Elektrický sen sa mení na nočnú moru za 20 miliárd. Prvá automobilka priznáva obrovské straty kvôli elektromobilom

Automobilka Ford otvorene priznáva porážku vo svojich ambicióznych elektrických plánoch, odpíše astronomických 19,5 miliardy dolárov a radikálne mení stratégiu.

Automobilka Ford, ktorá bola jedným z najhlasnejších propagátorov elektrickej revolúcie, priznáva krutú realitu. Po masívnych finančných stratách ruší plány na kľúčové elektrické modely, odpisuje miliardy dolárov a vracia sa k tomu, čo ľudia reálne kupujú, teda k hybridom a spaľovacím motorom.

Malo to byť veľkolepé. Ford chcel dohnať Teslu, prebudovať svoje ikonické fabriky na chrámy elektromobility a naučiť Američanov aj Európanov jazdiť na batérie. Dnes, v polovici decembra 2025, však prichádza studená sprcha, ktorá bude rezonovať v celom automobilovom priemysle. Jim Farley, šéf automobilky, oznámil radikálnu zmenu kurzu, ktorá bude stáť akcionárov astronomických 19,5 miliardy dolárov (cca 18,7 miliardy eur). Nejde len o číslo na papieri, je to priznanie, že pôvodný plán bol príliš ambiciózny, príliš drahý a príliš odtrhnutý od reality bežného zákazníka.

Vytriezvenie za 20 miliárd

Suma 19,5 miliardy dolárov, ktorú Ford odpíše najmä v štvrtom kvartáli tohto roka, je jednou z najväčších v histórii automobilového priemyslu. Skrývajú sa za ňou utopené náklady na vývoj áut, ktoré nikdy nevyjdú na cesty, zrušené objednávky na stroje a prehodnotenie hodnoty tovární, ktoré mali chrliť elektromobily, no budú robiť niečo iné.

Automobilka Ford otvorene priznáva porážku vo svojich ambicióznych elektrických plánoch, odpíše astronomických 19,5 miliardy dolárov a radikálne mení stratégiu.

Dôvod je prozaický a počúvame ho z každej strany. Dopyt po drahých elektromobiloch nerastie tak rýchlo, ako si manažéri. „Realita sa zmenila,“ priznal otvorene Farley. „Investujeme kapitál tam, kde to má zmysel – do úžitkových vozidiel, hybridov a tam, kde máme marže.“

Preložené do ľudskej reči, Ford prestáva dotovať stratové elektromobily a vracia sa k autám, na ktorých reálne zarába.

Koniec elektrického giganta

Najväčšou obeťou tohto šetrenia je veľké, trojradové elektrické SUV, ktoré malo byť vlajkovou loďou značky. Projekt je definitívne mŕtvy. Dôvod? Nedával ekonomický zmysel. Aby takéto auto malo slušný dojazd, potrebovalo by obrovskú a ťažkú batériu, čo by vystrelilo cenu do výšin, ktoré už zákazníci nie sú ochotní platiť.

Namiesto neho prídu hybridy. Ford pochopil, že rodiny nechcú riešiť nabíjanie na dlhých trasách s plne naloženým autom. Chcú istotu spaľovacieho motora doplnenú o efektivitu elektromotora.

Ešte šokujúcejšia je správa o ikonickom pickupe F-150 Lightning. Aktuálna generácia končí a jej nástupca nebude čistý elektromobil, ale tzv. EREV (Extended Range Electric Vehicle) – teda elektromobil s benzínovým generátorom na palube, ktorý bude dobíjať batériu za jazdy. Áno, čítate správne. Ford vracia do „elektrického“ auta spaľovací motor, aby odstránil strach z dojazdu.

Tajný tím „Skunkworks“

Ford sa však elektromobilov nevzdáva úplne, len mení taktiku. Kým veľké a drahé „baterkáče“ končia, v Kalifornii operuje špeciálny tím nazvaný „Skunkworks“. Vedie ho Alan Clarke, bývalý inžinier Tesly, a jeho úlohou je vyvinúť novú, lacnú platformu pre menšie elektromobily.

automobilky

Cieľom je postaviť auto, ktoré dokáže cenou konkurovať čínskej invázii a samotnej Tesle. Ford si uvedomil, že ak chce prežiť v elektrickej ére, nemôže predávať autá za 60-tisíc eur, ale musí ponúknuť niečo dostupné. Prvé ovocie tohto projektu by sme mali vidieť v roku 2027.

Čo to znamená pre Slovensko?

Hoci sa tieto správy týkajú primárne amerického trhu, dopad na Európu a Slovensko bude citeľný. Ford v Európe už dlhšie zápasí s identitou. Ukončenie výroby Fiesty a plánovaný koniec Focusu v roku 2025 boli súčasťou starej stratégie „všetko na elektrinu“. Aktuálne rozhodnutie naznačuje, že Ford by mohol prehodnotiť aj európske plány. Tlak na zákaz spaľovacích motorov v EÚ slabne a hybridy ako Ford Kuga či Puma zažívajú renesanciu. Pre slovenského zákazníka je to dobrá správa, lebo hybridné pohony tu s nami pravdepodobne ostanú dlhšie, než sa pôvodne plánovalo.

Zdroje:  WSJ, EV infrastructure news





Automobilovej žurnalistike sa venujem už od roku 2017. Som fanúšikom technológií a elektromobilov, no napriek tomu si myslím, že k niektorým autám poctivá strojovňa jednoducho patrí.