Zaujímavosť

O histórii MG – britská značka prežila vďaka vášni pre športové autá

Spoznajte storočnicu legendárnej britskej automobilky MG. Pozrite sa na kľúčové modely, ktoré formovali športové auto, od prvých roadsterov až po moderné elektromobily.

Vydané  Text: 

Oslavovať storočnicu sa nepodarí každej automobilke. Zvlášť britskej. Akýmsi zvláštnym riadením osudu sa všetky podstatnejšie automobilky z Ostrovov dostali do zahraničných rúk, alebo prežili iba vďaka mohutným investíciám zo zahraničia. Možno iba preto, aby sa ázijské značky ľahšie dostali na náročný európsky trh.

Lebo o niečom ako čistej láske k značke, nech má akúkoľvek tradíciu, si nemusíme v tvrdom automobilovom svete robiť vôbec žiadne ilúzie. Na druhej strane, ako ukazuje film histórie automobilky MG, v jej histórii bolo niekoľko modelov, ktoré buď formovali tvár automobilového sveta, alebo vzbudili nemalý záujem. Ak sa na ne pozriete bližšie, nájdete jednoznačného spoločného menovateľa. Ikonické modely mali vždy dvojicu dverí, dvojicu sedadiel a otvorenú strechu.

1924 – MG 14/28

Pôvod športových génov MG

Značka MG začínala ako divízia športových vozidiel automobilky Morris Cars. Do povedomia verejnosti sa dostala v roku 1924 prvým modelom MG 14/28 s maximálnou rýchlosťou 104,6 km/h. Tieto autá zabezpečili obľubu značky MG medzi motoristami so športovým srdcom.

1925 – Old Number One

Menší, rýchlejší a zábavnejší

Po tom, ako Cecil Kimber z Morris Garages v Oxforde prerástol svoju prácu u predajcu, zamieri do garáže a začal pracovať na svojej vízii: stavanie menších, rýchlejších a zábavných áut. Vytvoril prvé športové auto MG, Old Number One.

1929 – MG M-Type Midget

Ľudové športové auto

M-Type je prvé skutočné ľudové športové auto MG. Ide o najlepší prejav odvahy MG inovovať. Bolo rýchle, zábavné a cenovo dostupné. Auto si hneď po uvedení na trh získalo okamžitú popularitu.

1933 – Magnette MG K3

MG poráža konkurenciu

Model MG K3 Magnette vyhral Mille Miglia, jedny z najťažších pretekov na svete v tej dobe. Kapitán George Eyston a Johnny Lurani boli prvým netalianskym tímom, ktorý vyhral triedu do 1 100 cm3.

1945 – MG TC Midget

Zrodenie príťažlivosti

Spoločnosť uviedla na trh model MG TC doplnený o skvelé funkcie a prvky. MG vyrobilo viac ako 10 000 kusov modelu TC. Vozidlo odštartovalo americkú vášeň pre britské športové autá.

1953 – MG Z A Magnette

Rok klasického Magnette

Model MG ZA Magnette upútal pozornosť. Vďaka solídnemu výkonu a vynikajúcim schopnostiam si okamžite získal všeobecnú popularitu.

1955 – MG A

MG aerodynamicky do budúcnosti

MG pripravil svoj rad športových áut pre moderných nadšencov s novým motorom s objemom 1 498 cm  3 a elegantným aerodynamickým tvarom, ktorý pripravil pôdu pre vzrušujúcu históriu výroby s viac ako 100 000 predanými modelmi MGA za sedem rokov.

1957  – MG EX181

Lámači rekordov

Automobilka MG posunula v období rokov 1954 – 1959 s dvoma novými rekordmi rýchlosť do nových výšin. Model EX181, známy tiež ako Roaring Raindrop (Revúca kvapka), dosiahol v roku 1957 na soľných pláňach v Bonneville rekordnú rýchlosť 395,31 km/h. Za volantom bol legendárny jazdec Sir Stirling Moss. Tento rekord o dva roky neskôr prekonal jeho kolega z F1 Phil Hill a dosiahol rýchlosť 410,23 km/h.

