Dostať na test kabriolet na sklonku zimy? Žiadny problém!
Fiat 124 Spider je skrátka úžasný. Jazdiť so stiahnutou strechou, zatiaľ čo sa okoluidúci trasú od zimy, to je také slovenské!
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
V tomto aute sa predvádzate aj vtedy, keď o to práve nemáte záujem. Fiat 124 Spider skrátka púta pozornosť vždy a všade – aj vtedy, keď sa postaví hneď vedľa vylešteného červeného Ferrari.
Fiat 124 ako Sport Spider sa vyrábal v rokoch 1966 až 1980 (resp. 1982), ale v 90. rokoch a na prelome 20. a 21. storočia ho nahradil model Barchetta. Znovuzrodenia sa 124 Spider dočkal v modelovom roku 2016, pričom z veľkej časti ho Fiat postavil na japonskej Mazde MX-5. Aj praktická skúsenosť s touto fiatkou je preto podozrivo podobná tej s Mazdou. Nech sa však na to pozerám z akéhokoľvek uhla, vidím to ako devízu.Interiér
K Fiatu 124 Spider som sa vlastne dostal iba náhodou. Mal ho dostať iný kolega, ale s výškou okolo dvoch metrov sa do tohto trpaslíka skrátka nevtesnal. Síce široký, ale nízky posed a minimum priestoru v interiéri nie sú pred silné a vysoké postavy, ale pre nás, vzrastovo priemerných až podpriemerných. S výškou 173 centimetrov je tento spider tak akurát.Dizajn a charakter
Vzhľad Spidera je priam dramatický. Okrúhle svetlomety priamo nadväzujú na prvú 124-ku spred 50 rokov, Fiat ich však transformuje do formy, ktorá sa bude páčiť fanúšikom moderného dizajnu. Automobil stojí na platforme Mazda ND a so šírkou 1740 mm pôsobí mimoriadne sebavedomo. Rázvor kolies dosahuje 2310 mm a celková dĺžka 4054 mm, takže si musíme priznať, že Fiat úspešne klame telom – vlastne nie je vôbec tak malý, ako na pohľad pôsobí. Dlhá predná kapota je pre tento typ automobilov typická a má veľký vplyv na pôžitok z jazdy. Je to ako plaviť sa na betónovom mori na malej motorovej plťke s dlhou prednou časťou.Jazda
Fiat 124 Spider je vybavený pohonom zadných kolies, motor má vpredu za prednou nápravou. 1,4-litrový Turbo MultiAir dosahuje maximálny výkon 140 konských síl (103 kW), od Mazdy sa odlišuje prítomným preplňovaním. Nemá samosvorný diferenciál ako jeho výkonnejšia verzia od Abarthu, ani brzdy Brembo. Vlastne tento Spider nie je vybavený takmer ničím, čo by ohúrilo nadšenca supermoderných materiálov alebo neviem ako vyšperkovanej techniky. Toto auto je skôr o spomenutom purizme, o akejsi motoristickej čistote. Podvozok je primerane tvrdý, ale nie tak, aby vodič a spolujazdec prichádzali o komfort. Tu vidím asi najväčší rozdiel v porovnaní s Mazdou MX-5, ktorá mi subjektívne príde oveľa tvrdšia a menej pohodlná. Fiat dobre tlmí nerovnosti vozovky a v ostrých zákrutách sa príjemne kolíše ako loď na vlnách. Dokonca ani v rozbitej Bratislave som nemal dojem, že by som nápadne viac cítil nedokonalosti ciest. Mimoriadnu pochvalu si zaslúži stabilizačný systém. Štandardne je zapnutý a jeho činnosť vôbec neregistrujete – iba ak v extrémnych polohách, kde je jasné, že zadný pohon skrátka musí to auto pretáčať a aj napriek tomu sa tak nedeje. Keď ho ale vypnete, hneď pri prvej zákrute zistíte, ako veľmi vplýva na celkové správanie vozidla. S vypnutým stabilizačným systémom Fiat 124 Spider krásne pretáča, a hoci je v nesprávnych rukách nebezpečnou zbraňou, na mokrom parkovisku s dobrým asfaltom to oceníte. Testovaný model mal skladaciu strechu, ktorej zloženie mi trvalo asi tak päť sekúnd. Skladanie iba o niečo dlhšie. Textílny materiál strechy neprežije večnosť, pôsobí však odolne a trvácne. To, že do interiéru prepúšťa hluk z okolia, sa Fiatu ani nedá vyčítať.Môj nový sen sa volá 124 Spider
