Plánujete kúpu jazdenky? Nenechajte sa oklamať len pekným vzhľadom

Láka vás predstava luxusnej jazdenky za cenu nového malého auta? Dajte si pozor, tento sen sa môže rýchlo zmeniť na nočnú moru v podobe tisícových účtov zo servisu. Moderné jazdené autá v sebe skrývajú množstvo neviditeľných, no extrémne drahých nástrah.

O čom snívate? O tej nádhernej, päťročnej Audi A6 v plnej výbave, ktorá v bazári stojí rovnako ako nová Škoda Scala v základe? Predstava luxusu, výkonu a prestíže za zlomok pôvodnej ceny je lákavá a pre mnohých Slovákov je práve kúpa jazdenky cesta k vysnívanému autu. Tento sen sa však môže v zlomku sekundy zmeniť na tú najhoršiu nočnú moru. Stačí jedna nečakaná porucha a na stole vám pristane faktúra zo servisu na 2500 € za opravu automatickej prevodovky.

Vitajte v realite moderných jazdených áut. Dnes už dávno neplatí, že najväčším strašiakom je hrdza na podbehoch. Tie skutočné, finančne zničujúce problémy, sú neviditeľné. Sú ukryté hlboko v motoroch, prevodovkách a zložitých elektronických systémoch. Tento článok nie je zoznamom nespoľahlivých modelov, ale sprievodcom, ktorý vám pomôže urobiť z kúpy jazdenky úspešný príbeh.

Zabudnite na hrdzu, toto sú noví strašiaci

Pri kúpe jazdenky si kedysi stačilo vziať na obhliadku kamaráta s magnetom na kontrolu hrúbky laku a pozrieť sa pod auto, či nekvapká olej. Tieto staré pravidlá stále platia, no sú len špičkou ľadovca. Moderné auto je počítač na kolesách a jeho najdrahšie komponenty sú zároveň tie najzraniteľnejšie. Krátka skúšobná jazda okolo bloku vám o ich skutočnom stave nepovie takmer nič. Poďme sa pozrieť na konkrétne časované bomby.

Časovaná bomba č. 1: Priame vstrekovanie benzínu (GDI, FSI, TSI…)

Motory s priamym vstrekovaním sú dnes takmer všade. Umožnili znížiť spotrebu a zároveň zvýšiť výkon, čo je skvelá kombinácia. Majú však jednu zákernú vlastnosť. Na rozdiel od starších motorov, kde benzín zároveň čistil sacie ventily, pri priamom vstrekovaní sa palivo vstrekuje priamo do valca.

  • Problém: Na sacích ventiloch sa tak postupne usadzuje hrubá vrstva karbónu z olejových pár a recirkulovaných výfukových plynov. Predstavte si to ako cholesterol, ktorý upcháva cievy vášho motora.
  • Následky: Motor stráca výkon, na voľnobehu beží nepravidelne, zvyšuje sa spotreba a pri akcelerácii môžete cítiť trhanie.
  • Cena opravy: Tento karbón sa nedá odstrániť žiadnym aditívom. Vyžaduje si drahé a prácne mechanické čistenie v servise (tzv. „walnut blasting“ – otryskovanie ventilov rozdrvenými škrupinami vlašských orechov), ktoré vás bude stáť 300 až 600 €.
  • Na čo si dať pozor: Ak motor na voľnobehu čo i len trochu „vibruje“ alebo sa pri pridaní plynu „zamyslí“, buďte v strehu.

Časovaná bomba č. 2: Moderné automatické prevodovky

Pohodlie automatu je návykové, no môže byť aj extrémne drahé. Dva hlavné problémy, na ktoré si treba dať pozor:

  • Dvojspojkové prevodovky (DSG, S-Tronic, Powershift): Ich bleskové radenie je fantastické. Avšak, sú plné extrémne zložitých a drahých súčiastok. Najčastejšie zlyháva tzv. mechatronika (mozog prevodovky) alebo sa opotrebujú samotné spojky. Oprava? Zriedkakedy pod 1500 €, no často sa vyšplhá aj na 3000 € a viac.
  • Mýtus o „doživotnej náplni“: Mnoho výrobcov (najmä prémiových) tvrdilo, že olejová náplň v ich klasických automatoch je doživotná. Toto je jeden z najnebezpečnejších mýtov v automobilovom svete. Olej degraduje teplom a časom. Ak sa v takejto prevodovke nevymení najneskôr po 100 000 km, okolo 200 000 km vás takmer s istotou čaká jej totálne zlyhanie.
  • Na čo si dať pozor: Akékoľvek, aj to najmenšie trhnutie pri rozjazde, cuknutie pri preradení alebo zaváhanie pri zmene z „D“ na „R“ je obrovský varovný signál. Ak v servisnej knižke chýba záznam o výmene oleja v prevodovke, od auta radšej utekajte. Poctivá servisná história je pri kúpe jazdenky s automatom absolútne kľúčová.

