Dvojtonové elektromobily nemôžu byť ekologické! Dvojnásobná hmotnosť znamená dvakrát toľko vyťaženého, spracovaného, prepraveného a inštalovaného materiálu.

Veľkolepé ekologické ciele sa napĺňajú ešte väčšou produkciou a znevýhodňovaním starších áut. Je však toto naozaj spôsob, ako chrániť životné prostredie?
Vydané  Text: 
Čím viac počúvam správy automobiliek, ktoré sa chvália rozširovaním portfólia svojich elektrických modelov, tým viac sa zamýšľam nad tým, či takýto postup v takej obrovskej miere nakoniec naplní svoj cieľ. Pochybnosti o skutočnom dlhodobom ekologickom dopade výroby, recyklácie a likvidácie batérií sú opodstatnené a odpovede na to, či je skutočne celý výrobný reťazec uspokojivo „čistý“, nie sú dostatočne jasné. **Taktiež sa silno zamýšľam nad tým, kedy sa vráti „ekologická investícia“ do elektromobilu vážiaceho 2 tony.** Jeden elektromobil, ktorý som testoval, vážil 2,6 tony a jeden plug-in hybrid dokonca 2,8! To je takmer dvojnásobok bežného auta z roku 2008, ktoré sa už dnes pomaly považuje za zastarané a čoskoro sa možno na také začne upriamovať pozornosť ekobyrokratov. Dvakrát taká hmotnosť znamená dvakrát toľko vyťaženého, spracovaného, prepraveného, upraveného a inštalovaného materiálu. To nemôže byť ekologické. Avšak nedá mi nemyslieť na staršie autá. Čo s nimi bude v budúcnosti? Budeme šrotovať staré diesle len preto, lebo nemajú časticový filter, aj keď to môžu byť úplne dobré autá? Čo bude s ikonami ako Ferrari F40 alebo hoc aj s BMW M3? > Dvakrát taká hmotnosť znamená dvakrát toľko vyťaženého, spracovaného, prepraveného, a inštalovaného materiálu. To nemôže byť ekologické. Práve preto ma veľmi teší idea, s ktorou prišiel Renault. **Plánuje totiž vdychovať starším autám novú dušu montážou ekologickejších pohonných jednotiek,** alebo ich prispôsobením na alternatívne palivá a podobne. Keď si predstavím historické Renaulty s modernými motormi alebo dokonca elektromotormi, je to perfektný nápad. Isto už nebudú také bezpečné ako moderné autá, ale na vidiek to úplne stačí a ekologické náklady na úpravu takýchto áut sú neporovnateľne nižšie v porovnaní s tým, ak by bolo treba vyrobiť celé nové auto. Navyše takto vznikne menej odpadu. Toto vnímam ako signál, že to automobilka so svojimi ekologickými záväzkami myslí vážne a nevidí v nich len spôsob, ako sa nabaliť. O vdýchnutí nového života píšeme aj v novom čísle Auto motor a športu, kde sa zaoberáme zaujímavou problematikou dodatočnej montáže SCR katalyzátora s AdBlue do starších dieselov. **A práve v tomto v spojení so syntetickými palivami vidím cestu vpred.** A legendy? Tie budú môcť zostať také, aké sú, pretože ich počet a najazdené kilometre sú v porovnaní s každodenne využívanými autami mizivé.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »