Volkswagen ID. EVERY1: Elektromobil, ktorý nerobí kompromisy tam, kde netreba

Nový Volkswagen ID. EVERY1 je predobrazom cenovo dostupného elektromobilu s rozumným výkonom, praktickým interiérom a nadčasovým dizajnom.

Vydané  Text: 

Koncern Volkswagen je v súčasnosti s 13 značkami a vyše 9 miliónmi automobilov odovzdaných zákazníkom v roku 2024 druhým najväčším svetovým automobilovým výrobcom. Portfólio jeho produktov zahŕňa osobné automobily všetkých kategórií, ľahké úžitkové i ťažké nákladné vozidlá a dokonca aj motocykle. Pri tom niekdajší, pôvodne štátny podnik Volkswagen, bol v máji 1937 založený s cieľom vývoja a výroby ľudového automobilu – automobilu pre každého. Najnovšia štúdia ID. EVERY1,´predstavená začiatkom marca, má byť predobrazom práve takého automobilu pre každého – iba s elektrickým pohonom.

Nový Volkswagen ID. EVERY1 je predobrazom cenovo dostupného elektromobilu s rozumným výkonom, praktickým interiérom a nadčasovým dizajnom.

Nová epocha dizajnu

Štúdia ID. EVERY1 otvára novú kapitolu výrazových prostriedkov dizajnu značky Volkswagen. Od nej odvodený sériový model ID.1 má byť dôveryhodný, sympatický, nadčasový a „beztriedny“. Ako pri premiére potvrdil šéfdizajnér Andreas Mindt, dizajn štúdie na 80 percent zodpovedá sériovému modelu. Relatívne dlhý rázvor 2539 mm v pomere k dĺžke 3880 mm a veľká šírka 1816 mm dodávajú telesu karosérie proporcie evokujúce robustnosť a solídnosť. Tento vnem ešte ďalej podporuje monolitický tvar karosérie a veľké 19-palcové kolesá s pneumatikami 225/40 R 19. Celková výška 1490 mm je prakticky na úrovni aktuálneho modelu Golf.

Nový Volkswagen ID. EVERY1 je predobrazom cenovo dostupného elektromobilu s rozumným výkonom, praktickým interiérom a nadčasovým dizajnom.

Vrodená prívetivosť

Aby bol nový malý Volkswagen široko akceptovaný, dostal do vienka prívetivý vzhľad. Podieľa sa na ňom tvar svetlometov, ktorých osvetľovacie systémy full LED umožňujú animácie pripomínajúce ľudské oči. Široká štrbina v nárazníku na prívod chladiaceho vzduchu pre pohon má na bokoch zdvihnutý spodný okraj, vytvárajúci prívetivý „úsmev“. Obdobný tvar je vymodelovaný aj na zadnom nárazníku.

Nový Volkswagen ID. EVERY1 je predobrazom cenovo dostupného elektromobilu s rozumným výkonom, praktickým interiérom a nadčasovým dizajnom.

Dôsledná symetria

Jedným z neprehliadnuteľných prvkov dizajnu je symetria prednej a zadnej časti karosérie, dodávajúca malému automobilu nadčasovú eleganciu. Tvar zadných skupinových LED svetiel a ich svetelná grafika kopírujú predné svetlomety. Zvislé denné svetlá na okrajoch predného nárazníka – ktoré zobrazovaním pohyblivého svetelného stĺpca slúžia aj ako indikátor nabíjania – sa na zadnej časti opakujú v podobe zvislých odrazových skiel. Symetrickým prvkom je aj logo VW na prednej presklenej maske a v tmavo tónovanom okne dverí batožinového priestoru – ktoré je osvetlené vpredu bielou a vzadu červenou farbou.

Nový Volkswagen ID. EVERY1 je predobrazom cenovo dostupného elektromobilu s rozumným výkonom, praktickým interiérom a nadčasovým dizajnom.

Nasadená strecha a zlatý rez

Jedným z charakteristických štylistických detailov ID. EVERY1 je zdanlivo sa vznášajúca strecha kabíny Flying Roof Concept. Pri pohľade zboku pôsobí ako nasadený štít prilby, tiahnuci sa od typických robustných zadných stĺpikov dopredu. Tento dojem ďalej umocňujú predné stĺpiky s vysoko lesklým čiernym plastovým obkladom. Zvláštnosťou strechy je pozdĺžny prelis v jej strednej časti, vzadu zakončený vsadeným tretím brzdovým svetlom. Takto modelovaná strecha nezmenšuje priestor nad hlavami vodiča a spolujazdcov štvormiestneho vozidla. Na vonkajších stranách je strecha pretiahnutá dozadu, čím sa vytvára delený spojler, zlepšujúci aerodynamiku vozidla. Pri pohľade zboku má plocha skiel a plechu pomer 2/5 k 3/5. Tento pomer, tzv. zlatý rez, je už od čias renesancie považovaný za jeden z kánonov krásy vo výtvarnom umení.

Nový Volkswagen ID. EVERY1 je predobrazom cenovo dostupného elektromobilu s rozumným výkonom, praktickým interiérom a nadčasovým dizajnom.

