Magazín

Je vôbec potrebné nové auto ešte zabiehať? Tieto chyby vás neskôr budú stáť veľa peňazí!

Určite ste sa pri moderných vozidlách stretli s tvrdením, že nové agregáty môžete naplno využívať od prvých kilometrov. Dovolíme si však tvrdiť, že ide o nepravdivú informáciu a mýtus, ktorý ohrozuje životnosť motora. O zábehu totiž hovoria aj oficiálne materiály automobiliek, spôsob správneho používania po kúpe môžete nájsť aj v manuáloch niektorých vozidiel. Auto, ktoré absolvovalo len krátky testovací okruh v továrni jednoducho nemalo šancu sa reálne zabehnúť. Prečítajte si o najvážnejších chybách, ktoré robia majitelia nových vozidiel so surovým motorm.

Využívanie plnej akcelerácie a zdržiavanie sa vo vysokých otáčkach

Prvé dva body patria k najčastejším prehreškom väčšiny neinformovaných vodičov. Výsledkom extrémnej záťaže od prvých kilometrov môžu byť zapečené piestne krúžky. To sa postupne odzrkadlí napríklad vo vyššej spotrebe motorového oleja. Samozrejme, nejde o jediný problém, ktorý sprevádza necitlivé zachádzanie s novým motorom a pripraviť sa môžete aj na klepanie ložísk kľukového hriadeľa. Okrem motora si treba dávať pozor aj na iné mechanické súčasti ako napríklad brzdy, diferenciály a taktiež prevodovku. Pokiaľ ste sa od prvej chvíle za volantom nového auta správali ako Mika Häkkinen na Arktickej rely, môžete časom počítať s veľmi vážnymi problémami, ktoré sa prejavia až po najazdení väčšieho počtu kilometrov.

Využívanie tempomatu

Pri zabiehávaní nového motora je veľmi dôležité priebežne striedať úroveň otáčok a záťaže kladenej na agregát. Ide o veľmi dôležitú časť zabiehavania a je kľúčové, aby auto pracovalo v rôznych kondíciách. Neodporúčame preto po kúpe nového auta vyraziť na dlhú diaľničnú cestu, kde by ste využívali len prednastavenú rýchlosť a úzke pole využívaných otáčok.

Krátke trasy

Krátke trasy nie sú dobré, pretože sa počas nich nestihne motor úplne zahriať a nedochádza ani k riadnej cirkulácii oleja. Počas prvých kilometrov je dôležité, aby sa pri každej jazde dostali súčasti motora na pracovnú teplotu a rozťažnosť tak, aby sa správne zabiehavali na výrobcom odporúčanej teplote v prevádzkovom stave.

Ťahanie prívesu

Pokiaľ máte vozidlo, ktoré disponuje ťažným zariadením, odporúčame vám neťahať za autom ťažký náklad pokiaľ nie je auto riadne zabehnuté. Príves totiž ukladá na pohonné ústrojenstvo väčšiu záťaž a vyžaduje si tiež využívanie vyšších otáčok pri zrýchlení. Okrem motora však vyžadujú zábeh aj brzdy a pneumatiky. Tie nemusia v počiatočnom období poskytovať úplnú brzdiacu silu či adhézne schopnosti, na aké sme pri zabehnutých vozidlách zvyknutí.

VIDEOTESTY AMŠ

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!