Rokovanie Európskej komisie. Pre automobilky a motoristov prináša dobrú a zlú správu
Dobrou správou po rokovaniach Európskej komisie (EK) je, že zákaz spaľovacích motorov do roku 2035 sa neuskutoční. K tomu záveru dospela EK vo svojej správe po nátlakoch veľkých automobiliek, asociácii automobilového priemyslu a krajín ako Česká republika, Nemecko alebo Slovensko.
To znamená, že od roku 2035 budú musieť výrobcovia automobilov splniť cieľ zníženia emisií z výfukových plynov o 90 % (pôvodne to bolo 100 %), zatiaľ čo zvyšných 10 % emisií bude potrebné kompenzovať používaním, biopalivami, syntetickým palivom alebo nízko-uhlíkovej ocele vyrobenej v Európskej únii. To umožní, aby plug-in hybridy (PHEV), elektrické automobily s predĺženým dojazdom (EREV), mild hybridy a automobily so spaľovacím motorom boli na cestách aj po roku 2035 súbežne s plne elektrickými automobilmi (EV) a vozidlami na vodíkový pohon.
K nový pravidlám sa vyjadril aj nemecký kancelár Friedrich Merz, podľa ktorého je dobré „že Európska komisia teraz otvára reguláciu v automobilovom sektore po jasných signáloch nemeckej vlády“. Výkonný podpredseda Európskej komisie Stéphane Séjourné berie tieto priaznivé zmeny ako „záchranné lano pre európsky automobilový priemysel“. Dokedy sa budú predávať automobily so spaľovacím motorom nie je nateraz zrejmé, pretože návrh nestanovil konečný dátum. Dá sa teda predpokladať, že takéto automobily ostanú v predaji aj po roku 2040.
Stúpnu ceny automobilov?
Za zlú správu, hlavne pre automobilky, by sme mohli označiť nariadenie EK, ktoré určuje percentuálny podiel recyklovaných dielov. Nariadenie už schválil aj Európsky parlament. Týkať sa bude nie len osobných automobilov, ale aj nákladných automobilov a motocyklov. Táto regulácia sa bude vzťahovať aj na likvidáciu a spracovanie automobilov po skončení ich životnosti.
Podľa nariadenia majú byť nové automobily navrhnuté tak, aby umožňovali jednoduché odstránenie čo najväčšieho počtu dielov a komponentov autorizovanými spracovateľskými zariadeniami s cieľom ich výmeny, opätovného použitia, recyklácie, repasovania alebo renovácie. Poslanci Európskeho parlamentu schválili, aby každý nový automobil obsahoval minimálne 15 % recyklovaného plastu do šiestich rokov od nadobudnutia účinnosti pravidiel. To znamená do roku 2031. Od roku 2035 je požadované, aby automobilky splnili cieľ, t.j. 25 % recyklovaného plastu.
„Táto dohoda predstavuje významný krok smerom k obehovému hospodárstvu pre európsky automobilový sektor,“ povedal Magnus Heunicke, minister životného prostredia Dánska, ktoré v súčasnosti predsedá EÚ. Podľa rady každý rok zmizne z ciest bez stopy približne 3,5 milióna automobilov, ktoré sú nelegálne vyvezené, demontované alebo zlikvidované. Európska komisia pôvodne navrhovala oveľa rýchlejšiu implementáciu cieľov. Plných 25 % malo byť už do roku 2031. Ale členské štáty a parlament počas rokovaní dosiahli zmeny.
Dohoda zároveň obsahuje presný pôvod recyklovaných materiálov. To znamená, že jedna pätina (20 %) recyklovaných plastov musí priamo pochádzať zo starých, vyradených automobilov. Tieto pravidlá znamenajú pre automobilky výrazne zmeny ako zvyšovanie podielu recyklovaných materiálov, zabezpečenie sledovanosti materiálov a ich pôvodu. Zmeny si zároveň vyžiadajú úpravu výrobných procesov a dodávateľov. To všetko bude aj niečo stáť. Ako sa automobilky vyrovnajú s týmito zmenami a finančnými nákladmi nie je jasné. Ostáva len dúfať, že sa to nepremietne do cien nových modelov.
Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.
Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk













