Veľká zmena radarov na mieste plnom Slovákov, kontrola rýchlosti prebieha inak

Uprostred hlavnej dovolenkovej sezóny prišla nečakaná správa. Kontrola rýchlosti, ktorá prebieha cez stacionárne zariadenia, bude fungovať inak.

Vydané  Text: 

Kontrola rýchlosti má nové pravidlá

Južné Tirolsko odstavilo všetky stacionárne radary. Dôvodom je nové nariadenie z Ríma, ktoré mení pravidlá ich používania na celonárodnej úrovni. Opatrenie môže mať vážne dôsledky pre bezpečnosť na cestách najmä v čase letných prázdnin.

Podľa talianskeho ministerského dekrétu môžu byť pevné radary nainštalované iba na cestách, ktoré vyslovene schváli príslušný úrad. V Južnom Tirolsku zatiaľ takéto schválenie nenastalo, a preto museli všetky meracie zariadenia minimálne dočasne odstaviť.

Až keď úrady na základe štatistík dopravy a nehôd určia konkrétne úseky ciest, kde budú radary povolené, bude možné tieto zariadenia opäť uviesť do prevádzky. Dovtedy zostáva celá sieť radarov neaktívna.

Problém pre bezpečnosť?

Prezident Združenia mestskej polície Južného Tirolska Christian Carli upozorňuje, že radary nie sú určené na generovanie príjmov, ale na prevenciu nehôd.

„Radary nie sú o peniazoch, ale o bezpečnosti. Práve počas letnej sezóny, keď je na cestách zvýšený pohyb, je absencia kontroly rýchlosti poľutovaniahodná,“ uviedol.

pokuty za rýchlosť

Technická stránka a pravidelné kontroly

Okrem legislatívnych zmien sa pozornosť sústredí aj na technické aspekty radarov. Po rozhodnutí súdu z roku 2024 sú v Taliansku po právnej stránke dovolené len tie zariadenia, ktoré sú typovo schválené. V Južnom Tirolsku používajú podľa Christiana Carla výlučne homologované prístroje, ktoré prechádzajú každoročnou technickou kontrolou.

Tento dôraz na technickú správnosť, ktorý si kontrola rýchlosti áut vyžaduje, je dôležitý – v iných regiónoch, ako napríklad v Trevise, sa vyskytli prípady, keď udelili pokuty na základe nedovolených alebo nesprávne kalibrovaných radarov. Výsledkom boli masové žiadosti o vrátenie pokút.

Nové pravidlá pre radary

Od 12. júna 2025 platia v Taliansku nové celoštátne pravidlá pre inštaláciu radarov. Cieľom je zamedziť svojvoľnému umiestňovaniu radarov a zvýšiť dôveru verejnosti (vrátane turistov) v dopravné kontroly.

Najdôležitejšie zmeny a ako má prebiehať kontrola rýchlosti podľa nových pravidiel:

  • Radary musí vodičom vopred oznámiť dopravné značenie (s predstihom najmenej 200 metrov v obci, 1000 metrov mimo obce).

  • Kontrola rýchlosti radarmi je povolená v obciach iba v zónach s rýchlostným limitom 50 km/h.

  • Medzi dvoma stacionárnymi radarmi musí byť minimálny odstup: 1 km v obci, 4 km mimo obce.

  • Rýchlostný limit v mieste inštalácie nesmie byť nižší o viac ako 20 km/h oproti bežnej povolenej rýchlosti (napríklad 130 km/h na diaľnici – limit vtedy nemôže byť napríklad 80 km/h).

  • Skryté alebo maskované radary sú úplne zakázané.

  • Obdobné pravidlá platia v Taliansku aj pre mobilné radary.

nové radary

Menej pokút, menej príjmov

Nové opatrenia reagujú na vlnu kritiky voči radarom, ktorých hlavnou úlohou má byť kontrola rýchlosti. Známym príkladom je prípad zamestnanca supermarketu, ktorý dostal mnohé pokuty za rýchlosť v celkovej výške 28 000 eur v rámci jeho pravidelnej cesty do práce. Všetky sankcie mu postupne udelil jediný radar, ktorý umiestnili na neprehľadnom, skrytom mieste.

Podľa údajov za rok 2024 vyniesli pokuty talianskym samosprávam rekordnú sumu 1,7 miliardy eur. V Miláne to bolo viac než 204 miliónov, v Ríme takmer 146 miliónov. Aj malé obce vybrali veľa peňazí. Napríklad Carrodano so 465 obyvateľmi zarobilo vďaka jedinému radaru na pokutách vyše 800-tisíc eur.

Zmeny v legislatíve preto znamenajú aj značnú finančnú výzvu. V Južnom Tirolsku však zástupcovia samospráv zdôrazňujú, že cieľom nie je príjem do rozpočtu. Kontrola rýchlosti má vraj predovšetkým zabezpečiť bezpečný verejný priestor a bezpečné cesty pre všetkých účastníkov cestnej premávky.

Nutná reforma má aj riziká

Vypnutie všetkých radarov v Južnom Tirolsku názorne ukazuje dopad novej legislatívy na každodennú prax. Hoci cieľom je spravodlivejší a transparentnejší systém dopravných kontrol, krátkodobý efekt môže viesť k nárastu dopravných priestupkov. Vodiči sa veľmi rýchlo dozvedia o tom, že meracie zariadenia zostali nefunkčné. Kontrola rýchlosti áut by sa však určite nemala zastaviť úplne.

Otázne tak zostáva, či nové pravidlá skutočne prinesú väčšiu férovosť voči vodičom, alebo skôr vytvoria nové komplikácie. Odpoveď ukážu najbližšie mesiace. Jedno je však isté: taliansky systém pokút za rýchlosť a radarov prechádza zásadnou zmenou.

Zdroj: raisudtirol.rai.it