Poznáte typy vodičov? Prinášame prehľad najčastejších vodičských prejavov

Každý, kto za volantom trávi veľa času pozná zvyky, spôsob jazdy a aj isté manévre u iných vodičov. Dokonca natoľko, že sa dajú zadeliť do jednotlivých kategórii. Prinášame najčastejšie typy vodičov na našich cestách.
Vydané  Text: 

BEST CARS 2020: Hlasujte za najlepšie autá roka!

Anketa, v ktorej o najlepších autách roka rozhodujete VY!

Tehloplyn brutálny

Pán ciest a neohrozený vládca. Zvyčajne sedí za volantom drahého a aj adekvátne motorizovaného stroja. Rád vyblikáva a tlačí sa na vás aj v prípade, že pred vami ide ďalšie auto a v susedný pruh je tiež voľný. Jeho priority sú zmyslom jeho života a vaše koncové svetlá naňho pôsobia ako červené plátno na býka. Prekročenie rýchlosti o niekoľko desiatok kilometrov v obývanej oblasti je preňho bežný rituál. Nezriedka vás po predbehnutí začne vybrzďovať, hoci predtým „mal naponáhlo“.

Dalajláma na dôchodku

Opakom predchádzajúceho typu je takzvaný Dalajláma. Je to vodič, ktorý pridanie plynu musí najprv zosúladiť s vesmírnym pokojom a vibráciami Saturnu. Znamená to, že z križovatky bude odchádzať extrémne pomaly a aj po niekoľkých stovkách metrov sa mu na tachometri nezjaví viac ako 26,4 km/h. Nedajte sa pomýliť jeho pomalým tempom, predbehnutie takéhoto vodiča je nebezpečné, napokon rád na poslednú chvíľu mení smer jazdy. Ak za ním stojíte pri výjazde na hlavnú. Pripravte si trpezlivosť a zároveň môžete začať desiatovať. Výjazd na hlavnú bude chvíľu trvať.

Riaditeľ zemegule

Telefón pri uchu alebo v ruke a nerovnomerná jazda. Nemýľte si ho s Dalajlámom! V prípade, že pomaly idúce drahé SUV, či limuzínu začnete predbiehať, spravidla sa zobudí a začne pridávať plyn tiež a bude sa vám snažiť zabrániť predbiehnúť ho „Lebo on ide normálne!“ Patrí takisto do skupiny nevyspytateľných vodičov, ktorí vedia na poslednú chvíľu zmeniť smer bez smerovky a tváriť sa akoby nič. Samozrejme telefonický hovor, či ťukanie do telefónu nepreruší.

Modlivka ustráchaná

Pred niekoľkými rokmi bol tento štýl jazdy typický pre ženy najmä s ohľadom na niektoré modely bez posilňovača riadenia, dnes je zvyk držania volantu dvoma rukami v strede volantu pohlavne rozdelený 50:50. Zvyčajne sa sním vyznačujú príliš bojazlivý šoféri nalepený na sklo akoby tak mali lepší prehľad o dianí pred autom. Jazdia pomaly a každý manéver je pomalý, hoci sú predsalen rýchlejší ako Dalajláma. Takíto muži vodiči majú smartfón nalepený na čelnom skle v zornom poli (občas aj priamo pred očami) a pustenú navigáciu aj pri bežnej ceste domov. Svojou jazdou sú však väčšinou neškodní.

Brzdoplyn obecný

Je to vodič, ktorý si o sebe myslím, že jazdí bezpečne. Znamená to preňho extrémne časté kontrolovanie odstupu zabrzdením vozidla. Brzdenie motorom nepoznajú, riadenie auta vykonávajú výlučne brzdou a plynom. Nič iné pre nich neexistuje. Ak za nimi idete na obchvate vidíte, že často bezdôvodne brzdia a vytvárajú tak brzdnú vlnu smerom dozadu, čo nezriedka spôsobuje dopravnú zápchu. V zásade sú však priemerní vodiči bez výraznejších nedostatkov, akurát s jedným zlým zlozvykom.

Neutralista

Je protikladom brzdoplyna a miluje jazdu na neutrál. Jeho jazdný štýl zodpovedá tomuto vzorcu. Jednotka – dvojka – neutrál. Znamená to, že jeho jazda kulminuje tesne pod predpísaných 50 km/h a často padá na zhruba 37,9, kedy znova zaradí rýchlosť. Tento typ vodiča miluje červenú na semafore. To znamená, že aj napriek dlhšie trvajúcej zelenej nepridáva plyn a doslova čaká na naskočenie červenej. Ten pocit „keď si vyrátal červenú“ sa u neho rovná malému orgazmu. Títo vodiči sú v zásade neškodní, ak chcete jazdiť plynulo je lepšie tento typ vodiča mať za sebou.

Kompas pokazený

Tento vodič jazdí „na náhodu“. Svoju neschopnosť maskuje relatívne plynulou jazdou, v rozhodujúcej chvíli však zbadá odbočku a je schopný zabrzdiť v ľavom pruhu tak intenzívne, že vodiči za ním musia brzdiť. S kľudom Angličana potom odbočí z obchvatu. Takisto je schopný predierať sa pred semaformi cez tri pruhy naprieč a pustenú smerovku považuje za univerzálny prostriedok pre dosiahnutie svojho cieľa. Profíci v tejto oblasti ešte aj trúbia a dožadujú sa svojho práva a vašej povinnosti vytvorenia priestoru v rade stojacich vozidiel aj keď tam žiaden nie je. To, že blokujú ostatné pruhy im nevadí.

Profesor zákerný

Tento typ je učiteľ ciest a je schopný urobiť zákerný ťah vtedy ak to nečakáte. Napríklad ak nedodržujete odstup na dva kamióny na obchvate tak začne častejšie pribrzďovať aby vás upozornil. AK ho pri výjazde z dediny chcete predbehnúť je schopný siahnuť na dno výkonových možností Fabie aby vám dokázal, že vaše právo zrýchľovať ste využili o 6 metrov skôr. Po predbehnutí vám pre istotu pustí diaľkové svetlá. Identický postup pre neho platí ak predbiehate niekoho a profesor ide v protismere. Má pocit, že ste to spravili na poslednú chvíľu, preto má čas niekoľko sekúnd vyblikávať, kým sa neminiete.

Kapucín

Vodič do veku 25 rokov. Má kapucňu na hlave, marihuanu v odkladacej skrinke a zúžený výhľad takže od neho čakajte manéver na poslednú chvíľu a preraďovanie sa do susedného pruhu aj v prípade že ste tam. Nesmiete to brať osobne, takýto vodič nevidí ani policajné auto na majákoch, či sanitku. Žije vo svojom svete a auto využíva ako nevyhnutné zlo, takže sa vo svojom umení ani nechce zlepšiť, či zdokonaliť. Pomôže len normálna mikina bez kapucne.

Dobrý šofér

Jazdí tak ako má, chápe, že sa cez mesto nepohybuje sám, preto nezdržuje iných a dáva pozor na to, aby sa na zelenej plynulo rozbehol. Vie pustiť ľudí z bočnej ulice a aak spravil chybu tak sa ospravedlní. Nejazdí zbytočne v ľavom pruhu a dokáže predvídať situácie, lebo sa pozerá dopredu nielen pár metrov pred auto.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.