Rodinný elektromobil

Nový Renault Scenic je na Slovensku. Je to rodinný elektromobil s dojazdom 625 km a „nízkou“ cenou

Scenic sa pre potreby novej doby zmenil na SUV, naďalej je však pripravený zamerať sa na rodinne orientovaných zákazníkov.

Za nízku cenu v tomto prípade považujeme čokoľvek pod 50-tisíc eur.
Vydané  Text: 

Nová generácia modelu Scenic sa v porovnaní s poslednou, ktorá bola v predaji, výrazne zmenil. Z vyslovene rodinne orientovaného vozidla typu MPV sa stalo všestranné SUV.

V prezentácii k modelu Renault uvádza, že ide o vozidlo, ktoré je bezstarostné, čo pripisuje práve elektrickému pohonu vozidla. Paradoxne, pretože mnohí práve dnes považujú elektrický pohon za niečo, čo ich skôr obťažuje. Renault uvádza niekoľko argumentov, ktoré to majú vyvrátiť.

Technické údaje pohonu skutočne pôsobia dojmom, že táto nová generácia elektromobilov už nedáva možnosť kritizovať dojazd či výkon. Trakčný akumulátor v Scenicu dosahuje kapacitu 87 kWh, čo pri kombinovanej spotrebe paliva 16,8 kWh/100 km sľubuje dojazd až 625 km. Maximálny výkon pohonu dosahuje 160 kW (220 koní) a krútiaci moment do 300 Nm.

Silnou stránkou modelu má byť nabíjací výkon  22 kW striedavým prúdom a 150 kW jednosmerne – tieto vysoké štandardy automobil ponúka už v základnej výbave.

V praxi to znamená 2 hodiny jazdy na diaľnici za 30 minút nabíjania, tvrdí výrobca, čo je aj výsledkom chemického zloženia batérie a vôbec energetického manažmentu. Užitočnou funkciou je prehľadný odhad dojazdu, ktorý podobne ako vo vozidlách značky Mercedes-Benz uvádza ako maximálny, tak minimálny dojazd.

Výrobca pneumatík Michelin pre potreby modelu Scenic vytvoril špeciálnu zmes pneumatík, ktoré majú podľa slov predstaviteľa značky zvyšovať dojazd až o 50 kilometrov. Tieto pneumatiky majú na bočnici zvýraznený symbol R.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Významnú pozornosť Renault venoval batérii. Rovnako ako v prípade modelu Megane E-Tech, aj nový Scenic má batériu, ktorú je možné rozoberať, v prípade potreby hasiť a vykonávať tak prípadný servis konkrétnych článkov alebo modelov. Viac o tomto servise batérií elektromobilov sme písali v reportáži z poľského servisu Renault.

Súčasťou balíka bezpečnosti batérie aj otvor pre napúšťanie hasiacej tekutiny, napríklad aj vody, priamo do priestoru s batériou. Otvor má byť umiestnený rovnako ako v prípade modelu Megane E-Tech pod zadnými sedadlami.

Inzercia

Inzercia

Scenic v plnej výbave Iconic váži 1 890 kg (z toho 515 kg je batéria), to pri dĺžke až 4,47 metra a výške bezmála 1,6 metra. V spojení s výkonným pohonom tak z nuly na 100 km/h automobil akceleruje za 4,9 sekundy. Zaujímavosťou je použitie vlastného elektrického motora bez používania vzácnych kovov, magnety majú elektrické budenie.

Vhodnosť použitia v meste Renault pripomína aj tým, že priemer otáčania je 10,9 metra, takže  si vystačí aj bez podpory funkcie natáčania zadných kolies. Plné vytočenie kolies zaberie 2,34 otáčky volantom, čo má uľahčovať parkovanie a vôbec zlepšovať obratnosť tohto nie práve malého SUV.

Solídna vonkajšia dĺžka spoločne s krátkymi prevismi a rázvorom 2,78 metra sa postarali o veľkorysý vnútorný priestor. Výška nad zadnými sedadlami je 884 mm a 278 mm na kolená.

Pre zadných pasažierov je pripravená aj funkčne pestrá lakťová opierka s odkladacími plochami a nabíjacími portami pre elektroniku a špeciálne tvarovanými stojanmi na uloženie mobilov a tabletov.

Batožinový priestor dosahuje 545 litrov. Je vybavený dvojitou podlahou pre uskladnenie káblov s tým, že priestor pre káble bol nutne zväčšený – dajú sa uložiť dva káble aj s adaptérom na 230 V sieť.

Zaujímavosťou je tiež strešné okno solarbay, ktoré vylučuje potrebu klasickej mechanickej rolety. Na rozdiel od ostatných výrobcov je možné túto virtuálnu roletu nastavovať do dĺžky, nemení sa teda iba priepustnosť svetla celej presklenej plochy.

Slovenské ceny Scenicu E-TECH

Nový Renault Scenic E-Tech je na Slovensku v predaji v troch stupňoch výbavy Evolution, Techno a Iconic.

Všetky tri v jedinej motorizácii EV87 220k, ktorú definujú nasledovné parametre:

  • max. výkon 160 kW (220 k)
  • max. krútiaci moment 300 Nm
  • využiteľná kapacita batérie 87 kWh
  • akcelerácia 0-100 km/h 7,9 s
  • akcelerácia 0-50 km/h 3,9 s
  • max. rýchlosť 170 km/h
  • spotreba elektrickej energie v kombinovanom cykle 16,8–17,3 kWh/100 km
  • homologovaný dojazd – kombinovaný cyklus 606–625 km
  • maximálne užitočné zaťaženie 599 kg

Stupeň výbavy Evolution začína na cenníkových 43 900 €, Techo od 46 500 € a Iconic od 49 700 €.

Elektrický Scenic je tak v predaji za menej ako magických 50-tisíc, a to aj v najvyššom stupni výbavy.

Zatiaľ čo v prípade výbavy Techno je prínosom napríklad 12″ infotainment s navigáciou, 6-reproduktorový audiosystém Arkamys, 360° parkovacie senzory či elektricky otvárané dvere, výbava Iconic ponúka už aj adaptívny tempomat, viac asistenčných systémov, vyhrievané predné sedadlá, elektrické ovládanie sedadla vodiča, vyhrievanie volantu, audiosystém Harman Kardon s 9 reproduktormi vrátane subwoofera či 20″ disky kolies.





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Slovensko

Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.