Taxikári v panike: Týmto ušetríte 30 eur na jazde Uberom
Chcete ušetriť na jazde Uberom? Taxikárov to vôbec nepoteší, no sú bezmocní a nedokážu sa voči tomuto triku žiadnym spôsobom brániť.
Vydané Text: Alex
Pri jazde Uberom dokážu byť ceny poriadne rozdielne. Vedia o tom aj taxikári, ktorých to hnevá. Cenový algoritmus Uberu im spôsobuje masívne finančné straty. Výskum poukazuje na znepokojujúce praktiky.
Čoraz viac sa ukazuje, že digitálne inovácie nemusia byť výhodná pre všetkých. Podľa štúdie britských výskumníkov prichádzajú vodiči o značnú časť svojich príjmov kvôli dynamickým cenám Uberu. Zákazníci dokážu v niektorých prípadoch ušetriť napríklad aj 30 eur za jednu jazdu, no pre vodičov sa stáva celý systém odmeňovania čoraz menej transparentným.
Firma profituje, vodič Uberu prerábajú
Odborná analýza vychádzajúca z viac než 1,5 milióna jázd vo Veľkej Británii odhalila, že pri každej jazde Uberom si firma berie očividne oveľa vyšší podiel ako v minulosti.
Zatiaľ čo predtým to bolo približne 20 až 25 percent, aktuálne si platforma ponecháva v priemere 29 percent z ceny každej jazdy. V niektorých prípadoch dokonca vyše polovicu. Najviac to postihuje práve samotných vodičov, ktorí majú čoraz menšiu kontrolu nad tým, koľko reálne zarobia.
Ceny Uberu sú dynamické
Zavedenie nového cenového modelu v roku 2023 malo zefektívniť systém určovania cien. Algoritmus zohľadňuje faktory ako denná doba, dopyt, premávka či počasie.
V praxi však podľa štúdie prestížnej Oxfordskej univerzity zmeny viedli skôr k neprehľadnosti a neistote na strane vodičov. Mnohí z nich uvádzajú, že už nedokážu predpovedať, kde a kedy sa im oplatí jazdiť.
Navyše, údaje o tom, koľko Uber ako konkurent klasických taxislužieb z jednotlivých jázd zinkasuje, sú často nejasné. Skúsenosti naznačujú, že čím drahšia jazda, tým vyšší podiel si firma ponechá. Spoločnosť to však oficiálne popiera.
Nesúhlasná reakcia Uberu
Spoločnosť obvinenia odmieta. Tvrdí, že jej podiel z peňazí pri jazde Uberom sa nemení a zostáva vraj na úrovni 25 %. Hovorca firmy tiež dodal, že vodiči vždy vopred vidia, koľko za jazdu zarobia, a môžu sa slobodne rozhodnúť, či ju prijmú.
Autori štúdie však upozorňujú, že ide len o zlomok reality. Vodiči podľa nich stratili možnosť plánovať si pracovný deň, pretože ich zárobky ovplyvňujú algoritmy, ktorých fungovanie nepoznajú.
Protesty vodičov Uberu aj v Európe
Koncom mája sa pred centrálnou kanceláriou Uberu v Londýne konala demonštrácia. Vodiči protestovali proti podmienkam, ktoré stanovujú ceny Uberu a pripravujú ich o zárobky.
Jeden z účastníkov protestov vykonal „skúšobnú“ jazdu na letisko. Zákazník pri jazde Uberom zaplatil 46 libier, vodič dostal len 26. Zvyšok si ponechala platforma. Podobné protesty vodičov sa uskutočnili aj v iných európskych mestách vrátane Amsterdamu a Helsínk.
Vodiči sa obávajú, že Uber smeruje k neprehľadnému odmeňovaniu, pri ktorom by dvaja šoféri mohli za rovnakú trasu dostať rôznu odmenu – napríklad podľa ich údajnej efektivity či správania týchto šoférov v minulosti.
Už dlhšie pritom panujú medzi vodičmi panujú obavy z ďalšieho vývoja, ktorý postihne ceny Uberu. Generálny riaditeľ spoločnosti Dara Khosrowshahi naznačil, že firma plánuje rozdeľovať jazdy šoférom individuálne podľa ich „preferencií“ a predchádzajúceho správania. Kritici sa obávajú, že to len prehĺbi nerovnosť a netransparentnosť pri odmeňovaní.