Ceny áut rastú rýchlejšie ako platy, za päť rokov o 40 %. Kto na ne má?!

Priemerná cena nových áut sa v Nemecku od roku 2019 zvýšila o 40 %, no predaje klesli. Štúdia JATO ukazuje, ako sa zmenila dostupnosť áut a prečo niektoré značky napriek kríze rastú.

Vydané  Text: 

Analýza cien nových vozidiel na najväčšom európskom trhu prináša jasný obraz. Za päť rokov si zákazníci v Nemecku priplácajú v priemere o 40 % viac. Predaje zároveň klesajú a dostupnosť sa znižuje. Nie je to prekvapenie. To, že autá sú čoraz drahšie, vníma takmer každý, kto v posledných rokoch zavítal do showroomu alebo otvoril nejaký konfigurátor. Teraz však máme aj presné čísla. Podľa štúdie analytickej spoločnosti JATO Dynamics, ktorá skúmala nemecký trh v rokoch 2019 až 2024, sa priemerná cena nového auta zvýšila o 40 %. A to v čase, keď celkový predaj klesol o 22 %.

Priemerná cena nových áut sa v Nemecku od roku 2019 zvýšila o 40 %, no predaje klesli. Štúdia JATO ukazuje, ako sa zmenila dostupnosť áut a prečo niektoré značky napriek kríze rastú.

Dopyt klesá, ceny rastú

Rok 2019 bol posledným „normálnym“ rokom – pred pandémiou, pred krízou polovodičov, pred masívnym nárastom inflácie. Odvtedy trh výrazne kolísal a hoci sa v rokoch 2023 a 2024 mierne zotavil, stále sa pohybuje hlboko pod predkrízovými číslami. V roku 2024 sa predalo o viac ako dva milióny áut menej ako v roku 2019. Nárast cien je podľa analytikov spôsobený viacerými faktormi, no najvýraznejší vplyv má prechod na elektrifikované pohony. Autá s hybridnými, plug-in hybridnými alebo čisto elektrickými motorizáciami sú nákladnejšie na výrobu a tento rozdiel sa premieta aj do cien pre zákazníkov. Zaujímavé však je, že čisto elektrické autá sa na náraste cien podieľali len z tretiny. Zvyšok pripadá na iné typy elektrifikovaných pohonov, infláciu a celkové ekonomické podmienky.

Segmenty, ktoré strácajú najviac

Najväčší prepad predaja zaznamenali cenovo dostupné modely do 30-tisíc eur. Jednoducho preto, že mnohí zákazníci už nedokázali držať krok s rastúcimi cenami. Zároveň sa znížila ponuka práve v tomto segmente – automobilky uprednostnili vyššie marže v strednej a vyššej triede. A hoci v Nemecku stúpli čisté mzdy od roku 2019 o 24 %, no nestačilo to. Rast cien áut bol rýchlejší. Výsledok? Dostupnosť nových vozidiel klesla podľa JATO o 11 %. Mnohí výrobcovia sa pokúsili túto situáciu využiť. Zamerali sa na bonitnejších zákazníkov, ktorí sú ochotní zaplatiť viac. Tí čoraz častejšie využívajú financovanie, leasing alebo siahajú po mierne jazdených vozidlách.

Priemerná cena nových áut sa v Nemecku od roku 2019 zvýšila o 40 %, no predaje klesli. Štúdia JATO ukazuje, ako sa zmenila dostupnosť áut a prečo niektoré značky napriek kríze rastú.

Podľa analytikov z JATO Dynamics a konzultačnej spoločnosti Oliver Wyman čelí celý automobilový priemysel novej výzve – kríze dostupnosti. Výrobcovia budú musieť prehodnotiť svoje cenové, produktové aj finančné stratégie, ak chcú zostať konkurencieschopní a zároveň si udržať rast. „Kto sa dokáže rýchlejšie prispôsobiť novým podmienkam na trhu, bude mať náskok,“ konštatuje David Di Girolamo z JATO Dynamics.

Existujú však aj výnimky. Jednej automobilke sa podarilo zvýšiť predaj aj napriek tomu, že ceny jej áut stúpli o 48 %. Kľúčom bola stále nízka priemerná predajná cena – len 15 000 eur. Aj bez menovania značky je zrejmé, že ide o Daciu. Rumunská automobilka stavila na jednoduchosť, dostupnosť a pragmatický prístup. Investuje do znižovania nákladov vo všetkých fázach vývoja a výroby, pričom sa sústreďuje na reálne potreby zákazníkov. Funguje to – Sandero bolo v roku 2023 najpredávanejším modelom v Európe.

Týchto 10 áut v minulom roku rozvírilo trh, Dacia Sandero je na vrchole predajov