Časovaná bomba č. 3: Dieselové „trio hrôzy“

Moderný dieselový motor je malý ekologický zázrak, no len kým všetko funguje. Udržiavajú ho pri živote tri extrémne drahé a poruchové systémy:

  • DPF (Filter pevných častíc): Jeho úlohou je zachytávať sadze. Ak auto jazdí prevažne krátke trasy po meste, filter sa nestíha regenerovať (vypaľovať) a upchá sa. Následkom je núdzový režim a návšteva servisu, kde vás čaká buď nútená regenerácia, drahé profesionálne čistenie, alebo v najhoršom prípade výmena za viac ako 1000 €.
  • EGR ventil: Aby motor produkoval menej oxidov dusíka, časť výfukových plynov vracia späť do sania. Tieto plyny sú plné sadzí, ktoré EGR ventil postupne upchajú. Výsledkom je strata výkonu a svietiaca kontrolka motora.
  • Systém AdBlue (SCR): Vstrekovaním močoviny do výfuku sa ďalej znižujú emisie. Tento systém je však ďalším zdrojom drahých porúch. Zlyhať môže čerpadlo, vstrekovač, vyhrievanie alebo (a to najčastejšie) extrémne drahý NOx senzor. Oprava ide ľahko do stoviek až tisícov eur a čo je najhoršie – mnoho áut bez funkčného AdBlue systému jednoducho odmietne naštartovať.
  • Na čo si dať pozor: Zistite, ako bolo auto používané. Práve história jázd je pri kúpe jazdenky s naftovým motorom rozhodujúca.

Časovaná bomba č. 4: Komplexná elektronika a infotainment

Problémy sa netýkajú len motora. Moderné auto je prešpikované riadiacimi jednotkami, senzormi a káblami. A tie starnú.

  • Problém: Zlyhať môže čokoľvek. Centrálny displej infotainmentu, ktorý zrazu nereaguje (a vy si bez neho nezapnete ani klimatizáciu). Parkovacie senzory, ktoré bezdôvodne pípajú. Elektrické ovládanie kufra, ktoré sa zasekne. Títo „elektrickí škriatkovia“ sú nočnou morou každého servisu.
  • Následky: Diagnostika je časovo náročná a drahá. A keď sa zistí, že problém je v chybnej riadiacej jednotke, jej výmena môže stáť stovky, pri prémiových značkách aj vyše tisíc eur.
  • Na čo si dať pozor: Počas obhliadky si sadnite do auta a 10 minút sa hrajte. Systematicky vyskúšajte každé jedno tlačidlo, každú funkciu v menu, sklopte zrkadlá, otvorte okná, zapnite rádio, pripojte telefón. Čokoľvek, čo nefunguje, je potenciálny problém.

Ako sa nenechať oklamať?

Úspešná kúpa jazdenky je dnes oveľa zložitejšia a rizikovejšia ako kedysi. Dobrá správa je, že existuje jedna, absolútne najdôležitejšia rada, ktorá vám môže ušetriť tisíce eur a hromadu nervov – Nešetrite na odbornej kontrole pred kúpou jazdenky. Investícia 100 až 200 eur do komplexnej prehliadky v nezávislom servise, ktorému dôverujete, je tá najlepšia poistka. Povedzte mechanikovi, nech sa zameria presne na rizikové body spomenuté v tomto článku. Len tak máte šancu odhaliť skryté problémy včas. Dobre preverené vozidlo môže urobiť z kúpy jazdenky skutočne skvelý a výhodný obchod. Ale nákup „na slepo“, len na základe pekného vzhľadu a dobrého pocitu, je v dnešnej dobe čistý hazard. A v tejto hre vaša peňaženka takmer vždy prehrá.






Jednostopové či dvojstopové vozidlá, motorky aj autá ma fascinujú od malička. Som zvedavý typ a popri vlastnom objavovaní si rád svoje poznatky zhmotňujem a delím sa o ne prostredníctvom nášho web magazínu Autoviny.sk s ostatnými. Vďaka týmto vlastnostiam najviac plním našu poradňu a zaujímajú ma taktiež hodnotenia a skúsenosti, preto často prispievam aj rebríčkami tých „naj“.