Nový základ

Rovnako ako predchádzajúca štúdia ID. 2all, ktorá je vzorom pre sériový model ID. 2 (premiéra na jeseň 2025), aj ID. EVERY1 využíva ako konštrukčný základ novú verziu modulárnej stavebnice elektromobility MEB s pohonom predných kolies. Štúdia má elektromotor s výkonom 70 kW (95 k), ktorý bohato stačí pre mestské vozidlo s maximálnou rýchlosťou limitovanou na 130 km/h kvôli efektívnemu využívaniu elektrickej energie. Batéria pohonu, uložená v podlahe medzi nápravami, ktorá je hlavným ekonomickým faktorom ovplyvňujúcim cenu budúceho sériového modelu, bude využívať nový jednotný článok s chémiou fosforečnanu lítno-železitého (LFP). Kapacita základnej batérie má umožniť dojazd 250 km (kombinovaný podľa WLTP).

Minimalistický kokpit

V interiéri sa na rozličných miestach opakuje tvar rovnobežníkov so zaoblenými hranami, uplatnený zvonka na svetlometoch a zadných svetlách. Napríklad na moduloch tlačidiel na ramenách volantu s vencom splošteným zhora i zdola, ventilačných mriežkach, veku odkladacej schránky v strede horizontálne členeného prístrojového panelu, pedáloch alebo vyberateľnom Bluetooth reproduktore medzi prednými sedadlami. Rovnako ako v najnovších sériových modeloch ID je pred vodičom iba malý displej zobrazujúci najdôležitejšie prevádzkové údaje a na pravej strane stĺpika riadenia páčka ovládania pohonu. Infotainment s veľkým dotykovým displejom bude – takisto ako celé vozidlo – využívať úplne nový softvér, vyvíjaný v spoločnom podniku VW a Rivian Automotive z USA. Jeho flexibilná architektúra umožní aktualizácie na špecifické prispôsobenie vozidla potrebám zákazníka a dopĺňanie rozličných nových funkcií počas celej doby životnosti.

Nový Volkswagen ID. EVERY1 je predobrazom cenovo dostupného elektromobilu s rozumným výkonom, praktickým interiérom a nadčasovým dizajnom.

Všestranný interiér

Hoci ID. EVERY1 sa svojou dĺžkou 3880 mm zaraďuje medzi už nevyrábaný model up! a aktuálny model Polo, poskytuje rovnaký vnútorný priestor ako Polo s dĺžkou 4074 mm. Tri sedadlá spolujazdcov sa dajú sklápať a nastavovať rozmanitým spôsobom, čím sa dá výrazne zväčšiť základný objem batožinového priestoru 305 litrov. Na úplne plochej podlahe kabíny je medzi prednými sedadlami multifunkčná konzola nahrádzajúca stredovú lakťovú opierku, ktorá sa dá na koľajničkách posunúť aj dozadu. Konzola s podobným vyhotovením ako má ID. Buzz, obsahuje rozličné odkladacie prvky. Variabilne využiteľné prvky obsahuje aj prístrojový panel pred spolujazdcom, do ktorého sa dá nasadiť tablet, odkladacia priehradka v strede sa dá využiť aj ako stolík. Poťahové látky použité v interiéri sú vyrobené z recyklovaných plastov.

Víťazstvo rozumu

V zdanlivo rozhodnutom súboji dotykový displej kontra gombíky dôjde k prekvapujúcemu obratu. Ako povedal šéfdizajnér Andreas Mindt: „Auto nie je telefón“. Preto bude mať sériový ID. 1 – rovnako ako už pred ním ID. 2 a po ňom aj všetky ďalšie nové modely značky – minimálne 5 fyzických ovládacích prvkov na prístrojovom paneli. V ID. EVERY1 je to tlačidlo výstražných svetiel, kolískové tlačidlá nastavovania teploty na obidvoch stranách kabíny, tlačidlá vyhrievania predných sedadiel a valček regulátora hlasitosti audiosystému. Aj na multifunkčnom volante budú fyzické tlačidlá namiesto nespoľahlivých dotykových plôch.

Nový Volkswagen ID. EVERY1 je predobrazom cenovo dostupného elektromobilu s rozumným výkonom, praktickým interiérom a nadčasovým dizajnom.

Dieťa Stredomoria

Sériový model ID. 1 so základnou cenou na symbolickej hranici 20 000 eur s daňou sa začne vyrábať v roku 2027. Dosiahnutiu plánovaného cenového rámca je prispôsobená celá výrobná logistika. ID. 1 sa bude vyrábať v závode Volkswagen Autoeuropa v okrese Palmela v Portugalsku (cca 25 km od Lisabonu). Batérie sa budú kompletizovať v novo vybudovanej hale závodu SEAT Martorell v španielskej Barcelone. Články do batérií bude dodávať španielska gigafactory firmy PowerCo, dcérskej spoločnosti koncernu Volkswagen, v súčasnosti budovaná v meste Sagunto (provincia Valencia).

Na cestách pribudne zvláštna zelená značka, za jej nedodržanie ale pokutu vodiči nedostanú