TEST Kia Proceed 1.6 CRDi GT Line: NAFTA + AUTOMAT = FAMILY DRINK

Ak by som mal sumarizovať model Kia Proceed 1.6 CRD-i GT Line jednou vetou, tak poviem. Vynikajúco namiešaný drink so správnymi príchuťami, ktorý môžete piť každý deň a navyše jeho cena je veľmi prijateľná.
Vydané Text: 
Skombinovať rodinné kombi, dávku štýlu, športový sexepíl sa novinke v ponuke Kie podarilo na jednotku. Je jasné, že je inšpirovaná prémiovým modelom od Mercedesu, využíva prvky Porsche, vidím tam aj trochu francúzskeho nádychu DS v otočenej plutve, ale to všetko je zmixované tak, aby sa nestratila DNA značky. A dôvodom pre zmenu týchto priorít je fakt, že trh s dvojdverovými kupé v tejto kategórii klesá, no Kia nechcela stratiť štýlový produkt z ponuky, ktorý veľmi príjemne konkuruje veľkým SUV.
Ponúka praktický rozmer, napokon máte päťdverovú karosériu, veľký batožinový priestor a vynikajúce proporcie. Po dlhom čase som testoval auto, ktoré vyzeralo mimoriadne efektne aj na sedemnásťpalcových diskoch, v tomto smere sa môže Mini doslova učiť. Za toto všetko má Kia Proceed veľký palec hore. Cena za tento štýl prichádza vo forme zníženej strechy, celková výška Proceedu je 1 422 milimetrov. Význam tejto hodnoty pochopíte pri prvom nastupovaní, keď si s najväčšou pravdepodobnosťou buchnete hlavu o oblúk a zasmejete sa. Je to presne tá chybička krásy, vďaka ktorej si Proceed obľúbite. Po stránke dizajnu je Proceed rozhodne športovejší než klasické kombi, no zrejme vás prekvapí informácia, že je najťažším protagonistom z trojice modelov, hoci iba o 44 kilogramov. No tento rozdiel nebudete cítiť a možno povedať, že sa na jazdných vlastnostiach podpísal pozitívne. Viac prítlaku na nápravy znamená, že auto je v zákrutách stabilné a aj trocha hravé, hoci za cenu mierne tvrdšieho podvozka. Je športový a odmeňuje citlivé narábanie s plynom a brzdami v zákrute, čo poteší každého vodiča, ktorý si užíva športovú jazdu. Nie je to síce plnokrvné GT, ale na pobavenie stačí.
### NAFTA + AUTOMAT Paradoxne tentora z pochválim aj dieselový motor, ktorý v kombinácii so sedemstupňovou automatickou prevodovkou funguje vynikajúco. Najmä vďaka krútiacemu momentu, ktorý je k dispozícii už od 2 000 otáčok motora, pričom automatická prevodovka drží motor v mierne vyšších otáčkach než niektoré konkurenčné motory. Práve vďaka tomu je jazda plynulá a veľmi komfortná. A nielen komfortná, ale aj úsporná.
V redakcii sa motor 1,6 CRDi teší veľkej obľube najmä pre jeho nízku spotrebu. Nielen na papieri, ale aj v reálnej premávke dokážete udržať motor pod hranicou šiestich litrov na sto kilometrov. Palec hore aj za jeho zvukový prejav. Ak chcete, môžete jednotlivé prevody ordinovať aj manuálne, ale vzhľadom na perfektnú prácu automatu aj úsporného charakteru naftového motora sme to nerobili. Ku konečnému hodnoteniu motora by sme pridali ešte aj dynamické parametre. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 10,1 sekundy je pocitovo oveľa lepšie a maximálna rýchlosť je presne 200 km/h. To stačí na to, aby ste sa aj v Nemecku vydržali v ľavom pruhu dlhšie.
K odlišnému charakteru auta prispieva aj interiér. Verzia GT Line poteší najmä bielo- čiernym čalúnením sedadiel, štvorcové prešívanie aj kontrastné prešívanie volantu tvoria ideálny mix.
Pomer medzi strieborným, lakovaným mäkčeným a tvrdým plastom radí Proceed medzi to kvalitnejšie v rámci triedy. Veľký dotykový displej je presne tam, kde má byť, teda v zornom poli, jeho ovládanie je intuitívne a čo ma osobne na Proceede oslovuje najviac, je fakt, že množstvo funkcií môžete ovládať klasicky, teda prostredníctvom tlačidiel ako napríklad aj intenzitu podsvietenia prístrojovej dosky. **Záver?** V zásade som ho napísal už do perexu, ak potrebujete praktické kombi s dávkou štýlu a športovejších jazdných vlastností, Proceed je určený vám. ### TECHNICKÉ ÚDAJE KIA PROCEED 1.6 CRDI GT LINE **Motor** preplň. naftový R4, 1 598 cm3
**Výkon** 100 kW (136 k) pri 4 000 ot./min.
**Krútiaci moment** 320 Nm pri 2 000 – 2 250 ot./min.
**Pohon a podvozok**: 7-st. dvojspojková automatická prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu multilink.
**Brzdy** kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. **Pneu**. 225/45 R17.
**Batožinový priestor** 594/1 545 dm3
**Rozmery**: 4 605 × 1 800 × 1 422 mm, rázvor 2 650 mm,
**pohotovostná/celková hmotnosť** 1 496/1 920 kg, **objem nádrže** 50 l.
**Najvyššia rýchlosť** 200 km/h
**Zrýchlenie** 0 – 100 km/h 10,1 s
**Spotreba** 5,1 – 5,3 l/100 km
**Emisie CO2** 133 – 138 g/km
**Cena/testované auto** 24 690/27 670 €
**Konkurenti**: Hyundai i30 Fastback, Renault Megane Grandtour
Text: Majo Bóna pre auto motor a šport č. 6/2019




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Bestsellery ešte výhodnejšie