1962 – MGB

Bestseller

Roadster MGB bol najpredávanejším modelom značky MG na veľa desaťročí. Ide pravdepodobne o prvý moderný model značky MG, pretože používal monokokovú konštrukciu. Z 0 na 100 km/h zrýchlil len za 11 sekúnd a predalo sa z neho viac ako 500 000 kusov.

1973 – MGB G T V8

Malé auto, veľký výkon

Byť súčasťou British Leyland znamenalo, že MG mala prístup k širšej škále motorov, ako bol napríklad 3,5-litrový motor Rover V8. Malé auto s takýmto množstvom výkonu sa ukázalo ako veľmi obľúbená kombinácia.

1982 – Metro MG

Skvelé veci, malé rozmery

Po zatvorení dverí Abingdonu si mnohí mylne mysleli, že prichádza koniec éry MG. MG sa však objavilo silnejšie a predstavilo zábavný a kompaktný model MG Metro, ktorý má stále obrovskú fanúšikovskú základňu.

1993 – MG RV8

Znovuzrodenie legendy

V osemdesiatych rokoch vzrástla popularita MGB a klasických automobilov vo všeobecnosti. Opäť bol hmatateľný dopyt po športových autách. V roku 1993 sa MGB vrátilo v podobe modelu MG RV8, roadsteru s 3,9-litrovým motorom V8.

1995 – MGF

Znovuzrodenie legendy

MGF bol prvým úplne novým športovým vozidlom MG od roku 1962. Pred uvedením auta na trh panovalo obrovské vzrušenie. S motorom v strede a plynovým odpružením bol inovatívny a rýchlo sa stal bestsellerom vo väčšine sveta.

2009 – MG6

Späť so sviežim vzhľadom

Úplne nový model MG6 GT bol štvordverový hatchback, ktorý ukázal rovnováhu tradície športového sedanu MG a zároveň priniesol súčasný dizajn. MG6 GT a Magnette boli ukážkou estetiky ďalšej generácie produktov MG.

2011 – MG3

Nová doba, nové požiadavky

Vizionárska značka MG si vždy uvedomovala potrebu osobného dotyku. Model MG3 dal majiteľom možnosť dotvárať svoje autá s možnosťami prispôsobenia na vysokej úrovni. MG3 opäť pritiahlo pozornosť automobilového sveta k značke MG.

2012 – MG5

Dizajn dopĺňa výkon

MG5 sa ukázalo ako absolútna hviezda. Veľkolepé kompaktné auto s úžasným dizajnom exteriéru, luxusným
interiérom a vysoko výkonným 1,5-litrovým benzínovým štvorvalcovým motorom VTi -Tech.

2015 – MG GS

Prvé SUV

Spoločnosť MG, ktorá je vždy v popredí inovácií, uvádza na trh model MG GS, vôbec prvé SUV značky MG. Lepšia agilita umožnila vodičovi MG vziať svoje MG na cestu, aj mimo nej.

2017 – MG ZS

Buďte online

Model MG ZS prišiel v roku 2017. Prvý model MG s internetovým pripojením si rýchlo získal obľubu po celom svete. Predáva sa vo viac ako 40 krajinách a za šesť rokov sa priblížil k 800 000 predaným kusom. Plne elektrická verzia, MG ZS EV, debutovala v roku 2018.

2017 – Štúdia MG E-Motion

Krása a E-motion

Ohromujúci koncept elektrického kupé E-Motion bol navrhnutý tak, aby zrýchlil z 0 na 100 km/h za menej ako štyri sekundy a dosiahol dojazd viac ako 500 km. Skutočne očarujúce MG.

2019 – MG ZS EV

Rodinné a zábavné

Model MG ZS EV poteší celú rodinu, je plne elektrický a ponúka veľa zábavy. SUV MG prišlo do Európy v roku 2019.




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.