Americká značka Duesenberg patrila k smotánke autopriemyslu. Nedožila sa ani 2. svetovej vojny, ale jej hodnota trvá dodnes.
Určite ste videli film Veľký Gatsby z roku 2013 (réžia: Baz Luhrmann), Leonardo Di Caprio sa v ňom preháňa na veľkom majestátnom automobile značky Duesenberg.
Postava Gatsbyho v jednej scénke tvrdí, že automobil bol vyrobený na jeho objednávku, čím tvorcovia filmu šikovne vyriešili problém s nesúladom medzi rokom výroby Modelu J a časom, v ktorom sa dej odohráva. Duesenberg Model J sa totiž vyrábal v rokoch 1929 až 1937, pričom v roku 1927 bol zhotovený prototyp Model Y, z ktorého Model J vzišiel. Film sa však odohrával v roku 1922.
Duesenberg ako rodinný podnik
Automobilová značka Duesenberg možno nie je úplne známa, v histórii autopriemyslu však obsadzuje pomerne významnú pozíciu vďaka vysokej kvalite a cene svojich modelov. Automobilku založili bratia August a Frederick Duesenbergovci ako rodinný podnik, ktorý od roku 1913 vyrábal motory pre pretekárske automobily a neskôr pre armádu (1916 - 1919).
Práve kvôli tomuto kontraktu sa spoločnosť presťahovala z domovského mesta Saint Paul v Minnesote do Elizabeth v New Jersey a po vojne využila príležitosť na rozvoj v Indianapolise.
Až tam vznikla automobilka Duesenberg Automobile and Motors Company, Inc. aj oficiálne, pričom prvým hotovým automobilom bol Model A spadajúci pod modelový ročník 1921.
Prvý model automobilu bol pre značku pomerne úspešný, s ohľadom na rodinný charakter firmy sa vyrobilo 650 kusov Modelu A, Model J vyrobila v počte 481 kusov vrátane všetkých doplnkových karosárskych verzií (SJ, SSJ a JN & SJN). Posledným modelom automobilky bol Model X, pre slabý dopyt a celkovo problémy spojené s dôsledkami druhej svetovej vojny sa ho vyrobilo iba 13 exemplárov.
Automobilka Deusenberg formálne ukončila činnosť v roku 1937, keď sa Spojené štáty zmietali vo finančných problémoch a ani bohatí nemali záujem a prostriedky na nákup nových vozidiel.

Model J bol jedinečný aj skvelým motorom: 8-valec so zdvihovým objemom 6,9 litra dokázal vyvinúť maximálny výkon 265 koní (198 kW) a vo vylepšenej verzii 320 koní (240 kW) s preplňovaním.
Duesenbergovi mali na svoju dobu zaujímavé reklamné kampane. V tých časoch to bola reklama v novinách, ale s netradične minimalistickým konceptom a prekvapivo bez vyobrazenia samotného automobilu.
Reklamu na Model J by sme dnes označili za lifestyleovú, figurovali v nej iba prototypy majiteľov luxusnej značky automobilov. Viditeľne zámožný muž a na druhej reklame vznešená dáma mali vedľa seba slogan „He drives Duesenberg“, resp. „She drives Duesenberg“.

Model J je dodnes považovaný za zlatý grál automobilového priemyslu pre svoju okázalosť a dizajnovú jedinečnosť. Dnes stojí šialené peniaze a dá sa získať prostredníctvom aukcií. Napríklad Duesenberg Model J z roku 1929 sa pred piatimi rokmi prostredníctvom aukčného domu RM Sotheby's predal za 990 000 amerických dolárov.
