Nový motor Dacia: Nebudú už vyrábať LPG tak ako predtým?

Rumunská automobilka sa dlhodobo prezentuje ako značka, ktorá ponúka cenovo dostupné vozidlá. Podarí sa to udržať, keď príde na trh nový motor Dacia?

Už dávno neplatí, že modely z dielne rumunskej automobilky majú výhradne jednoduchú a lacnú techniku. Najnovší dôkaz predstavuje nový motor Dacia, ktorý vznikol ako výsledok spoločného podniku a spolupráce medzi Renaultom a čínskym koncernom Geely.

Nový motor HR12 LPG MHEV je prvým sériovo vyrábaným motorom na skvapalnený ropný plyn (LPG) s priamym vstrekovaním paliva a podporou 48-voltového mild-hybridného systému. Rumuni tak budú vyrábať motory LPG zjavne po novom a uvidíme, ako a pre ktoré modely sa nový prístup uchytí.

Nový motor Dacia: Kombinuje LPG s priamym vstrekovaním

Väčšina LPG motorov pre masový trh doteraz používala nepriame vstrekovanie, teda miešanie plynu so vzduchom ešte pred vstupom do valca. Priamy vstrek však prináša výhody ako vyššiu účinnosť a lepší výkon.

HR12 LPG MHEV vychádza zo štandardného, už známeho trojvalcového benzínového motora s objemom 1,2 litra, ktorý Renault už inštaluje do áut, no výkonom má navrch oproti verzii na benzín:

– LPG variant: 103 kW (140 koní) pri 5 500 ot./min, 230 Nm pri 2 100 ot./min

– Benzínová verzia: 96 kW (130 koní) pri 4 500 ot./min, 230 Nm pri 1 800 ot./min

Oba motory spĺňajú emisné normy Euro 6e a sú pripravené aj na budúcu normu Euro 7, ktorá vstúpi do platnosti v roku 2026.

Mild-hybrid a technické riešenia

Pri novom agregáte, ktorý je kombinovaný so 48V mild-hybridným systémom, prispievajú k lepšiemu hospodáreniu s energiou aj vodou chladený medzichladič či nízkotlaková recirkulácia výfukových plynov. LPG verzia dostala navyše elektronický odparovač a zosilnené komponenty ventilového rozvodu.

Ak bude nový motor Dacia súčasťou sériovej výroby pre model Duster, môžeme očakávať vyšší výkon a lepšiu dynamiku, nižšiu spotrebu paliva, splnenie budúcich emisných noriem, ako aj zachovanie priaznivej ceny v porovnaní s čisto elektrickými alternatívami.

Dacia tak opäť ukazuje, že cenová dostupnosť a moderná technológia nemusia ísť proti sebe.

Zdroj: auto-motor-und-sport.de