Aktualita
Povinná výmena ŠPZ so skratkami okresov: Zdražovanie áut a milióny z vrecák Slovákov?
Nastane na Slovensku povinná výmena ŠPZ za nové bez identifikácie okresu? Na poplatkoch by sme nechali obrovské sumy peňazí.
Vydané Text: Alex
Na jedno auto vychádza výmena ŠPZ na 50 eur
Vodičov na Slovensku raz za čas znepokojujú špekulácie o možnej povinnej zmene tabuliek s evidenčným číslom vozidla (ŠPZ). Prakticky hneď po zavedení nového systému, pri ktorom už nové tabuľky EČV nenesú skratky okresu, sa začali objavovať otázky, či sa výmena ŠPZ bude časom týkať aj existujúcich áut.
Takýto krok by však nebol len administratívne náročný, ale aj mimoriadne nákladný – pre vodičov aj štát. Po skôr realizovanom zdražení stojí prvotné vydanie jednej tabuľky ŠPZ štandardne 25 eur (nehovoríme o špeciálnych ŠPZ na želanie). Vzhľadom na to, že všetky autá majú dve tabuľky, celkový náklad, resp. správny poplatok pri jednej výmene predstavuje 50 eur. Ak by sa výmena dotkla hoci len jedného milióna vozidiel, motoristi by spolu zaplatili až 50 miliónov eur. To všetko za prepokladu, že by zmenu nepreplácal štát.

Takto vyzerali tabuľky slovenských ŠPZ kedysi – ešte bez znaku EÚ.
Drahšia diaľničná známka, vyššia DPH
Pre štátnu pokladnicu by výmena ŠPZ znamenala vítané príjmy. Platí to obzvlášť v čase, keď rozpočet stále podlieha silnému tlaku. Slovensko čelí dlhodobo neúnosným rozpočtovým deficitom. Výdavky štátu prevyšujú príjmy a vláda už prijala viaceré nepopulárne opatrenia – zvýšila daň z pridanej hodnoty, zaviedla transakčnú daň či zvýšila cenu za ročnú diaľničnú známku na 90 eur.
Výmena ŠPZ by tak mohla predstavovať ďalší spôsob, ako zalepiť diery v štátnej kase. Áno, aj tentokrát by sa tak udialo prostredníctvom peňaženiek motoristov. Máme však dobrú správu. Zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, že by takýto krok štát plánoval. Ako upozornil portál startitup.sk, ministerstvo vnútra SR už skôr uviedlo, že plošná výmena tabuliek s evidenčným číslom vozidla nie je na stole.

Štát vyrába ŠPZky vo vlastnej réžii, vďaka čomu šetrí financie.
Vodiči tak zatiaľ môžu zostať pokojní. Ak by však štát od tohto stanoviska ustúpil, už dnes vieme, že by tým vyvolal veľkú vlnu nevôle. Motoristi totiž tak či tak čelia vysokým nákladom – okrem diaľničnej známky išli nahor priebenže napríklad aj ceny PZP a havarijného poistenia.
Zdražovanie áut v posledných rokoch
V poslednom období sa vlastníctvo auta stáva čoraz drahšou záležitosťou, hoci sú naň odkázané často najmä nízkopríjmové časti obyvateľstva, napríklad mnohí ľudia žijúci na vidieku s riedkou sieťou autobusových a vlakových spojov verejnej dopravy. Výmena ŠPZ by najviac zaťažila práve ich rodinné rozpočty.
Aktuálne na Slovensku prebieha výmena ŠPZ na čisto dobrovoľnej báze, čo dáva zmysel aj z hľadiska zbytočného odpadu a záťaže na životné prostredie. Predsa len, staré tabuľky so skratkami okresov sa oplatí si ponechať, pokiaľ napríklad auto nepredáte a vy si zoberiete ďalšie vozidlo s inými tabuľkami EČV. Viacerí si už navyše zvykli aj na kritizovaný dizajn nových tabuliek a nemajú s ním výraznejší problém, hoci ide samozrejme o vec vkusu.
Zdroj: startitup.sk