Mercedes-Benz EQS: Ako dosiahol dojazd 770 km a záruku 10 rokov na akumulátor?

V štvrtom príspevku o modeli EQS od značky Mercedes-EQ sa sústredíme na dojazd, energetický a teplotný manažment a špecifiká elektrického pohonu.
Vydané  Text: 

Advertisement Keby Carl Benz a Gottlieb Daimler videli modulárnu platformu Electric Vehicle Architecture (EVA) od značky Mercedes-EQ, nepochybne by žasli. Vďaka modulárnemu stavebnicovému systému sú variabilné nielen rázvor a rozchod kolies vozidiel, ale aj všetky ostatné systémové komponenty, najmä akumulátory a elektrické hnacie ústrojenstvo. Správnym kombinovaním týchto parametrov možno upraviť vonkajšie a vnútorné rozmery vozidla postaveného na tejto platforme, ale aj samotný dojazd. Stojí za tým hotová veda, presvedčte sa o tom s nami a modelom EQS.
Na modulárnej stavebnicovej platforme EVA môžu stáť ako sedany, tak aj SUV modely.
### Ticho ako luxus: Akustická pena, elastomér a ďalšie vychytávky **Začnime s elektrickými motormi**, v EQS môžu byť hneď dva: hlavný je vždy vzadu, druhý vpredu. Počas jazdy s EQS nebudete počuť prakticky žiadny hluk pohonu, čo ani pri elektromobiloch nie je samozrejmosť. Nová EQS za toto vďačí inteligentnému dizajnu a konštrukcii elektrického pohonu, usporiadaniu elastomérových ložísk, podporným rámom a napokon zvukovej izolácii samotných elektrických motorov.
Pohľad na odokrytú prednú a zadnú nápravu s kompletným pohonom, zavesením kolies a kabelážou.
Motory sú dvojito oddelené od karosérie pomocou elastomérových ložísk a po celom obvode sú prekryté špeciálnou penou, ktorá tlmí prenos hluku a vibrácií do vozidla. Vo vnútri elektrických motorov Mercedes-EQ použil takzvaný zošikmený stator. To znamená, že vinutia v statore sú vzhľadom k permanentným magnetom v rotore naklonené – praktický význam tohto riešenia spočíva v redukcii vibrácií, najmä v nižších rýchlostiach.
Vnútorná stavba elektrického motora na zadnej náprave. Nečakajte obyčajný elektrický motor, toto je vrcholové inžinierstvo.
Systém pohonu je mimoriadne výkonný, v súčasnosti sa EQS na Slovensku predáva vo výkonovom spektre **od 215 kW** (292 k, EQS 350) **do 385 kW** (523 k, EQS 580 4MATIC). Neskôr príde na trh aj verzia Mercedes-AMG EQS AMG 53 4MATIC+ s výkonom **484 kW** (658 k) alebo **560 kW** (761 k). Výkon ale nie je všetko, nielen v elektromobiloch zohráva kľúčovú úlohu aerodynamika – a model EQS so súčiniteľom odporu vzduchu cw 0,20 dosahuje najlepšiu hodnotu spomedzi všetkých sériovo vyrábaných automobilov na svete. Aerodynamika má priamy vplyv na elektrický dojazd, lenže Mercedes-EQ zohľadnil aj množstvo ďalších aspektov. ### Asistent ECO s inteligentnou rekuperáciou Medzi **najpôsobivejšie funkcie vozidla priamo ovplyvňujúce dojazd** (a pre vodiča najčastejšie viditeľným) patrí **jazdný asistent ECO**. Priebežne analyzuje dopravnú situáciu, vozidlá vpredu a maximálnu povolenú rýchlosť, vo výsledku podporuje vodiča prostredníctvom inteligentnej rekuperácie. Nová EQS dokáže odbremeniť vodiča od brzdenia a v závislosti od dopravnej situácie dokonca automaticky zastaviť, ak je to práve potrebné. Takéto automatické spomaľovanie a brzdenie sa odohrá v prípade, že je pred vami iné vozidlo. Výsledkom je inteligentná rekuperácia s maximálnym rekuperačným výkonom (pri EQS 580 4MATIC do 290 kW).
Jazdný asistent ECO dokáže rekuperovať inteligentne - dokáže spomaliť alebo aj celkom zastaviť vozidlo, ak si to situácia na ceste vyžaduje.
Druhou významnou funkciou asistenta ECO je jeho schopnosť **prepnúť EQS do režimu kĺzania**. Vtedy jazdí s takmer nulovou energetickou spotrebou. Vodič okrem toho môže pomocou radiacich páčok na volante nastaviť tri stupne rekuperácie a funkciu kĺzania manuálne, keď mu to práve vyhovuje. Samostatnú pozornosť si tiež zaslúži **navigácia s Elektrickou inteligenciou**, ktorá za vodiča plánuje trasu ideálnu práve pre elektrickú EQS. Táto navigácia priebežne vyhodnocuje topografiu, trasu, teplotu prostredia, rýchlosť, nabíjaciu infraštruktúru a jej dostupnosť. Výpočet najoptimálnejšej trasy sa realizuje v cloude a kombinuje sa s dátami z vozidla. Vodič nemusí nevyhnutne vždy nabiť akumulátor do plného stavu, ale dostane konkrétne odporúčanie ohľadom požadovaného času nabíjania na nabíjacej stanici. Zastávky na nabíjanie budú naplánované tak, aby to bolo pre celkový čas jazdy najpriaznivejšie: Za určitých okolností môžu byť