ZAČIATOK DLHODOBÉHO TESTU: Hyundai Kona 1.0 T-GDi M6 Comfort
Voľba ľudu Do dlhodobého testu sme si vzali crossover Hyundai Kona, ktorý vyniká najmä nezameniteľným dizajnom. Nie je to tajomstvo: Kona hrá najmä na emócie, avšak nemá sa za čo hanbiť. Čo je zvláštne na tej našej? Je to najobľúbenejšia verzia medzi zákazníkmi.
Vydané Text: Peter Orosz


Všetko je relatívne
Keď nás prvýkrát viedli k nášmu autu, vypočuli sme si niekoľko ospravedlnení, prečo to auto nemá plnú výbavu a že nech sa vraj nezľakneme, keď ho zbadáme, že je to vnútri „plasťák“ a podobne. Negatívne očakávania boli teda veľké, až kým sme neprišli k autu. „Toto je ono.“ Nuž, očakávania boli po varovaniach podstatne horšie. Pred nami však stál nablýskaný Hyundai Kona v tmavočervenej metalíze. **Jednoduchšiu výbavu prezrádzali iba menšie 16-palcové zliatinové disky, avšak k zvýšenej robustnej karosérii sa nám hodia trochu balónovejšie pneumatiky.** Inak je všetko, ako má byť. Hyundai Kona je na ceste dosť jedinečný zjav. Aj keď niektoré dizajnové prvky nájdete u konkurencie, ako celok pôsobí Kona úplne originálne. Jej tvary sú neortodoxné a odvážne. Predná časť pozostáva z veľkej masky chladiča, nad ktorou je síce nefunkčná, ale agresívne pôsobiaca štrbina. Okolo sú predné svetlá. Tie pozostávajú zo šiestich samostatných svetlometov a z dvoch odraziek, zdanlivo náhodne porozhadzovaných po prednej časti. Bočnému profilu dominujú veľké plastové lemy nafúknutých blatníkov a tvarované prahy karosérie.

Ergonómia
Sadáme za volant. Prvé dojmy z pohľadu ergonómie sú veľmi dobré. Volant je nastaviteľný výškovo aj pozdĺžne, a to v celkom slušnom rozsahu. Nájsť si za ním dobrú pozíciu nie je problém ani pre vysokého človeka, keďže pedále nie sú zbytočne blízko. Šoférky ocenia výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča. Sedadlá vpredu sú napriek nie extravagantnému tvaru celkom pohodlné a sedieť v nich pár hodín nie je žiaden problém. Je to síce drobnosť, ale chválime prítomnosť stropného držadla. Z mnohých aktuálnych áut totiž tento prvok vypadáva. **Vzadu je sedenie tiež príjemné. Priestoru na kolená, chodidlá aj na hlavu je tu dosť.** Plný počet bodov by Hyundai Kona získal, ak by mal aj vzadu výklopnú lakťovú opierku, ale tá tu chýba. Obzvlášť však oceňujeme pohodlné nastupovanie do auta.


Praktickosť a variabilita
Tieto aspekty preveríme dôkladnejšie až každodenným používaním auta. Zatiaľ však konštatujeme, že batožinový priestor má objem 361 litrov a jeho využiteľnosť je vďaka pravidelnému kubickému tvaru veľmi dobrá. **Pod falošným dnom sa nachádza polystyrénová vanička, kam sa zmestia drobnosti.** Má množstvo prepážok a je nepremokavá, takže tu môžete prevážať aj veci, ktoré sa môžu napríklad vyliať alebo vysypať. Škoda, že je dosť plytká. Objem batožinového priestoru sa dá ďalej zväčšiť sklopením operadiel zadných sedadiel na 1 143 litrov.

Hyundai Kona
Malé SUV so vzácnou možnosťou pohonu všetkých kolies a širokou ponukou motorov. Cena: Základ od 14 490 €, testovaná verzia 1,0 T-GDI Comfort od 16 090 €. Pohon: Preplňovaný litrový trojvalec poháňa len prednú nápravu cez 6-st. manuál. Karoséria: Päťmiestne malé SUV vhodné najmä do mesta. Konkurenti: Ford EcoSport, Seat Arona, Peugeot 2008.
Inzercia

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!