Rodinné Ferrari lacnejšie než BMW M5? Vieme, o aký model ide a koľko stojí

Ferrari lacnejšie než BMW už nie je utópia, ale realita. Model Ferrari FF sa dnes dá kúpiť lacnejšie než BMW M5 (nové!) a ponúka zážitok, ktorý v prémiovom sedane nenájdete.

Ferrari lacnejšie než BMW znie ako titulok z automobilového vtipníka, no nie je to tak. Model Ferrari FF, kedysi luxusný vrchol ponuky talianskej značky, sa v bazároch a aukciách objavuje za sumy, ktoré sú nižšie než ceny úplne nových prémiových sedanov, napríklad BMW M5. Myšlienka, že si možno zaobstarať rodinné Ferrari lacnejšie než BMW, by pred pár rokmi pôsobila absurdne, ale realita trhu s ojazdenými superšportmi sa mení rýchlejšie, než by si niekto trúfol predpovedať.

Ferrari FF sa prvýkrát objavilo na scéne v roku 2011 ako nástupca modelu 612 Scaglietti. Zatiaľ čo mnohí očakávali len evolúciu známeho receptu – štvormiestne kupé s motorom V12 vpredu a pohonom zadných kolies – Ferrari sa rozhodlo riskovať. Model FF totiž dostal niečo, čo pred ním žiadne Ferrari nemalo: pohon všetkých štyroch kolies. Skratka FF znamená „Ferrari Four“, teda Ferrari so štyrmi miestami a štyrmi poháňanými kolesami. V kombinácii s obrovským dvanásťvalcom s objemom 6,3 litra a výkonom 660 koní išlo o auto, ktoré dokázalo zrýchliť z nuly na stovku za 3,7 sekundy a uháňať až 330 km/h.

Ferrari lacnejšie než BMW už nie je utópia, ale realita. Model Ferrari FF sa dnes dá kúpiť lacnejšie než BMW M5 (nové!) a ponúka zážitok, ktorý v prémiovom sedane nenájdete.

Napriek tomu, že sa dnes hovorí o elektrifikácii a digitálnych displejoch, FF bolo skutočne rodinné Ferrari pre nadšencov rýchlosti. Na zadné sedadlá sa pohodlne zmestili dvaja dospelí a kufor s objemom 450 litrov sa dal sklopením sedadiel rozšíriť až na 720 litrov. Pre porovnanie – to je viac než v mnohých dnešných SUV. Vďaka tomu sa z FF stalo Ferrari, ktoré sa dalo používať každý deň.

Ale prečo je dnes Ferrari lacnejšie než Bmw? Odpoveď je jednoduchá: trh s ojazdenými superšportmi je nevyspytateľný. Nový model stál pri uvedení na trh viac než 300 000 dolárov. Dnes sa dajú nájsť kusy vo veľmi dobrom stave za približne 115 000 dolárov a niektoré dokonca klesli pod hranicu 100 000. A keď si vezmete, že nové BMW M5 má základnú cenu okolo 137 000 eur, zrazu sa otvára možnosť, ktorá ešte pred pár rokmi neexistovala – vlastniť Ferrari lacnejšie než BMW a pritom si užívať zvuk a výkon dvanásťvalca, ktorý sa už možno nikdy nebude opakovať.

História Ferrari štvormiestnych vozidiel siaha ďaleko dozadu. Už v 60. rokoch tu boli modely 330 GT 2+2 alebo 365 GT 2+2, ktoré umožňovali svojim majiteľom odviezť rodinu v niečom, čo malo stále znak Ferrari na kapote. FF však urobilo zásadný krok – spojilo praktickosť s technológiou a otvorilo brány k novému publiku. A hoci dnes už má značka SUV Purosangue s cenovkou okolo 400 000 dolárov, FF pôsobí ako výhodnejšia vstupenka do sveta Ferrari.

Ferrari lacnejšie než BMW už nie je utópia, ale realita. Model Ferrari FF sa dnes dá kúpiť lacnejšie než BMW M5 (nové!) a ponúka zážitok, ktorý v prémiovom sedane nenájdete.

Samozrejme, kúpa ojazdeného FF má svoje úskalia. Potenciálny majiteľ by mal vždy nechať auto skontrolovať špecialistom, aby sa uistil, že komplexný pohon všetkých kolies a luxusné komponenty fungujú bez problémov. Opravy môžu byť nákladné a servis Ferrari je kapitola sama o sebe. Ale ak je vozidlo udržiavané správne, odmení sa zážitkom, ktorý sa nedá porovnať s ničím iným – a navyše so statusom Ferrari, čo je už samo osebe unikátne.

Pohonná jednotka FF patrí medzi posledné atmosférické dvanásťvalce Ferrari, ktoré sa vyrábali vo väčších sériách. Je to motor, ktorý si nevyžaduje turbodúchadlá ani elektrifikáciu, aby zaujal. Stačí pridať plyn a vodič dostane okamžitú dávku výkonu sprevádzanú symfóniou zvuku, ktorý je dnes čoraz vzácnejší. Pre mnohých fanúšikov je práve tento motor hlavným dôvodom, prečo sa rozhodnú investovať do ojazdeného FF namiesto nového sedanu. Pretože Ferrari lacnejšie než BMW neponúka len cenu, ale aj zážitok, ktorý v bežnom prémiovom aute nikdy nenájdete.

Ferrari lacnejšie než BMW už nie je utópia, ale realita. Model Ferrari FF sa dnes dá kúpiť lacnejšie než BMW M5 (nové!) a ponúka zážitok, ktorý v prémiovom sedane nenájdete.

Nie je preto prekvapením, že FF si dnes nachádza novú vlnu fanúšikov. Niekto by mohol namietať, že dizajn nepatrí medzi najtradičnejšie, ale práve netradičný „shooting brake“ tvar mu dodáva praktickosť a odlišnosť. A keď k tomu pridáte fakt, že je to prvé Ferrari s pohonom všetkých kolies, ktoré zvládne aj zasnežené alpské cesty, zrazu sa obraz rodinného Ferrari stáva úplne logickým. Možno nikdy nebude existovať väčší paradox než vlastniť Ferrari lacnejšie než BMW, ale práve to je na súčasnom automobilovom trhu fascinujúce. Svet sa mení a s ním aj hodnoty automobilových ikon. Pre niekoho je to signál, že sen sa stal dostupnejším, pre iného dôvod, aby si takýto kúsok zadovážil skôr, než jeho hodnota opäť vystrelí hore.