Budú slovenské cesty vyzerať kompletne inak? Zmenu si všimne každý, inde už nastala

Dlhé roky máme problém slovenské cesty nielen postaviť, ale ich aj udržať v dobrej kondícii. Mohlo by sa to zmeniť.

Údržba cestnej infraštruktúry nás stojí veľa peňazí a stále to nestačí. Mnohé slovenské cesty zostávajú v nevyhovujúcom stave, čo prináša bezpečnostné riziká. K dôvodom patrí aj uprednostňovanie asfaltu, čo nezodpovedá aktuálnym trendom vo viacerých európskych krajinách.

Čísla hovoria jasnou rečou. Česko stavia diaľnice s využitím cementobetónových povrchov zhruba na tretine úsekov. Poliaci využívajú cementobetónové kryty na viac ako pätine nových diaľnic.

Rakúsko či Veľká Británia dosahujú zhruba polovičný podiel. Ešte viac cementobetónových diaľnic stavajú Nemci: až 62 percent. Na Slovensku ide podľa portálu ASB o menej ako 1 percento nových úsekov diaľnic.

otvorenie tunela Višňové

Tunel Višňové dostal betónový povrch

Možné výhody pre slovenské cesty

Betón má pritom v porovnaní s asfaltom dlhšiu životnosť, často aj viac ako 40 rokov a nevyžaduje si takú rozsiahlu údržbu. Oplatí sa ho preto preferovať najmä v prípade ciest s vysokou frekvenciou dopravy. Za príklad sa dá určite považovať naša najdôležitejšia diaľnica D1 spájajúca Bratislavu a Košice.

Povrch s využitím betónu dokáže byť takisto ekologickejší. Platí to najmä pokiaľ hovoríme o betóne vyrábanom z lokálnych vstupných surovín. Rovnako tak klesá spotreba kamiónov pri prejazde betónovou vozovkou. Čísla hovoria o úspore 6 percent paliva. Aj tým sa dajú ušetriť emisie v doprave.

V prospech betónu hovorí takisto ďalší argument. Jeho bežná farba redukuje potrebu používať osvetlenie v noci až o 40 percent. Betón takisto lepšie odoláva mrazom a extrémnemu teplotu, čo zasa nadväzuje na už spomenutý argument o lepšej trvácnosti takýchto ciest.

diaľnica Bratislava - Košice

Slovensko stavia roky najmä asfaltové diaľnice

Višňové ukázalo, ako uvažujeme

Na Slovensku máme tendenciu uvažovať skratkovisto a skôr s dôrazom na rýchle riešenia. Dokonca prebehla aj krátka verejná diskusia o tom, či nevyužiť betón v prípade vozovky tunela Višňové. Ten výrazne mešká a tlak na jeho otvorenie pochopiteľne čoraz viac rastie.

Tento nápad napokon zavrhli. Betón sa pre slovenské cesty stal štandardom aspoň v tuneloch aj z hľadiska bezpečnosti. Ide najmä o požiarne hľadisko.

Napriek tomu určite stojí za to zvážiť, pre ktoré úseky diaľnic a rýchlostných ciest by sa cementobetónový povrch oplatil. Nejde totiž len o to diaľnice postaviť (čo sa nám takisto nedarí). Nemenej podstatné je udržať kľúčové slovenské cesty v dobrom technickom stave dlhé desaťročia.

Zdroj: ASB