Toto sa Európskej únii páčiť nebude! Toyota vypočítala skutočnú uhlíkovú stopu elektromobilu, o ktorej politici nechcú hovoriť

Uhlík je nepriateľ, nie motor. Pod týmto mottom predstavili značky Toyota a Lexus svoje modely, ktoré prídu na cesty v najbližšej budúcnosti. Ich spoločným menovateľom je výrazné znižovanie oxidov uhlíka a snaha o poskytnutie komplexných riešení mobility.
Vydané  Text: 

**OBSAH PRÍSPEVKU:** * Elektromobily s veľkou batériou sú podľa Toyoty menej ekologické než spaľovacie motory. * Nová stratégia značky sa zameria na všetky druhy pohonov. * Predstavenie budúcich modelov značky, vrátane nového modelu Prius Obidve značky patriace pod koncern Toyota pristupujú k znižovaniu oxidov uhlíka spoločne. Uznávajú, že najlepším spôsobom je elektrifikácia, netvrdia však, že plne elektrické vozidlá sú jediným a univerzálnym riešením. **Pravdou je, že od roku 2035 budú v Európe predávať už iba plne elektrické modely, no dovtedy je ešte ďaleko.**
### Podľa potrieb Základným znakom vozidiel, ktoré prídu na trh v najbližších rokoch, je elektrifikácia a prispôsobenie možnostiam a potrebám klientov. **Nie každý totiž v súčasnosti dokáže dostatočne efektívne nabíjať elektromobil.** Preto Toyota ponúka širšie možnosti pohonov. Popri tom si kladie otázku, ako využiť obmedzené zdroje surovín na výrobu batérií čo najefektívnejšie. **Vychádza im totiž, že počas životného cyklu vypustí čisto elektrické vozidlo so 100 kWh batériou v priemere 248,5 g CO2/km.** Preto veľmi intenzívne zvažuje, či nie je rozumnejšie namiesto toho využiť zdroje na 90 batérií s kapacitou 1,1 kWh, čím by sa dosiahli priemerné emisie CO2 počas životného cyklu hybridného vozidla na úrovni 205 g/km. Na prvý pohľad je to odvážna myšlienka, ktorá prináša možnosti nízkoemisnej a cenovo dostupnej mobility pre oveľa širšie masy ako elektromobil, ktorý je výrazne drahší. Len pre porovnanie, s 244 g CO2/km počas životného cyklu by sa dalo postaviť 6 plug-in hybridných vozidiel.
S takýmto prístupom k využívaniu prírodných zdrojov na konštrukciu batérií sme sa ešte nestretli, no Toyota má s hybridmi 25 rokov skúseností a podľa tohto výpočtu im ako najlepšie riešenie vychádza benzínový hybridný pohon. **Tento pohľad stojí za zváženie a hlbšiu úvahu. Veríme, že Toyota dobre vie, čo hovorí.** Elektrifikácia však nie je jediný smer, ktorým sa chce v najbližšej budúcnosti uberať. Okrem hybridov, plug-in hybridov a čistých elektromobilov **(do roku 2026 príde na trh 6 čisto elektrických vozidiel s označením bZ),** ktoré čoskoro prídu, vidí budúcnosť aj vo vodíku. Nielen v podobe palivových článkov, ale aj jeho priamym spaľovaním. S takýmto pohonom zabudovaným do Toyoty Yaris upravenej pre preteky rely sa už šéf spoločnosti Akio Toyoda preháňal na belgickej rely v okolí mesta Ypres a bol z neho nadšený. S autom sa mu jazdilo veľmi dobre a navyše malo aj príťažlivý zvuk. Aby sme dokreslili obraz — pán Akio Toyoda je držiteľom jazdeckej licencie, pravidelne štartuje na automobilových pretekoch a z času na čas sa objaví aj na dynamických testoch a nastavovaní nových vozidiel. Takže jeho pohľad možno brať naozaj vážne.
