Magazín

Skutočne nafta končí? Možno, no najskôr musia rozhodnúť zákazníci...

Aký je nový R33 BlueDiesel? Nová nafta môže zmeniť všetko
Benzín a nafta to ešte nemajú zrátané, nahradiť by ich mohli umelé palivá a palivá získané z obnoviteľných zdrojov.

Naftovým motorom už nejaký ten rok nefandia páni poslanci v Európskej rade. Od prepuknutia škandálu Dieselgate sa stoj, čo stoj snažia naftové agregáty penalizovať a dostať ich na okraj spoločnosti. K nim sa navyše pridávajú aj veľké európske metropoly, ktoré zakazujú starým naftovým autám vstup do centier. Možno si pritom neuvedomujú obrovskú potrebu naftového pohonu.

Nafta má stále nespornú výhodu

V skratke by sa dalo povedať, že nafta skončí až keď tak rozhodnú zákazníci. Nejde pritom o súkromných zákazníkov, ale o majiteľov veľkých vozových parkov. Nafta má totiž oproti ostatným pohonom zopár nesporných výhod. V prvom rade je to ekonomická stránka. Diesel je v súčasnosti stále podstatne lacnejší, ako benzín. Navyše často nefungujúca nabíjacia sieť pre elektromobily tiež nie je najväčším lákadlom pre takéhoto zákazníka.

Druhou nespornou výhodou naftových motorov je ich sila. Zákazníci sa rozhodujú pre naftu hlavne vtedy, ak im nezáleží na obrovskom kW-výkone, no preferujú mohutnú silu krútiaceho momentu. V tejto kategórii sa benzín nafte nemôže rovnať. Okrem toho najnovšie štúdie dokazujú, že moderné naftové motory spĺňajúce emisné normy Euro 6d sú aj vďaka pridaným komponentom natoľko čisté, že v mnohých veľkomestách vypúšťajú do ovzdušia omnoho menšie znečistenie aké sa v týchto mestách už nachádza. S trochou nadhľadu možno povedať, že čistia vzduch.

Aký je nový R33 BlueDiesel? Nová nafta môže zmeniť všetko
R33 BlueDiesel od Volkswagenu spĺňa štandard DIN EN590, takže sa môže použiť v akomkoľvek naftovom motore. (foto: VW)

Nie je všetko zlato, čo sa blyští

Aby sme však nafte len nehrali do kariet. Striktné európske nariadenia pomaly, ale isto tento druh pohonu vytláčajú do čiernej zóny spoločnosti. Už dnes pri niektorých výrobcoch nenájdeme naftu v cenníku. Výrazné škrty v ponuke naftových motorov sa chystajú robiť aj Mazda, Renault či Volvo.

Každá minca má však dve strany. Naopak, ešte väčšie zastúpenie nafty je v ponuke aktuálnych modelov Audi A4, BMW 3er či dokonca VW Passat. K poslednému menovanému existuje aj jedna štatistika z nemeckého trhu. Dva z troch predaných Passatov sú dnes s naftovým motorom. Na túto skutočnosť upozornil priamo vedúci spoločnosti Volkwsagen Leasing GmbH, Armin Villinger. Je to z toho dôvodu, že naftu stále uprednostňujú vodiči, ktorí jazdia dlhé trate.

Škoda Octavia iV

Nafta je jednoznačná voľba maratóncov

Takýmto šoférom nestačí stále nedostatočný dojazd elektromobilov. Ekonomická stránka benzínu taktiež nie je najlepšia výhra a zložitosť plug-in hybridov je stále privysoká. Plug-in hybridy však majú ešte jednu odvrátenú stránku. Dokážu vyprodukovať až 4-krát viac emisií CO2, ako je to v prípade áut s rovnakým výkonom a konvenčným pohonom. Dôvod je ten, že približne len 18% trasy, na ktorú sú určené dokážu prejsť elektricky. Následne sa začnú v drvivej väčšine prípadov dobíjať, čo zvyšuje spotrebu benzínu. Samotné nabíjanie pritom vo väčšie európskych štátov taktiež nie je na 100% zelené.

Inými slovami by sme mohli povedať, že nech sa Európska rada akokoľvek snaží penalizovať naftu a zvýhodniť elektrinu, posledné slovo majú vždy zákazníci. Tí totiž presne vedia aký typ pohonu je pre nich najideálnejší a aký výkon potrebujú. Navyše cena elektromobilov je dnes nastavená extrémne vysoko v porovnaní s bežnými motormi. Presne to môže byť a je jedným z hlavných nedostatkov ekologického pohonu.

A keďže niektoré štáty majú ešte aj v roku 2021 majoritnú väčšinu elektrickej energie vyrábanú neekologickým spôsobom, konečné využívanie ekologického elektromobilu môže byť poriadne neekologické. Na Slovensku máme momentálne vyrábanú väčšinu elektriny ekologickým spôsobom. Napriek tomu zákazníkom na našom trhu najmä kvôli ekonomickému hľadisku viac vyhovujú fosílne palivá.

Budeme čoskoro všetci jazdiť na elektromobiloch a nabíjať autá pomocou káblov? Skôr či neskôr áno, ale od takejto reality nás delia ešte tak dve desaťročia.
Budeme čoskoro všetci jazdiť na elektromobiloch a nabíjať autá pomocou káblov? Skôr či neskôr áno, ale od takejto reality nás delia ešte tak dve desaťročia.

Vybrané články

  1. 1

    25 testov áut a veľké porovnanie zimných pneu v novembrovom auto motor a športe