Test BMW 540i – Na ceste do neba

BMW rad 5 patrí na špičku toho najlepšieho, čo môžete dostať vo vyššej strednej triede s prívlastkom prémiová. Pozreli sme sa, ako jeho najnovšia generácia jazdí s najsilnejším 6-valcovým benzínovým motorom.
Vydané  Text: 

BMW rad 5 patrí na špičku toho najlepšieho, čo môžete dostať vo vyššej strednej triede s prívlastkom prémiová. Pozreli sme sa, ako jeho najnovšia generácia jazdí s najsilnejším 6-valcovým benzínovým motorom.

Pokiaľ hovoríme o novom BMW radu 5, často sa stretávame s tým, že pri rýchlom pohľade ťažšie odhaliť rozdiel oproti predchádzajúcej generácii. Zvonku aj znútra sa pozeráte na viac či menej známe tvary. Menili sa iba detaily, musíme však povedať, že k lepšiemu.


Novému BMW radu 5 nemáte ergonomicky čo vyčítať. Všetko sme našli tam, kde sme hľadali, prekvapili nás však drobnosti, ktoré sa spájajú s novou generáciou. Prepínač jazdných režimov už nie je kolískový, ale každý režim má svoje vlastné tlačidlo. Z ekologického režimu sa už nemusíte prepínať do športového cez komfortný režim. Zvolíte si ho priamo a užívate si všetky kone skryté pod kapotou bez toho, aby ste ich museli hľadať po celom motorovom priestore. Nový je aj displej klimatizácie. Teraz je väčší, prehľadnejší a keď zvyšujete teplotu, zväčší sa aj písmo označujúce teplotu. Veľkosť digitálneho kľúča s displejom pripomína niečo medzi pästným klinom, prvým človekom vyrobeným nástrojom a tamagoči, elektronickou hračkou populárnou v 90. rokoch. Schopnosti kľúča predstihnú oba spomínané nástroje. Nenaostríte ním palicu ako pästným klinom, no tamagoči vám nikdy nepovedalo, v akom stave sa nachádzajú okná a dvere, prípadne koľko máte paliva v nádrži. A taktiež na diaľku nenaštartovalo auto. S novým kľúčom sa môžete cítiť ako James Bond. Stojíte vedľa auta a posúvaním prsta po displeji vyparkujete auto z úzkeho boxu. Vyzerá to ako sci-fi, ale funguje to vynikajúco.


Pri technológiách musíme spomenúť aj vynikajúcu konektivitu s mobilnými telefónmi, bezchybne pracujúce asistenčné systémy, adaptívne LED svetlá, ktoré nás napriek svojej cene nad 1 500 € neprestávajú udivovať výkonom, ako aj radarový tempomat, ktorý citlivo reguluje rýchlosť vozidla podľa okolitej premávky. BMW radu 5 je však ešte stále najmä o tom, čo dokáže motor, podvozok, brzdy a riadenie. Vyrazte s autom na obľúbenú kľukatú cestu a budete ju chcieť prechádzať znova a znova. Až kým si nezvyknete, že divný úsmev na tvári k tomu naozaj patrí. Pod prednou kapotou akoby bol elektromotor. Agregát ťahá takmer od voľnobehu. Na stlačenie plynu reaguje v ekologickom režime svižne, v športovom živelne. K tomu sa pridáva podvozok, ktorý jazdí ako po koľajniciach. Precízne sa drží zvolenej stopy a aj vďaka pohonu všetkých kolies a rozloženiu hmotnosti blízkemu ideálu nemá tendenciu k pretáčavosti či nedotáčavosti. Skôr je príjemne neutrálny a čitateľný. Akurát by sme privítali tuhšie riadenie. Aj vo vyšších rýchlostiach na kľukatých cestách išlo na náš vkus ľahko a chýbalo nám trochu viac spätnej väzby. Ale aj tak sme si naplno užili každú zákrutu.


Zostáva už iba otázka spotreby. Špičkový 8-stupňový automat udržiava motor v nízkych otáčkach, čo jej veľmi pomáha. Veľa benzínu si pýtajú iba neustále rozjazdy v mestách, kde sa 1,8 tony neschová. Mimo mesta a na diaľnici už spotreba klesá a dostáva sa do akceptovateľných hodnôt. My sme skončili na 9-litrovej hodnote, čo je vzhľadom na výkon prijateľné. Ľahkou nohou sa dostanete aj o liter nižšie. Aj v tom sa skrýva pokrok moderných technológií. Pred pár rokmi by sme bez mihnutia oka za prijateľnú považovali dvojcifernú hodnotu. Najnovšia generácia BMW radu 5 skrýva mnoho tromfov, ktorými poteší vodiča, veľkým vnútorným priestorom aj posádku. Ak viete, že toto je vaša cieľová a cenová kategória, tak vzhľadom na jeho jazdné vlastnosti a komfortné schopnosti plne odporúčame. K nebeským zážitkom vás motor poľahky katapultuje.


Technické údaje | BMW 540i

**Motor** preplň. benzínový R6, 2 998 cm3 **Výkon** 250 kW (340 k) pri 5 500 – 6 500 ot./min. priemer **Krútiaci moment** 450 Nm pri 1 380 – 5 200 ot./min. priemer **Pohon a podvozok**: 8-st. automatická prevodovka, pohon všetkých kolies, vpredu dvojité trojuholníkové ramená, vzadu multilink. Brzdy kotúčové, vpredu aj vzadu s vnútorným chladením. Pneu 245/45 R 18. **Batožinový priestor** 530 dm3 priemer **Rozmery**: 4 936 × 1 868 × 1 479 mm, rázvor 2 975 mm, **pohotovostná/celková hmotnosť** 1 735/2 340 kg, objem nádrže 68 l. **Najvyššia rýchlosť** 250 km/h priemer **Zrýchlenie** 0 – 100 km/h 4,8 s lepší **Spotreba** 9,3/5,7/6,9 l/100 km priemer **Emisie CO2** 159 g/km priemer **Cena/testované auto** 62 850 €/ 95 183 € horší **Konkurenti**: Mercedes E, Audi A6, Lexus GS **Hodnotenie** 4,5* **POZITÍVA** Jazdné vlastnosti, vnútorný priestor, spracovanie a kvalita materiálov. **NEGATÍVA** Cenová hladina, sklápanie sedadiel iba z batožinového priestoru.




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.




Pokračujte na ďalší príspevok »