Pozrite si záver dlhodobého testu naftovej Hondy Civic 1.6 i-DTEC! Ako dopadla?

Tak nejako by mohlo znieť indiánske meno nášho dlhodobo testovaného partnera v podobe Hondy Civic 1.6 i-DTEC. Po troch mesiacoch mu vystavujeme vysvedčenie a nízka spotreba je presne to, čo prebíja všetky ostatné vlastnosti. Pritom aj tie boli veľmi zaujímavé.
Vydané  Text: 

Legendárny status Hondy Civic nemožno spochybniť. Každoročne sa pre ňu rozhodnú státisíce motoristov a to je už číslo, s ktorým treba rátať. Ani Honda si tak nemôže dovoliť robiť chyby a prinášať vozidlo, ktoré by vytváralo problémy. Že občas lietajú s dizajnom od extrému do extrému ako Halleyho kométa, to je už druhá záležitosť. **Pravdou však zostáva, že počet fanúšikov vozidla napriek tomu zostáva takmer nemenný a každá generácia si pripisuje vysoké predajné čísla**. Možno to je práve spôsob, ako osloviť stále nové skupiny ľudí, ktorí sa rozhodujú pre nové auto. Nech je ako chce, Honda Civic patrí medzi automobily, ktoré treba pri zvažovaní pred kúpou brať do porovnávania. Pokiaľ patríte medzi našich pravidelných čitateľov, viete, že už v predchádzajúcich dvoch vydaniach sme venovali aktuálnej verzii Hondy Civic značný priestor. Spomenuli sme jej silné stránky, našli slabé a teraz prichádza rad na to, aby sme vám povedali, ako sa nám s týmto autom žilo ostatné tri mesiace.

Spotreba podľa počasia

Začnime počasím. Auto sme preberali v čase babieho leta, keď bolo vonku teplo na krátke rukávy. Poniektorí odvážlivci ešte neschovávali ani šortky a šľapky. Honca Civic nás spoľahlivo previedla tým, čomu sme asi týždeň hovorili jeseň, a teraz si musí zvykať na teploty okolo nuly a veľmi studené štarty. **Pri jej častých krátkych jazdách po meste to znamená aj rýchle vychladnutie motora a opätovné studené štarty. Spotreba na to zareagovala a poskočila o čosi vyššie.** V praxi to znamenalo posun z vynikajúcich necelých 5 l/100 km na aktuálnych 5,5 l/100 km, čo ešte stále považujeme za výsledok hodný potľapkania po ramene pre konštruktérov. Pre nás to znamená, že pri tankovaní div nemusíme pretrhať pavučiny na nádrži a vyhnať spod veka zazimované pavúky. Pod zvýšenie spotreby sa podpísalo viacero faktorov. Spomínané zníženie vonkajšej teploty a s tým spojené studené štarty sú len jedným z faktorov. Aj keď zásadným. **Pri nižšej teplote využívame elektrické vyhrievanie sedadiel, ktoré čerpá energiu z vyššieho zaťaženia motora.** To isté platí aj pre vyhrievanie zadného okna a rozmrazovanie vonkajších spätných zrkadiel. No a keďže naftový motor s objemom 1,6 litra je veľmi účinný a tým vytvára málo odpadového tepla, neskôr sa zohrieva aj vzduch v kabíne. K úplnej dokonalosti nám tak chýbalo už iba vyhrievanie volantu.
Napriek tomu môžeme povedať, že studený motor sa zohrieva relatívne rýchlo a netrvá mu dlho, aby do kabíny začalo prúdiť teplo. Ani po mrazivej noci sa tak nemusíte obávať, že by ste do práce prišli zmrznutí ako snehuliak. **Na prílev teplého vzduchu nemusíte vo vyhrievaných sedadlách čakať dlho.** Navyše tlačidlá na spustenie vyhrievania sedadiel sa nachádzajú vo veľmi dobrom dosahu vodiča, sú dosť veľké a netreba sa k nim preklikávať cez menu na dotykovej obrazovke. Tento úkon vás však neminie pri zmene otáčok ventilátora a rozvodu kúrenia. Ak totiž pri prvom štartovaní po chladnej noci posielate vzduch nižšími otáčkami ventilátora iba na čelné okno a po nástupe teplého vzduchu zvýšite otáčky a vpustíte ho do celej kabíny, musíte sa v Honde Civic viackrát venovať ťukaniu do obrazovky. **Ak náhodou nestojíte v zápche, nepovažujeme túto činnosť za zvlášť bezpečnú.** Na druhej strane, aspoň ovládače teploty má Civic klasické kruhové a v našej výbave si mohli vlastnú teplotu nastaviť vodič aj predný spolujazdec.

