Magazín

Audi TT oslavuje už 21 rokov. „Maďarské“ Audi bolo snom všetkých chlapcov

Audi TT sa prvýkrát objavilo na verejnosti vo forme koncepčného vozidla v roku 1995. Kupé oslnilo svojimi kompaktnými tvarmi a zaoblenou karosériou, krásnym interiérom kombinujúcim vysoký koncernový štandard so športovým charakterom.

Prečo sa volá práve TT?

Inšpiráciou pre pomenovanie športového modelu od Audi boli automobily zo 60. rokov 20. storočia s názvami NSU 1000TT, 1200TT a TTS. Aj tie odkazovali na tradíciu motocyklových pretekov automobilky NSU na britskom ostrove Isle of Man TT (Tourist Trophy). Audi sa týchto pretekov prvýkrát zúčastnilo v roku 1911 ešte pod značkou NSU a Isle of Man TT fungujú dodnes. Práve tu s najväčšou pravdepodobnosťou nachádzame pôvod označenia TT.

Občas sa TT považuje aj za akronym slov Technology a Tradition.

Vývoj Audi TT Coupe (1. generácia 1998, 2. generácia po facelifte 2011, 3. generácia od roku 2014)
Vývoj Audi TT Coupe (1. generácia, 1998)

Ťažko ovládateľný športiak bolo potrebné opraviť

O tri roky neskôr po predstavení konceptu, v roku 1998, sa motoristická verejnosť dočkala prvej sériovo vyrábanej verzie športového kupé Audi TT, ktoré sa stalo legendárne nielen pre svoj postmoderný dizajn, ale aj pre pohon a jazdné vlastnosti, ktoré mali za dôsledok častejšie nehody vo vyšších rýchlostiach a pri vjazde do ostrej zákruty.

To výrobca napravil pomerne rýchlo, ohlásil zvolávaciu akciu na prelome rokov 1999 a 2000 a kupé aj roadsteri putovali do autorizovaných servisov. TT-čka dostali stabilizačný systém ESC/ESP, upravilo sa odpruženie náprav a automobilka pridala zadný spojler. Všetky tieto úpravy sa potom aplikovali na automobily sériovej výroby, čím sa kríza malého športiaku od Audi zažehnala.

Vývoj Audi TT Coupe (1. generácia 1998, 2. generácia po facelifte 2011, 3. generácia od roku 2014)
Vývoj Audi TT Coupe (1. generácia, 1998)

Kupé aj roadster (verzia bez pevnej strechy) stáli na platforme Volkswagen Group A, bolo teda vybavené vpredu priečne osadeným motorom, pohon predných alebo všetkých štyroch kolies a nezávislé zavesenie náprav.

Vývoj Audi TT Coupe (1. generácia 1998, 2. generácia po facelifte 2011, 3. generácia od roku 2014)
Vývoj Audi TT Coupe (1. generácia, 1998)

Rôzne verzie modelu ponúkali maximálne výkony motorov od 110 kW (150 k) do 184 kW (250 k).

Prvá generácia bola v predaji vskutku dlhú dobu, až osem rokov. Automobily sa kompletizovali v maďarskom meste Győr, rámy a nalakované diely karosérie prichádzali priamo z Ingolstadtu.

Vývoj Audi TT Coupe (1. generácia 1998, 2. generácia po facelifte 2011, 3. generácia od roku 2014)
Vývoj Audi TT Coupe (2. generácia, od roku 2006, na foto facelift 2011)

Druhá generácia prišla až v roku 2006 s ponukou motorizácií s maximálnym výkonom od 118 kW (160 k) do 155 kW (211 k). Športové verzie S dosahovali výkon 200 kW (272 k), RS až 250 kW (340 k) a neskorší variant TT RS plus až 265 kW (360 k).

Druhá generácia TT bola navyše prvý vozidlom svojej kategórie, ktoré používalo aj naftový motor TDI.

Vývoj Audi TT Coupe (1. generácia 1998, 2. generácia po facelifte 2011, 3. generácia od roku 2014)
Vývoj Audi TT Coupe (3. generácia, od roku 2014, na foto facelift 2018)

Aktuálna tretia generácia

Nové Audi TT pokračuje v tom, čo je pre športiak typické, modernizácia mu priniesla o niečo ostrejší a vyladenejší zovňajšok. Tretia generácia sa objavila v roku 2014 a tento rok sme sa dočkali jej faceliftu. Podľa výrobcu je nová verzia ešte dynamickejšia, športovejšia a inovatívnejšia.

Erik Stríž
Erik Stríž je redaktorom magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. V mediálnej oblasti sa pohybuje od roku 2007, okrem konvenčných auto-moto tém sa venuje aj problematike udržateľnej mobility, technológiám a dizajnu.