Aktualita
Mýtus o biopalivách odhalený. Tankujete ich v domnení, že šetríte prírodu, no opak je pravdou
Stojíte pri stojane a tankujete benzín s označením E10. Možno máte aj dobrý pocit, že vďaka povinnej „bio“ zložke aspoň trochu pomáhate planéte. Je nám ľúto, ale musíme vás vyviesť z hlbokého omylu. Šokujúca správa renomovanej európskej organizácie Transport & Environment (T&E) odhaľuje, že takzvané zelené palivá sú často jednou z najhorších vecí pre životné prostredie.
Čo sú vlastne biopalivá vo vašej nádrži?
Keď na stojane vidíte označenie E10, znamená to, že v benzíne je primiešaných až 10 % bioetanolu. Podobne je to aj pri nafte. Táto „bio“ zložka sa vyrába z poľnohospodárskych plodín, v našich končinách ide najmä o repku olejnú či kukuricu. Problém však je, že veľká časť biopalív v európskych nádržiach pochádza z dovozu, a to z plodín, ako sú palmový olej a sója. A práve tu sa začína ekologická katastrofa.
Kde sa stráca „eko“ kúzlo? Skrytý problém menom ILUC
Logika hovorí, že spaľovanie paliva z rastlín je neutrálne – rastlina pohltí CO₂, a to sa spaľovaním len vráti do atmosféry. Toto je však len polovica pravdy. Zabúda sa na to najdôležitejšie: kde a ako sa tieto plodiny pestujú. Aby vznikli obrovské plantáže na palmový olej, sóju či kukuricu, musia sa klčovať a vypaľovať dažďové pralesy, rašeliniská a savany. Tým sa do ovzdušia uvoľní gigantické množstvo uhlíka, ktoré bolo v pôde a rastlinách viazané po stáročia. Odborníci tento jav nazývajú ILUC (Indirect Land Use Change), teda nepriama zmena vo využívaní pôdy. V praxi to znamená, že biopalivo si so sebou nesie obrovský „uhlíkový dlh“, ktorý trvá desaťročia, ak nie storočia, kým sa splatí.
Trikrát horšie ako nafta
Správa organizácie T&E prináša na základe vedeckých dát mrazivé porovnanie. Keď sa započíta aj spomínaný efekt ILUC, výsledky sú jednoznačné:
- Bionafta z palmového oleja: produkuje v priemere 3-krát viac emisií ako tradičná fosílna nafta.
- Bionafta zo sóje: je 2-krát horšia ako nafta.
- Bionafta z repky olejnej: produkuje v priemere 1,2-krát viac emisií ako nafta.
Áno, čítate správne. Palivo, ktoré malo byť ekologickou alternatívou, v mnohých prípadoch znečisťuje planétu ešte viac.
Tlačí nás EÚ do ekologickej pasce?
Najväčším paradoxom je, že za tento stav je zodpovedná samotná Európska únia. Svojou politikou a nariadeniami vytvorila masívny dopyt po biopalivách, ktoré nie sú tak ekologicky efektívne ako sme sa domnievali. Tlak agropotravinárskej a palivovej loby bol jednoducho príliš silný. Výsledkom je, že európski vodiči nechtiac financujú odlesňovanie v Indonézii či Brazílii.
Neznamená to, že sa máme okamžite vrátiť k čistej rope. Riešením je prestať podporovať túto škodlivú prvú generáciu biopalív z potravinárskych plodín. Existujú aj pokročilé biopalivá vyrábané z odpadu (napr. z použitého kuchynského oleja alebo slamy), ktoré sú skutočným prínosom. Kým však politici a výrobcovia palív neprehodnotia svoj prístup, zostáva nám len trpká pravda. Ten malý „eko“ pocit pri tankovaní je, žiaľ, vo väčšine prípadov len dobre mienený sebaklam.

Jednostopové či dvojstopové vozidlá, motorky aj autá ma fascinujú od malička. Som zvedavý typ a popri vlastnom objavovaní si rád svoje poznatky zhmotňujem a delím sa o ne prostredníctvom nášho web magazínu Autoviny.sk s ostatnými. Vďaka týmto vlastnostiam najviac plním našu poradňu a zaujímajú ma taktiež hodnotenia a skúsenosti, preto často prispievam aj rebríčkami tých „naj“.