Aktualita
Zákaz spaľovacích motorov v EÚ padá! Posúva sa dátum aj nároky na automobilky
Európska únia je známa svojim cieľom regulovať výrobu áut so spaľovacím motorom a automobilky už roky čelia čoraz prísnejším emisným cieľom, ktoré ich nútia zameriavať sa na výrobu elektromobilov. Tie však zatiaľ často prinášajú nízke alebo žiadne zisky. Nová situácia však hovorí o zmene kurzu, ktorá môže znamenať zásadný obrat v prístupe k spaľovacím motorom.
Komisárka EÚ pre udržateľnú dopravu a cestovný ruch nedávno oznámila, že predaj áut so spaľovacím motorom bude možný aj po roku 2035. Nemecký denník Bild teraz priniesol vyjadrenie Manfreda Webera, predsedu najväčšej frakcie v Európskom parlamente, že pôvodný zákaz spaľovacích motorov sa ruší. Namiesto úplného zákazu sa dohodli na znížení emisií o celých 90 percent.
Zákaz predaja spaľovacích motorov: nie je to úplný koniec
To znamená, že výrobcovia budú môcť aj po roku 2035 predávať vozidlá, ktoré nie sú úplne bezemisné. Zvyšných 10 percent emisnej stopy môže byť pokrytých napríklad pomocou plug-in hybridov alebo elektromobilov s predlžovačom dojazdu, a teda normálnym motorom. Z pohľadu výrobcov ide o výrazné uvoľnenie pravidiel, ktoré im poskytne väčšiu flexibilitu a uvoľní ich zviazané ruky.

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyen a šéf konzervatívcov v Európskom parlamente Manfred Weber | Zdroj: EPA
Zrušenie 100-percentného cieľa pre rok 2040 vyvoláva pocit, že pôvodný plán bol možno príliš ambiciózny. Mnohé automobilky, okrem výnimiek ako Volvo či Polestar, proti úplnému zákazu spaľovacích motorov dlhodobo protestovali. Ich tlak teraz prináša výsledky a nové pravidlá by mali byť oficiálne oznámené už 16. decembra, a teda budúci utorok.
„Pre nové registrácie vozidiel od roku 2035 bude pre automobilky povinné 90-percentné zníženie emisií CO₂ namiesto predchádzajúcich 100 percent. A tiež ani od roku 2040 nebude stanovený 100-percentný cieľ. To znamená, že zákaz technológií spaľovacích motorov je vylúčený. Všetky motory, ktoré sa v súčasnosti vyrábajú (v Nemecku), sa preto môžu naďalej vyrábať a predávať.“
Manfred Weber, predseda frakcie v Európskom parlamente
Zmena regulačného rámca v Európe bude mať dopad aj na zvyšok sveta. Keďže všetci veľkí výrobcovia pôsobia aj na európskom trhu, zachovanie výroby spaľovacích motorov znamená, že budú dostupné aj mimo EÚ. Umožní to udržať výrobné linky v chode a zachovať stovky tisíc pracovných miest, pričom nebude ohrozená domáca pracovná sila. To je výrazná správa aj pre našu krajinu.
Pre spotrebiteľov to znamená väčší výber pohonov a pomalší prechod na úplne bezemisné technológie. Z pohľadu odvetvia ide o pragmatickejší prístup, ktorý zohľadňuje realitu trhu, technologické limity aj rozdielne tempo prijímania elektromobility naprieč členskými štátmi.












