Mercedes chce za osem rokov predávať až 25% elektrických áut. A príde aj naftový hybrid.
Daimer si vo svojich tvrdeniach odporuje. Chce mať veľa elektrických áut, avšak stále pripomína nevýhody a obmedzenia elektrifikácie pohonu.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Koncern Daimler na konferencii v Prahe privítal novinárov z Česka a Slovenska, Johannes Reifenrath (Director Mercedes-Benz Cars, Product Strategy and Planning) sa venoval témam elektromobility, elektrifikácie pohonu, nabíjaniu a tiež strategickému projektu CASE, vďaka ktorej sa najnovšie oboznamujeme so subznačkou EQ. Na stretnutí, na ktorom sme boli aj my, odznelo niekoľko mimoriadne zaujímavých tvrdení. Napríklad, že už 54 mesiacov v rade je Daimler rastúci a celosvetovo má Daimler viac ako 13-percentný nárast v porovnaní s predchádzajúcim obdobím.
Ústrednými témami však bola elektrifikácia pohonu, zdieľanie áut a autonómna jazda. Daimler by sa rád videl v pozícii lídra, hoci veľmi elegantným spôsobom pripomína, že svet na ňu ešte stále nie je celkom pripravený.
Autonómne autá z dielní Daimleru
Reifenrath sa pýta, kedy ste si naposledy ako vodič užili jazdu na svojom aute v čase dopravnej zápchy. Daimler údajne vidí dôvod na vývoj autonómneho riadenia práve v tomto kontexte: doslovne odbremeniť ľudí od rutinnej jazdy. Reálne vidí aj takú automatizáciu parkovania, pri ktorej z auta vysadnete pri svojom dome a ono si automaticky nájde parkovacie miesto – aj keby bolo tri kilometre od miesta vysadenia vodiča. Podľa Reifenratha nás autonómna jazda neoberie o slobodu, ale naopak nám ju ešte pridá.Zdieľanie automobilov je isté. Hlavná otázka znie, či naozaj každý potrebuje vlastné auto. Veľké mestá sú tak preplnené, že je efektívnejšie pohybovať sa v nich na bicykli. Zdieľanie automobilov a ich používanie práve vtedy, keď to človek potrebuje, považuje Daimler za reálnu víziu blízkej budúcnosti. So zdieľaním automobilov je úzko prepojená aj téma ich pohonu a samotného životného štýlu ľudí.
Elektromobilita a jej nevyriešené problémy
Reifenrath tvrdí, že elektromotory považuje za dobrú cestu, pretože sú jednoduché, vydržia dlhšie, sú ľahšie ako spaľovacie motory. V mnohom sú dokonca lepšie. Za nevýhodu ale považuje dlhé nabíjanie, vysokú hmotnosť vozidiel na elektrinu, obmedzený dojazd.Mercedes preto uvedie novú sériu motorov, ktoré by mali byť podľa Reifenratha extrémne čisté. Zmysel vidí v kombinovaní spaľovacích a elektrických motorov, čo by mala byť najschodnejšia cesta v ústrety k postupnej úplnej elektrifikácii pohonov. Radikálne prejsť na elektrické pohony a zrušiť spaľovacie by bol nezmysel, pretože v už obývaných mestách je prakticky nemožné vytvoriť v dohľadnom čase novú sieť pre nabíjacie stanice. Kábel pre jeden nabíjací stojan má priemer asi desať centimetrov, potrebné by však boli stovky a tisícky nabíjacích staníc s početnými stojanmi. Zavádzať ich do zeme, kde sú už uložené vodovodné, plynové, elektrické a dátové vedenia, by bol extrémny problém.
Prednášajúci ďalej pripomína, aby sme hľadeli aj na to, koľko stojí výroba energie pre elektrobility a koľko emisií CO2 pri jej výrobe vzniklo. A aká uhlíková stopa je pri samotnej výrobe elektrických áut. Pri spočítaní všetkých faktorov môže byť produkcia oxidu uhličitého priemerného elektromobilu aj 20 gramov na kilometer.
Daimler dodnes priznáva, že nevie, ako bude recyklovať nepoužiteľné batérie a na otázky o tom, ako si s tým poradí v budúcnosti, Reifenrath odpovedá iba sugestívnymi rečníckymi otázkami. Daimler si teda uvedomuje, že elektromobilita dnes musí vyriešiť množstvo vážnych problémov, paradoxne práve v kontexte fatálnych dôsledkov na životné prostredie.
Príde aj naftový hybrid
Čoskoro Mercedes predstaví naftový hybrid s trakčnou batériou na 50 km. Zistenia vraj poukazujú na to, že aj keď majú zákazníci plug-in hybridy, väčšinou jazdia na elektrinu a aj sami vnímajú auto skôr ako elektrické. Počiatočná investícia do takéhoto auta síce bude vyššia, ale vráti sa vďaka veľmi lacnej prevádzke. Ľudia vraj nevyužívajú dojazd elektromobilmi naplno, podľa dát z nabíjačiek Tesla asi iba 20 percent celkového dojazdu. To by mohlo znamenať, že dojazd elektromobilu by nemal byť smerodajným parametrom pri kúpe a plug-in hybridy by mohli byť správnou cestou.Avšak do roku 2025 chce Daimler predávať až 25 percent svojich automobilov takých, ktoré majú výhradne elektrický pohon. Veľmi odvážna vízia. Už dnes pritom pracuje na autách, ktoré budú v predaji až v roku 2035.
Reifenrath poznamenáva, že v tomto čase už vo firme ani nebude. V jeho tíme pracuje asi 60 ľudí a vlastných slov sa snaží, aby to boli mladí ľudia, vybratí po striktnom výberovom konaní, muži aj ženy z rôznych krajín. Podľa vlastných slov nemá veľký rozpočet, ale jeho projekty majú potenciál ovplyvniť iné projekty v hodnote miliárd eur.
Za pozvanie, dopravu na tlačovú konferenciu a zabezpečenie stravovania ďakujeme spoločnosti Motor-Car Bratislava.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrcholServis
Záručné prehliadky, kliatba značkových servisov
Počúvame to zo všetkých strán: kvalita značkových autorizovaných servisov často vôbec nie je taká, ako zákazník očakáva. Čo s tým, ak nechcete stratiť záruku na svoje nové vozidlo?
Poradíme vám s výberom
Neporaziteľný priestor / Poradca pri kúpe Ford Tourneo Courier
Úplne nový Ford Tourneo Courier prináša zákazníkom viac priestoru a viac štýlu, navyše za veľmi zaujímavú cenu a s najbohatšou výbavou už v základe. Poradíme vám, ktorú verziu si vybrať.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku
Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.
Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu. Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.Poradňa
Oplatí sa byť verný? Porovnali sme vernostné programy sietí čerpacích staníc
Siete čerpacích staníc si vedia uctiť zákazníka nielen peknými priestormi a doplnkovými službami, ale aj odmeňovaním za časté nakupovania. Majú však praktický zmysel? Zisťovali sme to za vás.
Slovnaft Move má jeden rok a stotisíce spokojných zákazníkov
Rok úspešného spojenia vernosti a výhod. Program Slovnaft Move oslavuje prvé narodeniny a jeho aplikáciu si stiahlo už vyše 600-tisíc zákazníkov.
V čom sú jeho výhody a prečo by ste si mali stiahnuť apku aj vy?Novinka
ORLEN spustil mobilnú aplikáciu s vernostným programom
Sieť čerpacích staníc ORLEN spustila mobilnú aplikáciu, ktorá zákazníkom ponúka výhody ako vernostný program a navigáciu do vybranej čerpacej stanice.