Poznáte typy vodičov? Prinášame prehľad najčastejších vodičských prejavov
Každý, kto za volantom trávi veľa času pozná zvyky, spôsob jazdy a aj isté manévre u iných vodičov. Dokonca natoľko, že sa dajú zadeliť do jednotlivých kategórii. Prinášame najčastejšie typy vodičov na našich cestách.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Tehloplyn brutálny
Pán ciest a neohrozený vládca. Zvyčajne sedí za volantom drahého a aj adekvátne motorizovaného stroja. Rád vyblikáva a tlačí sa na vás aj v prípade, že pred vami ide ďalšie auto a v susedný pruh je tiež voľný. Jeho priority sú zmyslom jeho života a vaše koncové svetlá naňho pôsobia ako červené plátno na býka. Prekročenie rýchlosti o niekoľko desiatok kilometrov v obývanej oblasti je preňho bežný rituál. Nezriedka vás po predbehnutí začne vybrzďovať, hoci predtým „mal naponáhlo“.Dalajláma na dôchodku
Opakom predchádzajúceho typu je takzvaný Dalajláma. Je to vodič, ktorý pridanie plynu musí najprv zosúladiť s vesmírnym pokojom a vibráciami Saturnu. Znamená to, že z križovatky bude odchádzať extrémne pomaly a aj po niekoľkých stovkách metrov sa mu na tachometri nezjaví viac ako 26,4 km/h. Nedajte sa pomýliť jeho pomalým tempom, predbehnutie takéhoto vodiča je nebezpečné, napokon rád na poslednú chvíľu mení smer jazdy. Ak za ním stojíte pri výjazde na hlavnú. Pripravte si trpezlivosť a zároveň môžete začať desiatovať. Výjazd na hlavnú bude chvíľu trvať.Riaditeľ zemegule
Telefón pri uchu alebo v ruke a nerovnomerná jazda. Nemýľte si ho s Dalajlámom! V prípade, že pomaly idúce drahé SUV, či limuzínu začnete predbiehať, spravidla sa zobudí a začne pridávať plyn tiež a bude sa vám snažiť zabrániť predbiehnúť ho „Lebo on ide normálne!“ Patrí takisto do skupiny nevyspytateľných vodičov, ktorí vedia na poslednú chvíľu zmeniť smer bez smerovky a tváriť sa akoby nič. Samozrejme telefonický hovor, či ťukanie do telefónu nepreruší.Modlivka ustráchaná
Pred niekoľkými rokmi bol tento štýl jazdy typický pre ženy najmä s ohľadom na niektoré modely bez posilňovača riadenia, dnes je zvyk držania volantu dvoma rukami v strede volantu pohlavne rozdelený 50:50. Zvyčajne sa sním vyznačujú príliš bojazlivý šoféri nalepený na sklo akoby tak mali lepší prehľad o dianí pred autom. Jazdia pomaly a každý manéver je pomalý, hoci sú predsalen rýchlejší ako Dalajláma. Takíto muži vodiči majú smartfón nalepený na čelnom skle v zornom poli (občas aj priamo pred očami) a pustenú navigáciu aj pri bežnej ceste domov. Svojou jazdou sú však väčšinou neškodní.Brzdoplyn obecný
Je to vodič, ktorý si o sebe myslím, že jazdí bezpečne. Znamená to preňho extrémne časté kontrolovanie odstupu zabrzdením vozidla. Brzdenie motorom nepoznajú, riadenie auta vykonávajú výlučne brzdou a plynom. Nič iné pre nich neexistuje. Ak za nimi idete na obchvate vidíte, že často bezdôvodne brzdia a vytvárajú tak brzdnú vlnu smerom dozadu, čo nezriedka spôsobuje dopravnú zápchu. V zásade sú však priemerní vodiči bez výraznejších nedostatkov, akurát s jedným zlým zlozvykom.Neutralista
Je protikladom brzdoplyna a miluje jazdu na neutrál. Jeho jazdný štýl zodpovedá tomuto vzorcu. Jednotka – dvojka – neutrál. Znamená to, že jeho jazda kulminuje tesne pod predpísaných 50 km/h a často padá na zhruba 37,9, kedy znova zaradí rýchlosť. Tento typ vodiča miluje červenú na semafore. To znamená, že aj napriek dlhšie trvajúcej zelenej nepridáva plyn a doslova čaká na naskočenie červenej. Ten pocit „keď si vyrátal červenú“ sa u neho rovná malému orgazmu. Títo vodiči sú v zásade neškodní, ak chcete jazdiť plynulo je lepšie tento typ vodiča mať za sebou.Kompas pokazený
Tento vodič jazdí „na náhodu“. Svoju neschopnosť maskuje relatívne plynulou jazdou, v rozhodujúcej chvíli však zbadá odbočku a je schopný zabrzdiť v ľavom pruhu tak intenzívne, že vodiči za ním musia brzdiť. S kľudom Angličana potom odbočí z obchvatu. Takisto je schopný predierať sa pred semaformi cez tri pruhy naprieč a pustenú smerovku považuje za univerzálny prostriedok pre dosiahnutie svojho cieľa. Profíci v tejto oblasti ešte aj trúbia a dožadujú sa svojho práva a vašej povinnosti vytvorenia priestoru v rade stojacich vozidiel aj keď tam žiaden nie je. To, že blokujú ostatné pruhy im nevadí.Profesor zákerný
