Desivé priznania! 33% kamionistov priznáva, už aspoň raz dostali mikrospánok! Prídu nové riešenia?

33% kamionistov priznáva, už aspoň raz dostali mikrospánok! Oveľa ich viac priznalo, že jazdia pravidelne unavení. Zaujíma tento problém vôbec niekoho?
Autor

Mikrospánok a kríza s parkovaním kamiónov je neúnosná. Podľa štúdie ETF viac ako 60 % kamionistov vozidiel a 66 % vodičov autobusov  priznáva, že pravidelne jazdia unavení. Každý tretí vodič nákladného vozidla a každý štvrtý vodič autobusu zaspal za volantom. V mnohých prípadoch si vodiči nemohli dať prestávku, keď to bolo potrebné.

Nedostatok parkovacích miest pre kamionistov sa stal predmetom ďalšej správy. Dôležité je, že tentoraz správy nepochádzajú od nezávislej organizácie, ale od Európskej komisie, orgánu priamo zodpovedného za politiku EÚ.

Mikrospánok – Kríza s parkovaním kamionistov je podstatne väčšia, ako si všetci mysleli

Len 1 % parkovacích miest pre nákladné vozidlá v Európe spĺňa bezpečnostné normy EÚ. Zvyšok? Komisia tvrdí, že situácia je „dramaticky nedostatočná“. Podpredsedníčka Európskej komisie a komisárka pre sociálne práva, kvalitné pracovné miesta a zručnosti Roxana Mînzatu bola počas návštevy belgických parkovísk, ktorú zorganizovala Európska federácia pracovníkov v doprave (ETF) a ďalšie zainteresované strany v cestnej doprave, na vlastné oči svedkom drsných podmienok, ktorým čelia vodiči nákladných vozidiel .

Komisárka Roxana Mînzatuová sa vyjadrila: „Bezpečné parkovanie nie je len o logistike; ide o zabezpečenie dôstojnosti, bezpečnosti a rešpektu vodičov. Investovaním do lepších miest na odpočinok zvyšujeme atraktivitu tohto povolania, riešime nedostatok pracovných síl a posilňujeme cestnú dopravu ako pilier európskeho hospodárstva.“

ETF vyzýva Európsku komisiu, aby uprednostnila rozšírenie bezpečnej parkovacej infraštruktúry, znížila riziko pre mikrospánok, a posilnila mechanizmy presadzovania, ktoré zaručujú práva vodičov vo všetkých členských štátoch. Európska komisia pripustila, že situácia s parkovaním kamionistov je skutočne kritická. Na uspokojenie súčasných potrieb dopravného priemyslu chýba približne 390 000 parkovacích miest. Ak však vezmeme do úvahy predpokladaný nárast nákladnej dopravy, nedostatok by mohol do roku 2040 dosiahnuť približne 480 000 miest. To sa rovná potrebe vybudovať takmer 5 000 nových, veľmi veľkých parkovísk, každé s približne 100 miestami.

Šok! 33% kamionistov priznáva, už aspoň raz mali mikrospánok! Riešenia nie sú a nebudú. Kríza s parkovaním kamiónov je na spadnutie. Nikto to nerieši a nikto to riešiť nebude

Problémom nie je len nedostatok parkovacích miest a s tým spojený mikrospánok, ale aj nedostatočná bezpečnosť. Podľa správy 85 percent európskych dopravcov zažilo krádež alebo poškodenie vozidla počas parkovania. Každý jeden zvuk totiž núti vodiča sa prebrať počas odpočinku a tak zvyšuje riziko pre mikrospánok počas doby jazdy.  Okrem toho 41 percent dopravcov uviedlo, že zažili krádež alebo poškodenie vozidla na stráženom parkovisku. Pokiaľ ide o kamionistov, ohromujúcich 91 percent priznalo, že sa počas zastávok na odpočinok cítili nebezpečne.

Ale čo riešenie týchto problémov? Európska komisia poukázala na svoje iniciatívy, v rámci ktorých Brusel dotuje výstavbu nových, platených a strážených parkovísk. V súčasnosti je vo výstavbe 49 takýchto projektov, ktoré poskytujú celkovo 4 600 parkovacích miest. To neznie veľmi pôsobivo, keďže a) hovoríme len o 1 percente dopytu na rok 2040 a b) hovoríme o platených parkoviskách. Bruselskí predstavitelia preto okamžite dodali, že Európska komisia nemá v úmysle niesť zodpovednosť za riešenie celého problému. Zvyšnú zodpovednosť za rozvoj infraštruktúry musia niesť jednotlivé členské štáty.

Nedostatok je nerovnomerne rozložený, ale postihuje mnohé z najrušnejších nákladných koridorov. Vodiči označili Belgicko, Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Holandsko, Portugalsko a Španielsko za najmenej obsluhované regióny, a to aj napriek ich ústrednej úlohe v európskej cestnej doprave.

Toto vyhlásenie Európskej komisie, žiaľ, neveští nič dobré. Pravdou je, že mnohé krajiny vôbec nemajú v úmysle investovať do parkovísk pre nákladné vozidlá alebo tak robia mimoriadne pomalým tempom.

Situácia sa zhorší…. môže za to prechod na elektrinu

A viete si predstaviť, koľko parkovacích miest sa stratí, keď sa elektrické nákladné vozidlá stanú populárnymi? Sami viete, že výdajné stanice zaberajú spravidla minimálne jedno parkovacie miesto. Preto množstvo startupov prichádza s novými nápadmi, ako minimalizovať priestor potrebný pre klasické nabíjacie stanice.  Za zmienku stojí bezdrôtová nabíjačka výsuvná zo zeme, o ktorej sme písali v minulosti.

Profesia na ústupe

Jedným z najpálčivejších problémov v tomto odvetví je zhoršenie kvality práce a platov profesionálnych vodičov . Mnohí z nich opustili toto povolanie kvôli dlhému pobytu mimo domova a nedostatku primeraných zariadení na odpočinok. V dôsledku toho sú vodiči z tretích krajín často prijímaní za neistých podmienok a čelia vážnym rizikám pre svoju bezpečnosť a pracovné práva, najmä pokiaľ ide o povinné doby odpočinku.

Čo je mikrospánok?

Mikrospánok je krátka epizóda spánku, ktorá môže trvať od niekoľko desatín sekúnd až po 30 sekúnd. Počas tohto časového intervalu človek nevníma žiadne vonkajšie podnety ako sú zvuky alebo vizuálne vnemy.

Zdroje:  trans.info





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.