Dostať na test kabriolet na sklonku zimy? Žiadny problém!

Fiat 124 Spider je skrátka úžasný. Jazdiť so stiahnutou strechou, zatiaľ čo sa okoluidúci trasú od zimy, to je také slovenské!
Vydané  Text: 

V tomto aute sa predvádzate aj vtedy, keď o to práve nemáte záujem. Fiat 124 Spider skrátka púta pozornosť vždy a všade – aj vtedy, keď sa postaví hneď vedľa vylešteného červeného Ferrari.

Fiat 124 ako Sport Spider sa vyrábal v rokoch 1966 až 1980 (resp. 1982), ale v 90. rokoch a na prelome 20. a 21. storočia ho nahradil model Barchetta. Znovuzrodenia sa 124 Spider dočkal v modelovom roku 2016, pričom z veľkej časti ho Fiat postavil na japonskej Mazde MX-5. Aj praktická skúsenosť s touto fiatkou je preto podozrivo podobná tej s Mazdou. Nech sa však na to pozerám z akéhokoľvek uhla, vidím to ako devízu.
Fiat 124 Spider je zábavné vozidlo, ktoré vnáša do sveta elektronikou riadených áut určitú mieru purizmu, motošportu a poctivého remesla. Za redakciu Auto Motor a Šport som ho však prijal v októbri a navyše v čase, ktorý už kabrioletom rozhodne nepraje. Aj napriek tomu som si ho vedel užiť, stačilo poriadne prikúriť a zapnúť vyhrievanie sedadiel.

Interiér

K Fiatu 124 Spider som sa vlastne dostal iba náhodou. Mal ho dostať iný kolega, ale s výškou okolo dvoch metrov sa do tohto trpaslíka skrátka nevtesnal. Síce široký, ale nízky posed a minimum priestoru v interiéri nie sú pred silné a vysoké postavy, ale pre nás, vzrastovo priemerných až podpriemerných. S výškou 173 centimetrov je tento spider tak akurát.
Interiér však aj mňa doslova obklopoval z každej strany, tomu sa jednoducho vyhnúť nedá. Všetko je tu príliš blízko: volant, radiaca páka, spätné zrkadlo, čelné sklo, spolujazdec. Je to síce Mazda, kto má slogan o dokonalom splynutí vodiča s autom, ale tento Fiat s génmi od Mazdy to dokáže tiež. V porovnaní s MX-5 je však tento Fiat vybavený o niečo kvalitnejšími materiálmi v interiéri: nehovorím o odolnosti, ale o pocite, ktorý vyvolávajú pri dotyku a na pohľad. Taliani skrátka našli recept na optimálne vyváženie mäkkých a tvrdých povrchov a docielili dojem prémiovosti aj tam, kde nie je očakávaný.
V interiéri sa človek musí potlačiť, ale sedadlá sú perfekté. V testovanej verzii malo vozidlo kožené čalúnenie, preto pôsobilo ešte hodnotnejšie. Sedadlá majú športový charakter, pomerne výrazné vedenia po bokoch a nútia sedieť tak, že všetku svoju pozornosť venujete ceste a aktuálnej jazde.

Dizajn a charakter

Vzhľad Spidera je priam dramatický. Okrúhle svetlomety priamo nadväzujú na prvú 124-ku spred 50 rokov, Fiat ich však transformuje do formy, ktorá sa bude páčiť fanúšikom moderného dizajnu. Automobil stojí na platforme Mazda ND a so šírkou 1740 mm pôsobí mimoriadne sebavedomo. Rázvor kolies dosahuje 2310 mm a celková dĺžka 4054 mm, takže si musíme priznať, že Fiat úspešne klame telom – vlastne nie je vôbec tak malý, ako na pohľad pôsobí. Dlhá predná kapota je pre tento typ automobilov typická a má veľký vplyv na pôžitok z jazdy. Je to ako plaviť sa na betónovom mori na malej motorovej plťke s dlhou prednou časťou.

Jazda

Fiat 124 Spider je vybavený pohonom zadných kolies, motor má vpredu za prednou nápravou. 1,4-litrový Turbo MultiAir dosahuje maximálny výkon 140 konských síl (103 kW), od Mazdy sa odlišuje prítomným preplňovaním. Nemá samosvorný diferenciál ako jeho výkonnejšia verzia od Abarthu, ani brzdy Brembo. Vlastne tento Spider nie je vybavený takmer ničím, čo by ohúrilo nadšenca supermoderných materiálov alebo neviem ako vyšperkovanej techniky. Toto auto je skôr o spomenutom purizme, o akejsi motoristickej čistote. Podvozok je primerane tvrdý, ale nie tak, aby vodič a spolujazdec prichádzali o komfort. Tu vidím asi najväčší rozdiel v porovnaní s Mazdou MX-5, ktorá mi subjektívne príde oveľa tvrdšia a menej pohodlná. Fiat dobre tlmí nerovnosti vozovky a v ostrých zákrutách sa príjemne kolíše ako loď na vlnách. Dokonca ani v rozbitej Bratislave som nemal dojem, že by som nápadne viac cítil nedokonalosti ciest. Mimoriadnu pochvalu si zaslúži stabilizačný systém. Štandardne je zapnutý a jeho činnosť vôbec neregistrujete – iba ak v extrémnych polohách, kde je jasné, že zadný pohon skrátka musí to auto pretáčať a aj napriek tomu sa tak nedeje. Keď ho ale vypnete, hneď pri prvej zákrute zistíte, ako veľmi vplýva na celkové správanie vozidla. S vypnutým stabilizačným systémom Fiat 124 Spider krásne pretáča, a hoci je v nesprávnych rukách nebezpečnou zbraňou, na mokrom parkovisku s dobrým asfaltom to oceníte. Testovaný model mal skladaciu strechu, ktorej zloženie mi trvalo asi tak päť sekúnd. Skladanie iba o niečo dlhšie. Textílny materiál strechy neprežije večnosť, pôsobí však odolne a trvácne. To, že do interiéru prepúšťa hluk z okolia, sa Fiatu ani nedá vyčítať.

Môj nový sen sa volá 124 Spider

Fiat 124 Spider (stále chcem napísať Alfa Romeo Spider, ktovie prečo?) je zábavné, pútavé a nepochybne prémiové vozidlo. Má to, čo sa fanúšikom štyroch kolies páči a výrazný dizajn, ktorý sa vám jednoducho musí páčiť. Odteraz je mojím snom mať garáž a v nej v zime uskladnený tento krásny Fiat 124 Spider a každú jar ho vyťahovať von celý natešený z toho, že konečne prišlo to krásne obdobie vetra vo vlasoch.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.