DIAĽNICE

Diaľničná spoločnosť otvára ďalší kľúčový úsek! Motoristi aj obyvatelia si konečne vydýchnu

Nový úsek rýchlostnej cesty pri Košiciach odvedie tranzit mimo mesta a prinesie úľavu vodičom aj obyvateľom. Diaľničná spoločnosť sľubuje bezpečnejšiu a plynulejšiu dopravu.

Po dlhých debatách a rozsiahlych prípravách sa čoskoro spustí do prevádzky nový úsek rýchlostnej cesty, ktorý má za cieľ výrazne odľahčiť Košice od tranzitnej dopravy. Úsek spája diaľničnú križovatku D1 pri Košických Oľšanoch s rýchlostnou cestou R4 smerom na Maďarsko, čím vytvorí efektívny tranzitný koridor mimo mestského jadra.

Plynulejšia doprava, menej áut v meste

Odborníci odhadujú, že novou trasou bude denne prechádzať približne 10 000 vozidiel, ktoré aktuálne smerujú centrom mesta. V špičke to podľa odhadov znamená úsporu až 20 minút na trasách z Rožňavy či z Maďarska smerom na Michalovce. Pri ceste z juhu na sever sa čas ušetrí približne 10 minút. Okrem zrýchlenia premávky sa očakáva aj pokles nehodovosti, lebo tranzitná doprava sa vyhne rušným centrám Košíc.

platenie za diaľnice

Ekonomický impulz pre región

Úsek nebude výhodný len pre motoristov. Logistické spoločnosti pôsobiace v Košickom kraji, ako aj plánované investície (napríklad nová automobilka), získajú spoľahlivejšie napojenie na diaľničný a rýchlostný systém Slovenska.

Dôležitým aspektom je, že nový úsek je súčasťou európskeho koridoru Via Carpathia, ktorý spája Pobaltia s Balkánom a prechádza aj územím Slovenska. Tým sa zvyšuje strategický význam východného Slovenska v rámci európskych dopravných trás.

Technické parametre a environmentálny rozmer

Nový rýchlostný obchvat má dĺžku 14,2 km a zahŕňa:

  • 13 mostných objektov

  • 7,2 km protihlukových stien

  • 2 oporné múry a moderný informačný systém s kamerami

  • Odpočívadlo pri Valalikoch s rozlohou takmer 28 000 m², s prístupom z oboch smerov

  • Revitalizáciu mokradí, ktoré pomáhajú pri zadržiavaní vody a zlepšujú ekologickú bilanciu stavby

Trasa vedie prevažne po rovinatom území údolnej nivy riek Hornád a Torysa a križuje miestne komunikácie mimoúrovňovo, aby sa minimalizovali konflikty s obcami.

Prevádzka a údržba

S prevádzkou nového úseku sa rozšíri rozsah starostlivosti o infraštruktúru. Národná diaľničná spoločnosť už vytvára kapacity pre letnú i zimnú údržbu, opravy a rýchle zásahy pri mimoriadnych udalostiach.

Zodpovední deklarujú, že stredisko správy a údržby v Košiciach je pripravené na všetky scenáre – od rutinných kontrol až po zásahy v extrémnych podmienkach.

Záver

Nový úsek rýchlostnej cesty predstavuje významný míľnik v snahách odľahčiť Košice od tranzitnej záťaže a zvýšiť dopravnú dostupnosť regiónu. Ak bude fungovať podľa návrhov, priniesie obyvateľom mesta pokojnejšie cesty a regionálnym firmám rýchlejšie prepojenie na dopravnú sieť krajiny i Európy.





Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!