Testy

TEST: Nechcete trojvalec? Mitsubishi ASX s benzínovým dvojlitrom je nečakane dobrým vozením!

Mitsubishi ASX brázdi naše cesty už takmer desať rokov a v priebehu svojho života zmenilo svoju tvár hneď niekoľkokrát. Len nedávno pritom Japonci predstavili v poradí už tretiu modernizáciu tohto kompaktného SUV, ktorá prináša viac než len krajšiu prednú masku či modernejšie technológie. Kompletná reorganizácia nastala aj pod kapotou. Nafta dostala výpoveď, Japonci sa rozlúčili aj s archaickou 1.6-kou a do ponuky tak prišiel úplne nový motor, aký v danej kategórii už takmer nikde nenájdete.

Mitsubishi sa rozhodlo potešiť pomerne početnú skupinu odporcov malých prepĺňaných trojvalcov, ktorým do modelu ASX naservírovalo atmosférický benzínový dvojliter s nepriamym vstrekovaním a bez filtra pevných častíc. Dovolíme si napísať, že pri súčasných emisných normách sa Japoncom podaril naozaj husársky kúsok. Uviesť do ponuky pomerne veľký benzínový agregát nebolo rozhodne jednoduché a veľkú zásluhu na tom, aby sa mohol v Európe vôbec predávať, má technológia nazvaná Smart MIVEC. Ide v podstate o systém premenlivého časovania sacích ventilov, ktorý zlepšuje spotrebu paliva obmedzením sacích strát.

Mitsu interiér

Nejaké kilogramy ušetrila aj vylepšená konštrukcia. Mitsubishi zároveň upustilo od rozvodu s dvoma vačkovými hriadeľmi a pristúpilo ku kompaktnejšiemu riešeniu s jedným vačkovým hriadeľom.

A výsledok? Nový agregát kompaktnému SUV veľmi svedčí. Už po niekoľkých metroch dokážete podľa charakteristického prejavu povedať, že pod prednou kapotou pracuje väčší motor. A pokiaľ vás v minulosti bavili rýchle reakcie na plynový pedál a naháňanie výkonu v otáčkach neďaleko červeného poľa, tak budete z modernizovaného Mitsubishi nepochybne nadšení. Potenciál na úrovni 110 kW (150 k) nájdete až pri 6 000 ot./min., pričom v porovnaní s predchádzajúcou 1,6-kou ponúka nový agregát o takmer 50 Nm väčšiu rezervu krútiaceho momentu. Tento údaj pritom oceníte najmä pri naloženom aute, alebo v ťažšom teréne.

Mitsu predok

Vnímanú dynamiku však mierne zhoršuje využitie samočinnej CVT prevodovky, s ktorou vozidlo zrýchľuje z 0 na 100 km/h relatívne dlhých 12 sekúnd. Za modelom s manuálnou prevodovkou tak zaostáva o dve sekundy. Karta sa obracia až pri zrýchľovaní na diaľnici zo 120 km/h na 140 km/h, kde je štvorkolka so samočinnou prevodovkou paradoxne o 50 % rýchlejšia než manuál a úlohu zvládne za 7,2 sekundy. Samotnú spoluprácu motora s CVT prevodovkou naladili inžinieri dobre.

V meste využíva primárne nízke otáčky a opiera sa o krútiaci moment. Pri plnom zrýchlení sa im dokonca podarilo minimalizovať vysávačový efekt naprogramovaním šiestich virtuálnych stupňov, vďaka ktorým má prevodovka správaním o niečo bližšie k obyčajnému hydromeničovému automatu.

Mitsu Kufor

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4

ASX nás na chvíľku vrátilo späť do časov, keď bolo v automobilovom priemysle všetko, akosi jednoduchšie. Pripomenulo nám, aké to je nebyť otravovaný asistenčnými systémami a užívať si príjemný motor pod kapotou normálneho, obyčajného auta. Toto auto je navrhnuté pre praktických ľudí, ktorí si kupujú auto na dlhšiu dobu a nechcú v budúcnosti doplácať na technické experimenty.

Klady
  • Jednoduchosť
  • Pohon 4x4
  • Primeraná cenovka
  • Full LED v základe
Zápory
  • Zastaraný interiér
  • Hluk od podvozka
  • Vyššia spotreba
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Magazín

Podnikaví príbuzní Elona Muska (video s titulkami)

Elon Musk pochádza z veľmi podnikavej rodiny. Možno viete, že jeho bratranci založili SolarCity a jeho brat Kimbala bol investorom či spoluzakladateľom niektorých skorších Elonovych firiem, ale čo viete o zvyšku jeho rodiny? Napríklad Elonova sestra Tosca založila „romantický Netflix“ a jeho matka je 71-ročný modelka. Za zmienku však stoja tiež Elonovi predkovia, ktorí boli prieskumníci, chiropraktici či politici.