TEST: Dokáže si nové BMW M850i vydobyť pozíciu legendy?

BMW radu 8 patrilo v deväťdesiatych rokoch k vozidlám, ktoré viseli na stenách chlapčenských izieb, v garážach a v servisoch. Jednoducho nedosiahnuteľný sen. Tento rok sa BMW radu 8 dostáva na trh opäť. Dokáže si vydobyť pozíciu legendy?
Vydané  Text: 
Volič jazdných režimov prepnúť na Sport. Rozbehnúť sa a pustiť plyn. Opäť. A znova. Päťkrát, desaťkrát? Možno aj donekonečna. Prečo? Lebo zvuk! **To, čo sa valilo zo skromne sa tváriacich koncoviek výfukového potrubia, bol jednoducho orchester.** Keď sa nadýchol či skôr vydýchol dvakrát prepĺňaný 8-valec, bol z toho zážitok pre vodiča, spolujazdca a všetkých okoloidúcich. **Osobne je to pre mňa asi najsilnejší zážitok z vozidla.** Mal by ho vyvolať dizajn? Možno, aj keď na jeho tému sme v redakcii viedli zapálené rozhovory. Získal si priaznivcov aj odporcov. Jedno je však isté. Pri impozantných rozmeroch s dĺžkou 4,8 metra a so šírkou 1,9 metra sme očakávali viac vnútorného priestoru. Na šírku je to super, aj keď mohutná stredová konzola uberá z voľnosti pohybu nohám. Sklamala nás však vnútorná výška. Aby ste si do auta sadli naozaj pohodlne a naplno využili schopnosti sedadiel podržať a podporiť telo, musíte mať niečo okolo 180 cm. **S mojimi 190 som hlavou zapieral o strop. Ak som sa chcel nejako zmestiť, musel som posunúť panvu dopredu, čo sa zas po dlhšej jazde nepáčilo krížom.** Zadná dvojica sedadiel je iba núdzová.
Nový ovládací systém s dvoma displejmi urobil rázny krok do 21. storočia prehľadnosťou, zrozumiteľnosťou a jednoduchosťou nastavenia. **To platí najmä pre stredový displej.** Na druhej strane je prístrojová doska až prekvapivo tvrdohlavá. Na jej displeji vidíte v ľavom polkruhu stúpajúcu rýchlosť, v pravom stúpajúce otáčky. Nastaviť si môžete zobrazenie mapy v strede a niektoré údaje ako aktuálna spotreba, výkon, krútiaci moment či prehrávaná hudba v pravom polkruhu. To je v poriadku.** No nerozumieme, prečo sa v BMW rozhodli, že neumožnia meniť celkový vzhľad.** Pri plne digitálnom kokpite by to nemusel byť taký problém a určite sa nájde dosť vodičov, ktorí by sa radšej pozerali na kruhové ukazovatele. BMW im to neumožní.
Spárovanie mobilného telefónu? Cez bluetooth hračka na pár klikov. Do minúty nemáte čo robiť. A Apple CarPlay? Bez sprevádzkovaného internetového pripojenia vozidla sa nepohnete. **V tom je mnoho konkurentov oveľa pružnejších.** Ak spomíname pružnosť, tak oveľa lepšie je na tom pružnosť motora. Jeho výkon a krútiaci moment, ktoré kedykoľvek môžete označiť za viac ako dostatočné, majú v akomkoľvek režime toľko pary, že by pokojne potiahli lietadlo. **Výkonová rezerva na predbiehanie? Na tony a to v akejkoľvek rýchlosti.** Musíte sa však pripraviť na to, že 8 valcov dopovaných dvoma turbami dokáže spáliť mnoho benzínu.
Budete sa opájať výkonom a zrýchľovaním? Rátajte s prekročením hranice 18 l/100 km. Kedykoľvek. Pokojná jazda s vyšším podielom mestskej premávky si vypýta viac ako 14 l/100 km. Takže rýchlo z mesta, najlepšie na diaľnicu a tempomatu prikázať rýchlosť pod policajnými radarmi. **Pri 130 km/h si motor pradie menej ako 2 000 ot./min. a aktuálna spotreba vykazuje jednociferné hodnoty.** Tesne, ale predsa. Ak to dlhodobo vydržíte, máte naše uznanie. Auto je totiž tak dobre odhlučnené a pokojné, že budete mať nutkavý pocit vystúpiť a potlačiť auto.
Oveľa viac si auto aj vďaka precíznemu pohonu všetkých kolies užijete na zakrútených cestách a horských priechodoch, kde sa všemožne snaží zakryť svoje takmer 2 tony hmotnosti. **Karbónový skelet dodáva karosérii vysokú tuhosť, čo je základný predpoklad obratnosti.** No celkové utlmenie je na takej vysokej úrovni, že z riadenia nemáte taký bezprostredný pocit kontaktu s vozovkou ako v menších modeloch. Takže kde vidíme revír tohto vozidla? Istotne na diaľniciach, kde dokáže veľmi efektívne skracovať vzdialenosti. Za nás je to skôr pohodlný a rýchly cestovateľ než čistokrvný športovec. A že nie je pre každého, hovorí cena aj výška vnútorného priestoru.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »