Testovali sme najdrahšiu Daciu! Je takto vybavený Duster stále rozumnou voľbou?

Najdrahší Duster ponúka mnoho prvkov, ktoré vám niektorí francúzski konkurenti nedajú ani za príplatok. Jeho kvalita stúpla citeľne nahor a aj tak neprekonal cenovku 20 tisíc eur.
Vydané  Text: 
Dacia spravila šikovný ťah: tým, čo sa chcú pochváliť, že na svojom Dusteri nešetrili, umožnila dať to svetu najavo. Nad svoju najvyššiu výbavu Prestige tak postavila ešte jednu, Techroad. Je dostupná pre všetky motorizácie a varianty pohonu. **Stojí o 200 Eur viac a za tieto peniaze dostanete špecifické na čierno lakované spätné zrkadlá s červeným pruhom, červené pukličky kolies a červené aplikácie v interiéri vrátane nového čalúnenia sedadiel, ktoré je veľmi podarené.** Predovšetkým však dostanete odlišovacie znamenie, že váš Duster je v najvyššej výbave. Keďže mnohí si ho kupujú ako lifestylové auto a preto, že sa im skrátka páči, je to šikovný ťah. Nie všetky Dustery sú pre majiteľov z núdze cnosť a práve pre tých je výbava Techroad. My sme Duster Techroad dostali na test s naftovým motorom 1.5 Blue dCi s výkonom 85 kW (115 k) a s pohonom 4×4. **To je najdrahšia dostupná motorizácia. Z príplatkových prvkov mal náš Duster všetko – automatickú klimatizáciu, vyhrievané predné sedadlá, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, navigáciu a dokonca aj systém Multiview.**
Nový Duster som ešte netestoval, ale tento zo mňa veľmi rýchlo vyhnal akékoľvek negatívne pochybnosti. Najprv si uveďme pár vecí na pravú mieru. Dacia Duster je na pomery stále veľmi lacné auto. Keď okolo nej budete chodiť s lupou a cielene hľadať nedostatky, nájdete ich. Nie každý plast je mäkčený, nie každý finiš dokonalý a nie každé lícovanie bezchybné. Ale v porovnaní s prvým Dusterom sa popracovalo tam, kde to zákazník najviac ocení. Sú tu lepšie sedadlá, v ktorých v pohode vydržíte sedieť hodiny. Volant je hĺbkovo nastaviteľný, takže som si tu vedel nájsť dobrú pozíciu za volantom. Rozmiestnenie ovládačov je lepšie, displej je vyššie, je tu kožený multifunkčný volant, krásny a funkčný panel klimatizácie, viac odkladacích priestorov. **Na aute sa aj tak nejazdí obchytkávajúc palubnú dosku, takže tvrdšie plasty vám môžu byť ukradnuté.** Skôr som bol prekvapený, keď som na dne odkladacieho priestoru nad schránkou pred spolujazdcom našiel gumený povrch, aby sa tam predmety nešmýkali. Duster rozdáva lekcie aj v inom smere. Napríklad systém parkovacích (a manévrovacích) kamier Multiview pozostáva zo štyroch kamier. Toľko vám na hanbu sveta neponúkne žiaden Peugeot ani Citroën. A môže mať aj takmer trojnásobnú cenovku. **V Dusteri síce tieto kamery nevedia vytvoriť simulovanú vtáčiu perspektívu, ale aj tak sú oveľa užitočnejšie.**
Dobré dojmy sa nevytratia ani po naštartovaní. Začínajú ešte pred ním. Duster môže byť vybavený bezkľúčovým vstupom. V tomto prípade je to jeden z najlepších systémov, kde nemusíte stláčať žiadne tlačidlá na kľučke, ani sa ničoho dotýkať. Skrátka – keď sa k autu priblížite, odomkne sa. Keď sa od neho vzdialite, zamkne sa. Jednoduché, funkčné, výborné. Malý naftový motor síce má starodávne korene, ale spĺňa najnovšie emisné limity. Jeho chod je prekvapivo tichý a kultivovaný. Najviac chválim jeho schopnosť razantne s Dusterom pohnúť a zároveň si nepýtať veľa paliva. Spotreba pod 6 l/100 km nie je problém. **Prevodovku môžu Dusteru taktiež mnohí závidieť. Je veľmi presná. Má extra krátku jednotku, ktorá nahradí redukciu. Veľmi rýchlo som si zvykol rozbiehať sa z dvojky.** Duster s tým nemá najmenší problém. Ďalšie prevody sú taktiež kratšie. Kompenzuje to dlhá šestka, takže sa nemusíte báť, že by vám motor hučal pri vyšších rýchlostiach. Vlastne celkovo sa hluku nemusíte obávať. **Podvozok je odhlučnený obstojne, hluk motora je pri bežnom používaní úplne v norme a aerodynamika sa výraznejšie ozve až nad hranicou 120 km/h a ani vtedy to nie je nič strašné.**
K vyslovene pozitívnym stránkam Dustera patrí jednoznačne jeho podvozok. Dôvod je jednoduchý: je veľmi pohodlný. Keďže Duster si to nechce rozdávať so športovými SUV na okreskách, je príjemne mäkký a poddajný, plus obúva pneumatiky s vyšším profilom. Jazda po zlých cestách vás teda nebude bolieť ani fyzicky, ani psychicky. Áno, v zákrutách sa trochu nakláňa, ale no a čo? **Potom si Duster vyskúšate v teréne a tam vás presvedčí naplno. Jeho uzamykateľný pohon 4 × 4 spolu s nízkou hmotnosťou zabezpečujú, že sa dostanete ďalej, než siaha vaša odvaha.** Svetlá výška aj nájazdové uhly sú lepšie, než na niektorých moderných Jeepoch. Mňa osobne najviac potešilo, že ani pri krížení náprav a rýchlej jazde po nerovnom blate karoséria ani interiér nevydali ani náznak nejakého pazvuku, praskania, pukania či vŕzgania.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!


ODPORÚČANÉ