**Aby sme zostali pri vodíku. Toyota vidí jeho uplatnenie najmä vo vozidlách s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony.** To znamená v autobusoch, ťažkých nákladných automobiloch, lodiach, generátoroch. Ak sa bude vodík vyrábať z trvalo udržateľných a obnoviteľných zdrojov, prinesie výraznú redukciu emisií CO2. Vodík v podobe palivových článkov nájde uplatnenie aj v modeloch ako Mirai, Hilux a Corolla Cross. ### Čoskoro na cestách Toyota okrem plánov ukázala aj konkrétne modely, ktoré budú napĺňať jej predstavy o nízkoemisnej budúcnosti. Na čele bude piata generácia priekopníckeho modelu Prius, ktorý sa bude v Európe predávať už iba v plug-in hybridnej verzii s elektrickým dojazdom do vzdialenosti 70 km. Ak sa mu vybije batéria, prepne sa do režimu mimoriadne úsporného hybridu. Aerodynamický tvar karosérie sľubuje sedenie nízko nad zemou a pokiaľ si ho záujemcovia **vybavia aj fotovoltickým panelom zabudovaným v streche, získajú aj možnosť nabíjať ho úplne zadarmo.** Konštruktéri tvrdia, že za slnečných dní dokáže za deň dodať energiu na 7,8 kilometra. A ak auto necháte odstavené na slnku dlhšie, za 8 dní vám nabije 13,6 kWh baterku doplna. Nemusíte sa báť ani rozpáleného interiéru. Ten si na diaľku vychladíte pomocou aplikácie s diaľkový ovládaním klimatizácie. **Tento priekopnícky model príde na slovenský trh už v lete 2023** a sľubuje emisie na úrovni 19 g CO2/km, pričom v spojení s 2-litrovým benzínovým motorom rátajte s výkonom 164 kW (223 k).
Toyota C-HR Prologue naznačuje tvary druhej generácie odvážneho kompaktného SUV, ktoré pokračuje v novátorskom dizajne a na trh príde v roku 2024. Tentoraz si dizajnéri pri tvorbe úzkych svetiel a ostro rezaných hrán zobrali za vzor žraloka kladivohlavého. Pohon bude elektrifikovaný — hybridný a plug-in hybridný. Model bZ Compact SUV sa potom zameria na čisto elektrický pohon. Zatiaľ štúdia zaujme priam až zalomenými displejmi a volantom bez hornej časti. Ten využíva elektronickú väzbu s kolesami a má priniesť úplne nový zážitok z jazdy. **Nebude to ani dlho trvať, prvý raz sa objaví v modeli bZ4x už budúci rok v máji.**
Na jeseň budúceho roka príde aj ďalšie kompaktné SUV od Lexusu s označením RZ 450. Aby sme vás navnadili, tak očarí spotrebou pod 17 kWh/100 km, takže zo 71,4 kWh batérie ponúkne dojazd do vzdialenosti 440 km. Prehľad noviniek japonského koncernu končíme zatiaľ iba štúdiou, no na jazdných skúškach jej plne elektrického pohonu sa už intenzívne pracuje a prinesie nový pocit zo zábavy z jazdy s elektrickým pohonom. **Zatiaľ si hovorí Lexus Electrified Sport, riadenie aj brzdy dostane elektronické (drive by wire),** sľubuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h pod 2 sekundy a ponúkne aj 6-stupňovú manuálnu prevodovku. Nie ako skriňu s ozubenými kolesami. Radiacou pákou sa budú meniť motorové mapy. Ako nápad zaujímavé, uvidíme, čo prinesie budúcnosť. Tá, z pohľadu koncernu Toyota, zatiaľ hovorí, že na elektrifikáciu sú pripravení a dokážu ponúknuť riešenia na mieru pre oveľa širšie publikum, ako sú len vyznávači čistej elektromobility.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.