Test BMW 520d EDE: Radosti pána účtovníka

Martin Šebesta, 26.06.2018
Najznámejší filmový účtovník Fantozzi vo svojich filmoch predstavoval utrápeného človeka, ktorý sa neúspešne pokúša zvládnuť nároky svojho okolia. Ak by však vedel, ako si BMW 520d EDE poradilo so spotrebou, plesal by od radosti.

Skratka EDE v slovníku značky BMW znamená EfficientDynamics Edition. BMW tým chce povedať, že urobilo všetko pre zachovanie dynamiky pri maximálnom skresaní spotreby a emisií.

Aktívne klapky za maskou chladiča sa otvárajú iba potrebe chladiť motor, inak znižujú aerodynamický odpor. Úpravy dostala aj prevodovka, pribudol softvér na čo najrozumnejšie využitie energie a úplne zakrytý podvozok sa prikrčil bližšie k vozovke.

Test BMW 520d EDE (auto motor a šport 6/2018, foto: Tomáš Kelement)

Vozidlo sme mali k dispozícii koncom februára, keď všetky rosničky zamrzli a meteorológovia hlásili najchladnejší víkend v roku v baraniciach. Aby to nemalo BMW také jednoduché, vytiahli sme ho na víkend do Bardejova.

Keď nám navigácia dala na výber trasu, zvolili sme najekologickejšiu. Zámer ísť mimo diaľnic a rýchlostných ciest sme jej rýchlo vyhovorili. Jedinými povolenými odklonmi boli Donovaly a Čertovica a cesta z Prešova do Bardejova, ako aj z Bardejova na Duklu. Po dohode o trase išlo všetko ako po masle.

Test BMW 520d EDE (auto motor a šport 6/2018, foto: Tomáš Kelement)
Test BMW 520d EDE (auto motor a šport 6/2018, foto: Tomáš Kelement)

Naftový 4-valec si na diaľniciach pokojne priadol, na okreskách dovolil aj dynamickejšiu jazdu. Vehementnejšie sa ozval iba pri predbiehaní na horských priechodoch. Na diaľniciach ho nebolo ani počuť. Nevyrušili ho ani priemerné teploty pod -10 stupňami a s tým spojené časté vyhrievanie sedadiel a vykurovanie.

S pohonom iba zadných kolies sme sa na snehových jazykoch obávali o stabilitu zbytočne. Auto sa ani raz nedalo vyviesť z miery a bolo presvedčivým a pohodlným spoločníkom, z ktorého sme aj po 450-kilometrovej ceste vystúpili bez dolámanej chrbtice. A to sme mali veľmi triezvo zostavené auto bez komfortných sedadiel.

Test BMW 520d EDE (auto motor a šport 6/2018, foto: Tomáš Kelement)
Test BMW 520d EDE (auto motor a šport 6/2018, foto: Tomáš Kelement)

Výsledok nás veľmi potešil. Priemerná spotreba nepreliezla 6-litrovú hodnotu. A to sa okrem mrazu muselo auto vyrovnať so zimnými pneumatikami a s obyčajnými diskami kolies. S úspornými letnými pneumatikami, aerodynamicky upravenými diskami kolies a pri vľúdnejších teplotách vidíme ďalší priestor na stlačenie spotreby. Keď k tomu pridáme obstarávaciu cenu racionálne zostaveného auta, nie je azda účtovného oddelenia, ktoré by kúpu vozidla pre ľudí, ktorí na to majú nárok, neschválilo.

Technické údaje BMW 520d EDE

Motor preplň. naftový R4, 1 995 cm³
Výkon 140 kW (190 k) pri 4 000 ot./min.
Krútiaci moment 400 Nm pri 1 750 ot./min.
Pohon a podvozok: 8-st. automat. prevodovka, pohon zadných kolies, vpredu dvojité trojuholníkové ramená, vzadu multilink.
Brzdy vpredu aj vzadu kotúčové s vnútorným chladením.
Pneumatiky 245/45 R18.
Batožinový priestor 530 dm³
Rozmery: 4 936 × 1 868 × 1 467, rázvor 2 975 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 540/2 245 kg, objem nádrže 62 l.
Najvyššia rýchlosť 235 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 7,5 s
Spotreba 4,7/4,1/4,3 l/100 km
Emisie CO₂ 114 g/km
Cena/testované vozidlo 52 200 €/ 62 380 €
Konkurenti: Mercedes-Benz E, Volvo S90, Audi A6