dve krátke nabíjacie zastávky s vyšším nabíjacím výkonom výhodnejšie ako jedno nabíjanie. Navigácia s elektrickou inteligenciou navyše pred nabíjaním automaticky pripraví akumulátor na optimálnu teplotu s cieľom maximalizácie nabíjacieho výkonu. Jednou z ciest personalizácie modelu EQS je tá s pomocou aplikácie EQ v menu systému MBUX. V graficky prehľadnom prostredí v niekoľkých krokoch môžete ako vodič definovať vlastné preferencie energetického manažmentu. ### Ešte lepší akumulátor a pokrokový manažment energie **Pokračujme vysoko efektívnym lítium-iónovým akumulátorom**. V modeli EQS je použitá **nová generácia akumulátora**, ktorá dosahuje energetickú kapacitu 90 až 108 kWh a dojazd až do 770 kilometrov (WLTP). Pozostáva z 10 až 12 modulov, do ktorých sú inštalované články prizmatického a tzv. „pouch“ typu.
Vnútorná architektúra novej generácie akumulátorov s 12 modulmi, ktoré sa nachádzajú v modeloch EQS od Mercedes-EQ. V modeli EQE sa využíva 10-modulový variant s kapacitou 90 kWh.
V porovnaní s akumulátormi v predchádzajúcich modeloch EQ má **vyššiu energetickú hustotu**, menej ako desatinový podiel kobaltu v chemickom zložení článkov a navyše je riadený **inteligentným systémom manažmentu akumulátora**, ktorý si automobilka vyvinula sama.. Tento softvér energetického manažmentu v modeli EQS už dnes dosahuje perfektné vyváženie medzi výkonom a efektivitou a vďaka aktualizácii vzduchom (OTA) je zaručená jeho aktuálnosť aj v budúcnosti.
Akumulátor s kapacitou 108 kWh disponuje 12 modulmi a v každom z nich je 18 článkov.
Z technologického hľadiska je **termomanažment zabezpečený kvapalinou**, na spodnej strane akumulátora je hliníková platňa s kanálmi, ktorými táto tekutina prúdi. Aktívny termoregulačný systém dopĺňa pomocný ohrievač (PTC) integrovaný priamo do chladiaceho okruhu, ktorý dokáže akumulátor predhriať pre rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom (DC).
Systém nabíjania akumulátora cez elektrický konektor na pravom boku karosérie.
### 300 kilometrov za 15 minút Ďalšou z podstatných vlastností modelu EQS je jeho **pripravenosť na všetky v súčasnosti dostupné spôsoby nabíjania**. V prvom rade ide o podporu domáceho nabíjania z elektrickej zásuvky s palubnou nabíjačkou s výkonom 11 kW (v budúcnosti na želanie 22 kW). Takto je možné nabíjať vozidlo prakticky kdekoľvek, ale s nadobudnutím modelu EQS sa spája aj celoplošný prístup k nabíjacím staniciam prostredníctvom služby **Mercedes me Charge** a siete **IONITY**. Celkovo ide o viac ako pol milióna nabíjacích bodov na celom svete. EQS tak s nabíjaním s jednosmerným prúdom s výkonom do 200 kW dokáže využiť na rýchlonabíjacích staniciach svoj plný potenciál, kedy je možné už za 15 minút nabíjania získať energiu na 300 kilometrov ďalšej jazdy. Pri nabíjaní prostredníctvom služby Mercedes me Charge pochádza všetka energia z obnoviteľných zdrojov. V priebehu prvých troch rokov od kúpy EQS za používanie služby Mercedes me Charge nevznikajú pre zákazníka základné poplatky. So službou IONITY: Bez obmedzenia (IONITY: Unlimited) môžu všetci zákazníci Mercedes me Charge v Európe využívať sieť rýchlonabíjacích staníc IONITY jeden rok od aktivácie bez nákladov na nabíjanie. ### Záruka na 10 rokov alebo do 250 000 kilometrov Nevšedne veľkorysá továrenská záruka značky Mercedes-EQ na tento trakčný akumulátor novej generácie je záverečným dôkazom kvality a sebavedomia výrobcu. Nie je to len marketingový slogan, pretože práve životnosť akumulátora býva jednou z najčastejších obáv záujemcov o elektromobilitu. Mercedes-EQ dáva na tento akumulátor novej generácie **továrenskú záruku desať rokov alebo do 250 000 kilometrov**. Podstatne predčí garancie ostatných výrobcov elektromobilov a kupujúcim tak kladie na misku váh **jeden z najsilnejších argumentov v prospech kúpy**. » Ďalšie podrobnosti o cenách a ponuke výbav pre Mercedes-Benz EQS si môžete prečítať priamo na stránkach spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia www.mercedes-benz.sk/eqs

Koniec tichým elektromobilom, prvé elektrické AMG sa svojím zvukom chváli. Majstrovský Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+

Aj elektromobily môžu mať bohatý športový zvuk, prioritou však naďalej ostáva pohon a jazdné vlastnosti. Mercedes-AMG uvádza, že model EQS 53 AMG 4MATIC+ je všetko, len nie tichý.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.