Magazín

Dvojtonové elektromobily nemôžu byť ekologické! Dvojnásobná hmotnosť znamená dvakrát toľko vyťaženého, spracovaného, prepraveného a inštalovaného materiálu.

Komentár Juraj Hrivnák

Čím viac počúvam správy automobiliek, ktoré sa chvália rozširovaním portfólia svojich elektrických modelov, tým viac sa zamýšľam nad tým, či takýto postup v takej obrovskej miere nakoniec naplní svoj cieľ. Pochybnosti o skutočnom dlhodobom ekologickom dopade výroby, recyklácie a likvidácie batérií sú opodstatnené a odpovede na to, či je skutočne celý výrobný reťazec uspokojivo „čistý“, nie sú dostatočne jasné.

Taktiež sa silno zamýšľam nad tým, kedy sa vráti „ekologická investícia“ do elektromobilu vážiaceho 2 tony. Jeden elektromobil, ktorý som testoval, vážil 2,6 tony a jeden plug-in hybrid dokonca 2,8! To je takmer dvojnásobok bežného auta z roku 2008, ktoré sa už dnes pomaly považuje za zastarané a čoskoro sa možno na také začne upriamovať pozornosť ekobyrokratov. Dvakrát taká hmotnosť znamená dvakrát toľko vyťaženého, spracovaného, prepraveného, upraveného a inštalovaného materiálu. To nemôže byť ekologické.

Avšak nedá mi nemyslieť na staršie autá. Čo s nimi bude v budúcnosti? Budeme šrotovať staré diesle len preto, lebo nemajú časticový filter, aj keď to môžu byť úplne dobré autá? Čo bude s ikonami ako Ferrari F40 alebo hoc aj s BMW M3?

Dvakrát taká hmotnosť znamená dvakrát toľko vyťaženého, spracovaného, prepraveného, a inštalovaného materiálu. To nemôže byť ekologické.

Práve preto ma veľmi teší idea, s ktorou prišiel Renault. Plánuje totiž vdychovať starším autám novú dušu montážou ekologickejších pohonných jednotiek, alebo ich prispôsobením na alternatívne palivá a podobne. Keď si predstavím historické Renaulty s modernými motormi alebo dokonca elektromotormi, je to perfektný nápad. Isto už nebudú také bezpečné ako moderné autá, ale na vidiek to úplne stačí a ekologické náklady na úpravu takýchto áut sú neporovnateľne nižšie v porovnaní s tým, ak by bolo treba vyrobiť celé nové auto. Navyše takto vznikne menej odpadu. Toto vnímam ako signál, že to automobilka so svojimi ekologickými záväzkami myslí vážne a nevidí v nich len spôsob, ako sa nabaliť.

O vdýchnutí nového života píšeme aj v novom čísle Auto motor a športu, kde sa zaoberáme zaujímavou problematikou dodatočnej montáže SCR katalyzátora s AdBlue do starších dieselov. A práve v tomto v spojení so syntetickými palivami vidím cestu vpred. A legendy? Tie budú môcť zostať také, aké sú, pretože ich počet a najazdené kilometre sú v porovnaní s každodenne využívanými autami mizivé.

Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.