Priateľ drobností

Pokiaľ sme vyzdvihovali variabilitu Civicu a jeho schopnosť previezť mnoho drobností, tak ju vyzdvihujeme aj v závere testu. Nebolo azda veci, ktorú by sme v rámci bežného života nepreviezli. Pripúšťame, o kombináciu čohokoľvek s bicyklom sme sa nepokúšali. Ale na tieto výzvy je v ponuke automobilového príslušenstva mnoho riešení vrátane nosičov na strechu, piate dvere či ťažné zariadenie. Takže pri tejto veľkosti auta to nepovažujeme za úplne najpodstatnejšie. **V SUV, kombi či klasickom rodinnom vane by sme boli prísnejší.**
Civic nás v tomto ohľade potešil ešte jednou drobnosťou. Umiestnením dvoch USB konektorov pod prednou stredovou konzolou. **Pokiaľ si kúpite auto a jazdíte v ňom pravidelne, stačí vám zapojiť kábel raz a už využívate iba jeho konektor, ktorý dávate do telefónu.** A v tomto je Civic vynikajúci. USB konektory schoval, obrazne povedané, o poschodie nižšie a v stredovej poličke nechal iba držiaky, do ktorých si prichytíte kábel, aby neprekážal v interiéri a nepoletoval hore-dole. **Jednoduché riešenie, ktoré má však za následok, že káble zostávajú na mieste a nemotajú sa pomedzi ruky a ostatné ovládacie prvky.** To isté platí, ak chcete nabíjať zariadenia z 12 V zásuvky. Aj tá si našla svoje miesto v najspodnejšej časti stredovej konzoly.

Spoľahlivý partner

Honda Civic patrí medzi autá, ktoré ešte stále nezabudli, že medzi ľuďmi sú aj vodiči. Tí sa vyznačujú tým, že čas za volantom si radi užívajú a tešia sa z reakcií riadenia a podvozka. **Že viac ako ľahšie nastupovanie do vysokého SUV ocenia sedenie nižšie nad zemou, lepší kontakt s vozovkou a nižšie položené ťažisko.** Napriek tomu však potrebujú väčší vnútorný priestor, dostatok miesta na rodinu a batožinu a auto, ktoré si za svoje služby nebude pýtať zaplatenie vyšších účtov za palivo. A tieto požiadavky dokáže Honda Civic spĺňať znamenite. Navyše je veľmi dobre vybavená najnovšími bezpečnostnými technológiami, pričom v rešpektovaných bezpečnostných testoch EuroNCAP získala plný počet 5 hviezdičiek. **A aj to sú dôvody, prečo by táto originálne vyzerajúca legenda nemala chýbať vo vašom porovnávacom výbere pri zvažovaní kúpy nového auta.**
Po 25 000 najazdených kilometroch si Civic vypýtal svoj pravidelný servis. Pri prvej návšteve na zdviháku stačilo vymeniť olej a olejový filter. Kontrola podvozka potvrdila perfektný stav. **Vymenili nám aj zimné pneumatiky na diskoch.** Nechýbalo vyváženie a kontrola tlaku. Za 4,5 l oleja a filter (171 €) a prezutie aj s uskladnením pneumatík (45 €+ 30 €) si servis vypýtal 246 €.

Plusy a mínusy (4 700 km)

**PLUSY:** Úsporný naftový motor, počasie má na spotrebu nízky vplyv. Technológie, ktoré pomáhajú pri dosahovaní nízkej spotreby. Sprevodovanie manuálnej prevodovky. Dlhý šiesty stupeň, ideálny na jazdu na diaľnici. Funkčnosť radarového tempomatu, ktorý sa nevypína pri stlačení spojky. Ľahké radenie prevodových stupňov. Objem batožinového priestoru. Variabilita batožinového priestoru. Veľká schránka pod jeho podlahou. Odkladacie priestory v interiéri. Veľká a variabilná schránka medzi prednými sedadlami. Priestor na zadných sedadlách. Možnosť zasunúť chodidlá pod predné sedadlá. Premyslená aerodynamika. Výhľad smerom dozadu. Rozsah asistenčných systémov. Jazdné vlastnosti. Použitie viacprvkovej nápravy vzadu. Konektivita s mobilnými telefónmi. Odkladacie priestory okolo vodiča. Ľahké parkovanie s vozidlom. **MÍNUSY:** Hluk od kolies. Schod v batožinovom priestore. Na ovládanie klimatizácie treba používať dotykový displej. Nižšie rozlíšenie obrazovky a parkovacej kamery. Chýba bezkľúčové otváranie a štartovanie. Pružnosť motora. Relatívne nižší výkon. Slabšie odhlučnenie pri diaľničných rýchlostiach. Menšie zadné okná s horším výhľadom. Nízka nosnosť roletky batožinového priestoru. Chýbajúce rezervné koleso. Iba lepiaca súprava na opravu defektov. Šikmý schod v batožinovom priestore.




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.




Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.