Citroën C4 Cactus: Nízkotučná kačica

Citroën konečne odhalil sériovú podobu modelu C4 Cactus, ktorý má byť jednoduchý a dostupný, ako bol pred polstoročím dnes už legendárny 2CV, známy ako „kačica“. Prináša však aj možnosť individualizácie dizajnu a inovatívne technologické riešenia.
Vydané  Text: 
Na prvej statickej prezentácii v Paríži, ktorá sa konala v deň narodenín Andrého Citroëna, nás okamžite zaujal exteriér auta, ktorý sa takmer vôbec nelíši od posledného konceptu. Ten bol predstavený na jeseň vo Frankfurte, takže tu máme už dávnejšie známy a nepochybne odvážny vzhľad s dvojdielnymi prednými svetlometmi po vzore C4 Picasso. V záujme tuhosti vozidla prišiel koncept iba o bezrámové dvere a dostal tradičný B-stĺpik, ostatné „vychytávky“ mu na naše prekvapenie zostali. Myslíme tým najmä nevšedné strešné lyžiny či vzduchové vankúše Airbump v bočných dverách a tiež rohoch nárazníkov auta. Vyrobené sú z pružného termoplastického polyuretánu a majú ochrániť karosériu pred drahými opravami jemných škrabancov a ťukancov od iných áut. Panely nepotrebujú výnimočnú údržbu, sú ľahko (a lacno) vymeniteľné a dodávať sa budú v štyroch farbách. S desiatimi odtieňmi lakovania a tromi farebnými variantmi interiéru tak možno vytvoriť kombináciu podľa vlastnej chuti. Na pohľad sa nám zdá byť C4 Cactus s masívnym oplastovaním a hrubým C-stĺpikom robustný, v skutočnosti je však na pomedzí segmentov B a C. V portfóliu značky Citroën sa radí medzi C3 a C4. Francúzsky sukulent vyrástol na platforme toho menšieho zo spomínaných, rázvor náprav (2 608 mm) je však totožný s väčším hatchbackom C4. Na svedomí to majú kolesá umiestnené v rohoch karosérie, vďaka čomu očakávame dobrú manévrovateľnosť. Rozmery auta však zostávajú kompaktné, s dĺžkou 4 160 mm, šírkou 1 730 mm a výškou 1 480 mm má Cactus namierené proti podobne koncipovanému Peugeotu 2008 a Renaultu Captur. Nevšedný exteriér v sebe neskrýva žiadny obyčajný interiér, aj tu dizajnéri popustili svojej fantázii uzdu. Kabína pôsobí vzdušne a jednoducho, na stredovej konzole nachádzame iba minimum tlačidiel. Na ovládanie väčšiny systémov totiž slúži centrálny 7-palcový dotykový displej (dodávaný sériovo), ktorý poznáme napríklad z Peugeotu 2008. Už teraz vieme predpovedať nutnosť častého prepínania obrazoviek medzi audiosystémom, klimatizáciou, navigáciou a telefónom. Druhý displej pred volantom slúži ako digitálny prístrojový štít s najpotrebnejšími informáciami o jazde a z palubného počítača. Zaujímavo riešená je voľba smeru jazdy pri robotizovanej prevodovke ETG, namiesto radenia klasickou pákou zostali iba tri tlačidlá na stredovej konzole. Citroën v mnohých modeloch kombinuje sci-fi s vintage štýlom, a tak ani v modernom prostredí kabíny Cactusu nechýbajú retro prvky. Rúčky na zatváranie dverí pripomínajú držiaky drahých tašiek, priehradka pred spolujazdcom sa podobá na luxusnú cestovnú batožinu z čias plavby Titanicu. Aspoň prednému spolujazdcovi nebudú dvierka priehradky skúšať reflexy klepaním po kolenách. Otvárajú sa dohora a odkladací priestor je pomerne veľký, hlavový airbag je totiž v strope a pri náraze sa rozvinie pozdĺž čelného skla. Veľmi inovatívne zadné okná sa nedajú otvoriť, iba vyklopiť, takže opäť trochu retro. Priestorovo úsporné riešenia a minimalistická palubná doska uvoľnili priestor tomu najpodstatnejšiemu – posádke a batožine. Veľký rázvor poskytuje vnútorný priestor na úrovni kompaktného auta. Vpredu nenájdeme klasické sedadlá, sedíme na pohodlnom gauči. Komfort na mäkkej pohovke je skvelý, no počas jazdy nám asi bude chýbať lepšie bočné vedenie. Našťastie tu máme aspoň výklopnú lakťovú opierku. Presvedčili sme sa, že štvorčlenná dospelá posádka priemerného vzrastu nebude trpieť nedostatkom miesta ani vzadu. Zadná lavica je nedelená, za ňou je 358 dm3 priestoru na batožinu. Jeho tvar je rovnomerný, pre tuhosť karosérie museli inžinieri posunúť nakladaciu hranu do výšky 80 cm. Všetky inovatívne aj úsporné elementy majú v Cactuse zmysel, cieľom bolo redukovať hmotnosť a udržať nízke výrobné náklady. Najslabšia verzia váži iba 965 kg – o 200 kg menej ako C4. Podarilo sa to dosiahnuť použitím vysokopevnostnej ocele, hliníkovej kapoty alebo už spomenutým detailom ako zadná lavica či výklopné okná. Pri takej nízkej hmotnosti sa Citroën chváli tým, že C4 Cactus bude mať s motorom 1.6 e-HDI (68 kW) spotrebu 3,1 l/100 km. Aj benzínové motory budú z koncernu PSA, nebudú chýbať štvorvalce 1.4 VTi a 1.6 VTi. Základom bude pravdepodobne 1,2-litrový trojvalec, počíta sa aj s verziou THP s turbom. Prevodovky budú manuálne a robotizované, detailná ponuka bude známa až po oficiálnej výstavnej premiére v Ženeve. Aby sa cena udržala na úrovni prijateľnej aj pre klientelu citlivú na čísla, nepočíta Citroën s drahšími prvkami výbavy ani pokročilými bezpečnostnými systémami. Nedostanete teda xenónové svetlá alebo adaptívny tempomat, na druhej strane tu nechýba nič dôležité. V ponuke je aj cúvacia kamera, asistent rozjazdu do kopca či dokonca automatické parkovanie. Definitívna cena je zatiaľ, samozrejme, neznáma, podľa predstaviteľov automobilky by však mala byť nižšia ako pri C4. Aby si ľudia nemuseli kupovať auto do osobného vlastníctva, pripravuje Citroën predaj formou mesačného paušálu v štýle mobilných operátorov, alebo podľa najazdených kilometrov. Na Slovensku za auto začne predávať až koncom letných prázdnin. Text: Miloš Remenár








Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.