vpredu hodnotím veľmi pozitívne. Predné sedadlá majú optimálne bočné vedenie a čalúnenie do kombície textílie a kože zdôrazňuje luxusný imidž. Rozsah nastaviteľnosti predných sedadiel je na vysokej úrovni a poskytuje oporu všetkým vodičom bez ohľadu na ich telesnú dispozíciu. Mne s výškou 175 cm a hmotnosťou ~80 kg sa Trieda A sedan javila ako rozmerovo ideálne auto. ### Veľký kufor v malom sedane [GALLERY id=30338] Keď som takto minulý rok písal o príchode áčkového sedanu do Európy, bol som nadšený. A nadšenie neopadlo dodnes, pretože malé sedany sú sexy, pôsobia hodnotnejšie ako všadeprítomné hatchbacky. Je ale imidž nadradený praktickej stránke auta? Pozrime sa dozadu: hatchback ponúka 370 dm³, zatiaľ čo sedan až 420. To je až o päťdesiat litrov viac, pričom kufor hatchbacku vyzerá už na prvý pohľad priestrannejšie. Je otázne, kde Mercedes nabral tento priestor navyše, istotne je ale skutočný. Keď otvoríte veko kufra, máte možnosť nahliadnuť dnu a pozorovať veľkosť batožinového priestoru – zrejme vás milo prekvapí. Po praktickej stránke má ale svoje limity. Výška kufra je 50 cm a do metra šírky chýba päť centimetrov, nie sú tu bočné skrinky a dno pod vekom je veľmi plytké Oceňujeme, že zadné sedadlá sa sklápajú z kufra v pomere 60:40. [CAR id=17052] **Postrehy z redakčného testu**: * Interiér sedanu vychádza z hatchbacku, čo znamená prémiové materiály a vynikajúcu kvalitu vyhotovenia. * Združený digitálny kokpit je v podaní Mercedesu prehľadný a veľmi jednoduchý na používanie pomocou touchpadov na volante. * Kam sa stratili kruhové ovládače klimatizácie? Aktuálne riešenie od výrobcu si vyžaduje viac pozornosti, ale je estetickejšie. * Zadné sedadlá ponúkajú priestor totožný s hatchbackom, pasažieri majú pomerne veľa miesta na nohy. * 420 litrov vôbec nie je zlý údaj, ale bicykel tu neodveziete ani so sklopenými sedadlami. * Vznetový motor s maximálnym výkonom 85 kW (115 k) sme jazdili s priemernou spotrebou 4,8 l/100 km. * Vizuálna podobnosť s modelom CLS chvíľami bije do očí. A to je dobre.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku

  • Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.

     Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu.  Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.