NOVINKA
Spaľovací motor v autách švédskej značky žije. Toto je nové Volvo XC90
Švédska automobilka včera predstavila modernizovanú vlajkovú loď, plug-in a mild-hybridné SUV Volvo XC90. Dizajnéri prepracovali exteriér, ale predovšetkým interiér a spolu s konštruktérmi i podvodzok. Modernizovaný model dostal komfortnejšie naladené zavesenie. Zástupcovia značky pri premiére poukázali na skutočnosť , že „z nového modelu XC90 vyžaruje sebavedomie.“
Generálny riaditeľ spoločnosti, Jim Rowan, popisuje Volvo XC90 ako „vlajkovú loď, ktorá je už roky jedným z najpredávanejších modelov a u mnohých zákazníkov je dodnes obľúbená Rowan nezabudol spomenúť aj elektrického súrodenca EX90, ktorý spolu s XC90 „ponúka zákazníkom možnosť vybrať si pohon, ktorý im najviac vyhovuje a obe vozidlá poskytujú vyvážené portfólio produktov v rámci pokračujúceho prechodu k úplnej elektrifikácii.“
Škadinávska praktickosť
Najväčšie zmeny prebehli v kabíne. Vynovený interiér sa vyznačuje prepracovanou palubnou doskou, ako aj vyššou mierou praktického využitia. Automobilka k tomu dodáva, že návrhári použili väčší podiel recyklovaných materiálov. Uprostred palubnej dosky tróni 11,2″ dotyková obrazovka s vyšším rozlíšením, ktorá zároveň otvára dvere do sveta nových funkcií, aplikácií, pravidelných aktualizácií softvéru prostredníctvom bezdrôtového prenosu. Pre priaznivcov kvalitného zvuku je v ponuke audiosystém Bowers & Wilkins High Fidelity. V interiéri nebude chýbať indukčná nabíjačka pre mobily či ambientné osvetlenie. Jednoducho to najlepšie zo súčasného škandinávskeho dizajnu.
Samotný interiér bude pre zákaznikov dostupný v troch verziách. Klasický 5-miestny, viac na luxus orientovaný 6-miestny a rodinný 7-miestny. Za druhým radom sedaiel bude k dispozícii 640 až 680 litrov batožinového priestoru. Pri konfigurácii s tretím radom ostane voľných 262 až 302 litrov. Pri všetkých sklopených sedadlách objem batožinového pristoru činí 1 874 litrov.
Bezpečnosť na prvom mieste
Je všeobence známe, že modely Volvo patria k najbezpečnejšim vozidlám na svete. Ani v prípade modelu XC90 to nie je inak. O bezpečnosť posádky sa okrem karosérie z vysokopevnostných ocelí starajú v rámci aktívnej ochrany radary či predné kamery.
K dôležitým novinkám patrí určite vylepšený príplatkový vzduchový podvozok. Ten „skenuje“ vozovku aj samotný automobil 500-krát za sekundu. K následným zmenám prispôsobuje charakteristiku tak, aby mala posádka vozidla vždy k dispozícii čo najvyšší komfort. Toto odpruženie umožnuje znížiť svetlú výšku o 20 mm, alebo naopak zvýšiť zo štandardnej polohy o 40 mm.
Maximum 455 koní
Základná pohonná jednotka (označovaná ako B5) bude mať 250 koní a 8-stupňovú automatickú prevodovku. Šprint z 0 na 100 km zvládne za 7,7 s. Maximálna rýchlosť sa zastaví na 180 km/h. Verzia B6 ponúkne 300 koní. Vrcholom bude 2,0 l plug-in hybrid (T8) s výkonom 310 koní, pričom elektromotor bude mať 145 koní. Automobilka Volvo uvádza systémových 455 koní a priemernú spotrebu 1,6 l/100 km a k tomu 21,4 kWh/100 km. Pokiaľ ide o dojazd v čisto elektrickom režime, XC90 by mala zvládnuť 73 km, v meste potom vďaka intenzívnejšej rekuperácii 89 km podľa WLTP.
Na záver informácia o cene. Na americkom trhu štartuje na sume 58 695 dolárov (v prepočte 53 120 eur). Najdrahší model bude stáť 81 000 dolárov (73 303 eur). Slovenské ceny nie sú zatiaľ známe. V Spojených štátoch amerických sú objednávky na nový model XC90 spustené, to isté platí už aj pre nemecký trh, kde auto začína na hranici 87 490 eur.
Zdroje: Volvo Cars

Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.
Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk