Čo sa deje s nemeckým automobilovým priemyslom? Toto sú desivé čísla prepúšťania
Nemecko, ktoré bolo ešte donedávna považované za nedobytnú pevnosť automobilového priemyslu, sa ocitlo v hlbokej kríze. Nová správa účtovníckej spoločnosti EY odhaľuje, že len v minulom roku bolo v nemeckom automobilovom sektore prepustených takmer 52 000 zamestnancov. To predstavuje zníženie pracovnej sily o približne sedem percent – číslo, ktoré by pred pár rokmi pôsobilo ako nonsens.
Najväčšie úsporné opatrenia pritom urobili automobiloví giganti, ktorí bývali symbolom stability – Mercedes a Volkswagen. Pre mnohých to znamená koniec práce, ktorú vykonávali celé desaťročia, a pre celé regióny zase existenčnú neistotu. Ak si k tomu prirátame, že od roku 2019 zmizlo v nemeckom priemysle už 245 000 pracovných miest, obraz sa stáva ešte pochmúrnejším.
Automobilový sektor však nie je jedinou obeťou. Celý nemecký priemysel vlani prišiel o 114 000 miest a jeho tržby klesali už osem kvartálov po sebe. Kedysi „strojovňa Európy“ sa trápi, a nielen kvôli technologickej revolúcii v Číne či nástupu elektromobilov.
Podľa analýzy EY je príčin viac:
-
vysoké ceny energií, ktoré zdražujú výrobu,
-
nadmerná byrokracia, ktorá brzdí inovácie a flexibilitu,
-
slabý domáci dopyt, keďže spotrebitelia odkladajú kúpu nových áut,
-
klesajúci export do Číny, kde už domáce značky ťažia zo silnej podpory štátu a dynamickej konkurencie.
Všetky tieto faktory spolu vytvárajú tlak, aký nemecký automobilový priemysel nezažil celé dekády. Automobilky, ktoré kedysi udávali tón svetovej mobilite, dnes musia čeliť realite: ak sa neprispôsobia, môžu ich predbehnúť mladí a draví hráči, najmä z Ázie.
Kríza teda nie je len o číslach. Je o tom, či si Nemecko udrží pozíciu automobilovej veľmoci, alebo sa bude musieť zmieriť s tým, že budúcnosť mobility sa už rodí inde.