Fiat 124 Spider (stále chcem napísať Alfa Romeo Spider, ktovie prečo?) je zábavné, pútavé a nepochybne prémiové vozidlo. Má to, čo sa fanúšikom štyroch kolies páči a výrazný dizajn, ktorý sa vám jednoducho musí páčiť. Odteraz je mojím snom mať garáž a v nej v zime uskladnený tento krásny Fiat 124 Spider a každú jar ho vyťahovať von celý natešený z toho, že konečne prišlo to krásne obdobie vetra vo vlasoch.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Porovnali sme nový a odchádzajúci Tucson
Test Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 7DCT 4×4: Oplatí sa kúpiť, aj keď medzičasom prišiel úplne nový Tucson?
Nový Tucson je už ohlásený a čoskoro príde do slovenského predaja. Medzitým majú zákazníci možnosť vykúpiť skladové vozidlá s tisícovými zľavami.
TEST: Peugeot 5008 dostal ku koncu životnosti skvelý hybridný pohon
Spotrebou benzínu sa blíži k naftovým motorizáciám.
Testovali sme Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6 vo výbave GT s cenovkou od 37 490 €. V ponuke nahrádza rodinné MPV vďaka integrovanému tretiemu radu sedadiel.SERVIS / PORADŇA
Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur
Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.
Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.Na diaľnici D1 zažijeme čosi nevídané, cestu zdvihnú počas plnej premávky a vybudujú 18 mostov
Diaľnicu D1 pri Bratislave čakajú výrazné dopravné obmedzenia. Je to dôsledok stavebných prác, ktoré ju majú prepojiť s diaľnicou D4.
Súčasťou prác bola aj demolácia mostu pri Čiernej vode. K zdvihnutiu D1 má dôjsť počas plnej premávky.AUTO ROKA SLOVENSKO
Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy
Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.
V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou. Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.Od výroby šijacích strojov k špičkovým autám: Opel oslavuje 125 rokov, patrí medzi najstaršie automobilky sveta
Automobilka začala vyrábať autá v roku 1899, firmu však založil ešte v roku 1862 Adam Opel.
Opel oslavuje 125 rokov aj limitovanou edíciou populárnych modelov.Autopriemysel / Čínske automobilky
Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte
Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.
Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú.Prvá jazda
Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?
Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.
Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.DACIA DUSTER
Prelomové lacné SUV už kúpite na Slovensku za menej ako 18-tisíc. Vyberáme z cenníka TOP verziu
Nová Dacia Duster prekonala významný generačný skok vpred, najmä technologicky.
Predáva sa s klasickým benzínovým motorom, ako hybrid, s pohonom LPG a tiež vo verzii 4x4. Ešte pred zopár rokmi bola základná cena Dacie Duster 9 990 €, dnes je to 17 490 €.Dopravná poradňa
Zázračná tabuľka ZÁSOBOVANIE umožní ísť a parkovať aj tam, kde iní nesmú. Ako ju získať?
Vytvoriť a vyložiť si nápis „ZÁSOBOVANIE“ na čelné okno auta môže každý. Aké výhody to prináša?
Neznalosť zákona neospravedlňuje, ale kto sa v ňom orientovať vie, ten je považovaný za špekulanta. Ako to teda je?