Tento typ je učiteľ ciest a je schopný urobiť zákerný ťah vtedy ak to nečakáte. Napríklad ak nedodržujete odstup na dva kamióny na obchvate tak začne častejšie pribrzďovať aby vás upozornil. AK ho pri výjazde z dediny chcete predbehnúť je schopný siahnuť na dno výkonových možností Fabie aby vám dokázal, že vaše právo zrýchľovať ste využili o 6 metrov skôr. Po predbehnutí vám pre istotu pustí diaľkové svetlá. Identický postup pre neho platí ak predbiehate niekoho a profesor ide v protismere. Má pocit, že ste to spravili na poslednú chvíľu, preto má čas niekoľko sekúnd vyblikávať, kým sa neminiete.Kapucín
Vodič do veku 25 rokov. Má kapucňu na hlave, marihuanu v odkladacej skrinke a zúžený výhľad takže od neho čakajte manéver na poslednú chvíľu a preraďovanie sa do susedného pruhu aj v prípade že ste tam. Nesmiete to brať osobne, takýto vodič nevidí ani policajné auto na majákoch, či sanitku. Žije vo svojom svete a auto využíva ako nevyhnutné zlo, takže sa vo svojom umení ani nechce zlepšiť, či zdokonaliť. Pomôže len normálna mikina bez kapucne.Dobrý šofér
Jazdí tak ako má, chápe, že sa cez mesto nepohybuje sám, preto nezdržuje iných a dáva pozor na to, aby sa na zelenej plynulo rozbehol. Vie pustiť ľudí z bočnej ulice a aak spravil chybu tak sa ospravedlní. Nejazdí zbytočne v ľavom pruhu a dokáže predvídať situácie, lebo sa pozerá dopredu nielen pár metrov pred auto.ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Porovnali sme nový a odchádzajúci Tucson
Test Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 7DCT 4×4: Oplatí sa kúpiť, aj keď medzičasom prišiel úplne nový Tucson?
Nový Tucson je už ohlásený a čoskoro príde do slovenského predaja. Medzitým majú zákazníci možnosť vykúpiť skladové vozidlá s tisícovými zľavami.
TEST: Peugeot 5008 dostal ku koncu životnosti skvelý hybridný pohon
Spotrebou benzínu sa blíži k naftovým motorizáciám.
Testovali sme Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6 vo výbave GT s cenovkou od 37 490 €. V ponuke nahrádza rodinné MPV vďaka integrovanému tretiemu radu sedadiel.SERVIS / PORADŇA
Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur
Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.
Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.Na diaľnici D1 zažijeme čosi nevídané, cestu zdvihnú počas plnej premávky a vybudujú 18 mostov
Diaľnicu D1 pri Bratislave čakajú výrazné dopravné obmedzenia. Je to dôsledok stavebných prác, ktoré ju majú prepojiť s diaľnicou D4.
Súčasťou prác bola aj demolácia mostu pri Čiernej vode. K zdvihnutiu D1 má dôjsť počas plnej premávky.AUTO ROKA SLOVENSKO
Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy
Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.
V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou. Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.Od výroby šijacích strojov k špičkovým autám: Opel oslavuje 125 rokov, patrí medzi najstaršie automobilky sveta
Automobilka začala vyrábať autá v roku 1899, firmu však založil ešte v roku 1862 Adam Opel.
Opel oslavuje 125 rokov aj limitovanou edíciou populárnych modelov.Autopriemysel / Čínske automobilky
Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte
Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.
Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú.Prvá jazda
Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?
Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.
Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.DACIA DUSTER
Prelomové lacné SUV už kúpite na Slovensku za menej ako 18-tisíc. Vyberáme z cenníka TOP verziu
Nová Dacia Duster prekonala významný generačný skok vpred, najmä technologicky.
Predáva sa s klasickým benzínovým motorom, ako hybrid, s pohonom LPG a tiež vo verzii 4x4. Ešte pred zopár rokmi bola základná cena Dacie Duster 9 990 €, dnes je to 17 490 €.Dopravná poradňa
Zázračná tabuľka ZÁSOBOVANIE umožní ísť a parkovať aj tam, kde iní nesmú. Ako ju získať?
Vytvoriť a vyložiť si nápis „ZÁSOBOVANIE“ na čelné okno auta môže každý. Aké výhody to prináša?
Neznalosť zákona neospravedlňuje, ale kto sa v ňom orientovať vie, ten je považovaný za špekulanta. Ako to teda je?